Small preview imageCorsair är inte bara en flitig tillverkare av RAM-minne, man har även för vana att publicera en del undersökande artiklar kring RAM-minne och dess inverkan på systemprestanda. Som en RAM-minnesförsäljare är det svårt att se dessa artiklar som helt opartiska men faktum är att man brukar göra ett bra och grundligt jobb. Så är även fallet när man nu släppt sin senaste undersökning där man går igenom minnesmängdens prestandapåverkan i ett Core i7-system.

De nya Core i7 processorerna har en integrerad minneskontroller med tre kanaler vilket nu betyder att de flesta tillverkare släpper minneskit om 3GB resp. 6GB. Corsair är en av dem och man har nu jämfört prestandan i ett flertal spel med 3GB och 6GB RAM-minne.


Prestandaresultaten kan ses i flera olika vinklar där det i alla fall står klart att nya speltitlar om inte kräver så helt klart mår bra av mer än 3GB minne i Windows Vista. Man ser flera tillfällen att medelprestandan ökar med 6GB minne, men viktigast av allt är att man väldigt sällan får de djupa dippar som 3GB minne kan ge när hårddisken tvingas lägga sig i. Vilket är klart märkbart vid verklig användning.



In our tests the minimum frame rate in World in Conflict rose by 50% when we upgraded from 3GB of system memory to 6GB of system memory. In Crysis Warhead the jump was far more significant, with the minimum frame rate increasing by a factor of 3x when upgrading from 3GB to 6GB of memory. The Crysis Warhead results also highlight the need for large amounts of system memory when using high graphical detail settings. The results from Warhammer Online are similar to World in Conflict and Crysis Warhead and show a minimum frame rate increase of 45% when upgrading from 3GB to 6GB of memory.


Hela Corsair undersökning går att läsa här (PDF) och trots källan kan vi rekommendera artikeln för dem som är i valet och kvalet inför sin Core i7 uppgradering.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments