Den kommande speltiteln Dolmen troddes bli först ut med Intel XeSS vid dess lansering den 20 maj. Nu har utvecklaren via ett Twitter-inlägg bekräftat att tekniken inte kommer vara implementerad vid lansering.
RPG-spelet Dolmen kommer att lanseras om endast två dagar. I en tidigare intervju med hemsidan Wccftech menade spelets utvecklare att titeln skulle ha stöd för Intels teknik XeSS vid lansering. Något som skulle innebära att det blir det första titeln med stöd för den nya uppskalningstekniken.
Detta har dock visat sig vara sanning med modifikation. Spelets utvecklare har förvisso ett samarbete med Intel som bland annat inkluderar just implementationen av XeSS i spelet. Däremot har spelets publicist Koch Media nu kontaktat Wccftech för att klargöra att det inte kommer att finnas något XeSS-stöd i Dolmen vid lansering.
Efter detta tog spelets utvecklare till Twitter för att publicera ett meddelande som kort och gott säger att tekniken kommer till spelet någon gång under sommaren. Inte vid lansering.
Intel XeSS will be available for Dolmen this summer! https://t.co/vWu7O0N2nO
— Dolmen (@DolmenGame) May 16, 2022
Exakt vilken speltitel som blir den absolut först med tekniken återstår således att se. Det finns fortfarande en chans att Dolmen blir det första spelet som kan erbjuda stöd för uppskalningstekniken. Det kommer däremot inte att vara vid lanseringen den 20 maj.