Det har diskuterats mycket om Intel Larrabee på Internet den senaste tiden. Allt startade med att intel började prata om raytracing och hur Larrabee med sin x86 arkitektur skulle vara perfekt för detta. John Carmack gav sig in i leken och ID Software utvecklade till och med en raytracing-version av Quake 4 för Intel att visa upp, dock inte med Larrabee. Fyra Intel Core 2 Extreme processorer var knappt kapabla att nå spelbar prestanda, men med Larrabee skulle det vara annorlunda sade man.
Detta fortsatte och många trodde att Intel Larrabee skulle tvinga utvecklare att börja använda raytracing, kanske på grund av att det nästan inte alls pratades om rastergrafik med Larrabee. Larrabee kommer dock att klara vectorkonvertering med bravur. Larrabee kommer helt enkelt inte att tvinga fram någonting från utvecklare eller annat håll. Under 2006 dök det upp väldigt preliminära specifikationer och teknisk data som läckt från Intel.
Eftersom Larrabee var planerad för en lansering 2009, och fortfarande är, kändes dessa siffror allt annat än säkra. I vilket fall, hävdade man att Larrabee skulle arbeta i mellan 1.7-2.5GHz, stoltsera med 16-24 in-order kärnor kapabla av upp till 960GFLOPS med dubble precision. Radeon HD 4870X2 klarar av 600GFLOPS i dubbel precision, 2400GFLOPS i enkel precision. Enligt information som publicerats av Heise, ska Larrabee med 32 kärnor klockade i 2.0GHz klara av att nå 2TFLOPS, tyvärr detaljerar man inte om detta är i dubbel eller enkel precision.
Man avslöjar även att kärnorna som används faktiskt baseras på den gamla hederliga P54C arkitekturen som är mer än 13 år gammal och mera känd som Pentium-arkitekturen. Även om den är baserad på P54C arkitekturen behöver det inte betyda att man kommer att hitta många likheter med Pentium-processorerna i den kommande grafikkretsen från Intel. P54C har blivit krympt till 45nm och blivit både utökad och uppdaterad till, för exempel, att bära mer cacheminne och uppdaterade instruktioner. Larrabee kommer även att stödja 64-bit operationer, vilket får oss att tro att de nämnda 2TFLOPSen mycket väl kan vara i dubbel precision.
Som vi rapporterade tidigare är den modellen av Larrabee med 32 kärnor förmodligen ämnad för servrar, samtidigt som modellerna med 16 resp. 24 kärnor kommer att dyka upp i butiker någon gång under 2010. Intel siktar på att designa sina grafikkort så att de håller sig inom nuvarande PCIe strömspecifikationerna, vilket betyder maximalt 300W, förhoppningsvis något lägre. Det mest skrämmande är dock storleken på kretsen, de första uppgifterna pekade på en storlek runt 49.5mm2. Det är mindre än en tiondel av storleken på NVIDIAs G200. Nu när GDDR5 har anlänt kan vi även fastställa att det inte alls är omöjligt att Larrabee använder sig av detta.