Larrabee är processorgiganten Intels första riktiga försök till en extern grafikkrets och denna GPU kommer att skilja sig en hel del från de vi är vana att se från bland annat ATI och NVIDIA. Larrabee ska som tidigare avslöjats husera ett tiotal processorkärnor som med effektivare tillverkningsteknik kan skalas upp i högre antal för bättre prestanda. Den första versionen av Larrabee väntas vara utrustad med 12 stycken P55C baserade processorkärnor. Efter att Intel på IDF nyligen visat upp en av de första tillverkningsplattorna (kisel wafer) för Larrabee har man kunnat räkna ut en ungefärlig storlek på kretsen och därmed även antalet transistorer den kommer att rymma.
En av de första 300mm kiselplattorna med Larrabee
kretsar
Larrabee ska tillverkas med 45nm teknik när den presenteras under slutet av
2009 och GPUn kommer att mäta runt 600mm2. Detta skulle motsvara mellan
1.65-1.75 miljarder transistorer, vilket kan jömföras med 1.4 miljarder
transistorer hos NVIDIAs GT200 kretsar som används i GeForce GTX-serien.
Hur dessa miljarder av transistorer kan hantera morgondagens 3D-spel är
fortfarande lite av en gåta då Intels grafikkretsutveckling skiljer sig en hel del från de vi, och spelutvecklare, är vana
vid.
Källa: BSN