Intel hakar med sin senaste grafikdrivrutin på tåget för Integer Scaling, eller retroskalning som företaget valt att kalla funktionen. Dock kommer den endast vara tillgänglig hos de färska Ice Lake-processorerna.
Intels senaste uppsättning grafikdrivrutiner (Graphics Software 25.20.100.7155) lägger till stöd för tekniken Integer Scaling. Med denna funktion aktiverad skalas upplösningen i äldre speltitlar och titlar med retro-estetik upp för att se skarpare ut på bildskärmar med högre upplösningar som inte nödvändigtvis fanns i åtanke när spelen först utvecklades.
Integer Scaling, eller “retroskalning” som Intel valt att kalla funktionen tar individuella pixlar och skalar upp multiplicerar dessa till 2 x 2 eller 3 x 3 genom att blanda färgerna med pixelns närmaste grannar. Detta skapar en slags “pixelblock” som är med passande att köras i högre upplösningar då förlusten av skärpa reduceras.
Denna funktion kommer dock endast finnas tillgänglig på Intels elfte generations grafikkretsar (Gen11). Detta innebär att funktionen endast kommer att vara tillgänglig för användare som införskaffat en dator utrustad med Intels senaste arkitektur Ice Lake.
Our community suggested it and we are making it a reality. Retro scaling is now available in the new Intel Graphics Command Center (in beta for Gen11 Graphics). Let us know what you think! https://t.co/HPF6jP1iQm #JoinTheOdyssey pic.twitter.com/xebxRKsbRn
— Intel Graphics (@IntelGraphics) August 31, 2019
Även Nvidia har integrerat tekniken i sina drivrutiner. Från och med den drivrutinsversion som lanserades under Gamescom 2019 har tillverkarens grafikkort baserade på arkitekturen Turing möjlighet att använda sig av pixelskalning.
Huruvida Intels nya funktion kommer att hitta sin väg till äldre generationens grafikkretsar återstår att se. Företaget har trots allt nyligen lanserat processorfamiljen Comet Lake för bärbara datorer. Till skillnad från Ice Lake med sin 10 nanometers (nm) tillverkningsprocess och Gen11 grafikkretsar rör det sig här om 14 nm tillverkningsprocess, samma arkitektoniska grund som Skylake lade för fyra år sedan och Gen9.5 grafikdelar.
Med denna uppdatering från Intel är det endast AMD som inte hakat på tåget med pixelskalning. Hur och om AMD kommer att integrera tekniken i en komma drivrutinsuppdatering och vilka av företagets grafikarkitekturer som i så fall får ta del av funktionen återstår att se.