Under årets upplaga av Game Developers Conference kommer Intel i större detalj beskriva sin kommande grafikarkitektur “Xe” som tillverkaren jobbat med att utveckla under de senaste åren.
Årets upplaga av Game Developers Conference (GDC) kommer att hållas i mars månad. Detta års mässa kan komma att bli ganska så intressant om man tar en titt på schemat. Här står det klart och tydligen att Intel kommer att ha en presentation dedikerad till den kommande grafikarkitekturen “Xe”.
“Intel’s brand new Xe Architecture, has been teased for a while, and is scheduled for release later this year! This update brings a significant compute, geometry and throughput improvements over todays widely used Gen9 and Gen11 graphics.
This talk will provide a detailed tour of the hardware architecture behind Intel’s upcoming GPUs – unveiling the structure behind its building blocks and their performance implications. Special consideration will be taken to explain how graphics engineers can best exploit the new Xe Architecture. We will then take an in-depth look at the powerful new features being introduced with this new architecture.
Intel lovar samma saker som tidigare: Xe ska komma med en markant ökning i grafikprestanda jämfört med de integrerade Gen9 och Gen11-kretsarna. Under mässan kommer Intel att ge en genomgång av arkitekturens uppbyggnad och gå igenom hur utvecklare kan ta nytta av denna arkitektur.
Vad mer Intel kan komma att tala om under presentationen som hålls av Antonie Cohade är i skrivande stund oklart. Den senaste stora snackisen inom 3D-grafik är däremot raytracing, en teknik Intel med stor sannolikhet har intresse av att implementera i sina grafikkort. Huruvida detta blir i första generationens Xe-enheter eller senare, mer utvecklade enheter återstår dock att se.