Intel har låtit sin kommande grafikarkitektur Xe sträcka på benen i Battlefield V där en integrerad grafikkrets baserad på arkitekturen driver spelet i 1 080p-upplösning vid 30 FPS och höga grafikinställningar.
En prototyp av en bärbar dator utrustad med en processorenhet från Intels kommande Tiger Lake-familj har tagits för en testomgång av Intels Ryan Shrout. Datorn med sin integrerade grafikkrets baserad på Xe-arkitekturen fick ge sig på att driva speltiteln Battlefield V.
Trots tidiga drivrutiner kunde datorn i fråga köra spelet i 1 080p-upplösning med över 30 bildrutor per sekund (FPS) i DX 11-läget. Något som ger en god fingervisning mot vad Intel lyckats med när det kommer till företagets senaste grafiksatsning.
Perks of the job! Took a prototype Tiger Lake system for a spin on Battlefield V to stretch its legs. Impressive thin and light gaming perf with Xe graphics! Early drivers/sw, but it’s the first time I’ve seen this game run like this on integrated gfx. More later this year! pic.twitter.com/f1Qlz2jMyB
— Ryan Shrout (@ryanshrout) June 17, 2020
Intel förväntas sjösätta arkitekturen Tiger Lake senare i år. Arkitekturen kommer med “Willow Cove”-processorkärnor och grafikkretsar baserade på den tidigare nämnda Xe-arkitekturen.
Huruvida Intel kan ge AMD en redig utmaning när det kommer till integrerade grafikkretsar återstår att se. AMD:s senaste alster brukar grafikkretsar baserade på arkitekturen Vega, något som innebär att företaget kan byta till nyare kretsar baserade på RDNA eller RDNA 2 om behovet och utmaningen skulle presentera sig.