Intel HD Graphics 2000/3000
Den stora nyheten är som sagt att Intel bakat in sin tidigare kritiserade GPU-teknik direkt i processorkretsen och anledningen är ganska enkel. Intel har trots en uppryckning med Clarkdale och sin Westmere-arkitektur väldigt dålig grafisk prestanda i sina integrerade kretsar. Med AMD:s satsning på Fusion-konceptet och ett allt större fokus på multimedia kom det ganska naturligt att föra samman CPU och GPU på samma kiselkrets, något som ger nya möjligheter för tillverkaren.
Intel kan nu på allvar konkurrera med mindre kraftfulla externa grafikkort och samtidigt kan man få bättre kontroll på både strömförbrukning och prestanda i sin inbyggda GPU när den delar infrastruktur med CPU.
Mer nyheter än ögat kan se
Till en början kan den nya Intel HD Graphics serien se något tråkig ut. Intel använder samma antal exekveringsenheter (12 EUs) i toppmodellen 3000 som i förra generationens integrerade GPU och instegsmodellen Intel HD Graphics 2000 har faktiskt hälften så många exekveringsenheter (6 EUs). Samtidigt har man bara gått från DirectX 10 till DirectX 10.1 och avvaktat med den numera standardiserade DirectX 11-tekniken.
Teknikjämförelse mellan Intels nya HD Graphics grafikkretsar och förra generationen från Clarkdale.
Men Intels fjärde generations integrerade grafikkretsar är mer än bara siffror på ett papper och förutom betydligt högre klockfrekvenser har den nya grafikkretsen en dedikerad mediaprocessor samt större registerfiler och är bättre på att hantera parallella arbetsbördor. Enligt Intel ska detta fördubblad prestanda jämfört med förra generationens krets med samma antal exekveringsenheter.
Intel har inte bara förbättrat prestandan utan även funktionaliteten i sin nya GPU:er.
Värt att notera är att Intel på sina mobila Sandy Bridge-processorer uteslutande använder sig av sin Intel HD Graphics 3000 GPU, medan man på desktopmarknaden endast nyttjar den kraftfullare grafikkretsen i sina upplåsta K-modeller. Ett något konstigt beslut i våra ögon då de entusiaster som köper en upplåst CPU knappast använder sig av integrerad grafik. Men samtidigt gör detta det möjligt för Intel att berättiga K-modellernas något högre prislapp.
Dedikerade kretsar för videouppspelning och omkodning
Istället för att lasta över bördan på grafikkretsens exekveringsenheter när din dator ska avkoda ett högupplöst videoklipp har Intel dedikerat delar av sin nya processor för just detta ändamål. Genom sin dedikerade mediaprocessor och flerformatsdekoder kan Sandy Bridge utan problem spela upp både högupplösta MVC-signaler och krävande Blu-ray 3D-format utan att belasta processorn nämnvärt.
Intel menar att den nya dedikerade mediaspelarkretsen ska göra det möjligt att strömma flera högupplösta videosignaler samtidigt och detta vid hög bitrate.
Förutom effektivare uppspelning av video har Sandy Bridge även dedikerat transistorer till omkodning av video. Många användare sitter idag på högupplösta videoklipp och filmer på sina datorer. Men deras handhållna enheter har sällan kraft eller utrymme för att hantera dessa filer på ett vettigt sätt. Den bästa lösningen är då att koda om filerna till ett mindre format som kräver mindre beräkningskraft och utrymmer för att spelas upp. Detta är dock en mycket krävande uppgifter och här hoppas Intel att deras Sandy Bridge-plattform ska vara något av en revolution.
Genom inte minst sin lättillgängliga och snabba L3-cache har koderkretsen en rejäl motorväg för att bearbeta videoinformationen och detta utnyttjar man till fullo med sin Quick Sync-teknik.
Intel Quick Sync ska göra det möjligt att omkoda en högupplöst videofil betydligt snabbare än ens de mest kraftfulla grafikkorten idag klarar av – för att inte tala om vanliga processorkretsar som har ännu tuffare med denna belastning.
Det finns viss bildkvalitetsförlust men ofta inte värre än hos andra GPU-lösningar och troligtvis inte speciellt märkbart i de skärmstorlekar som de omkodade filerna är tänkta att användas på. Intel själva poängterar att prestandaskillnaderna skiljer mellan olika arbetsbördor och filer men att deras Quick Sync-teknik i regel är dubbelt så snabb som tidigare lösningar där mjukvara hanterat större delar av omkodningen.
Med andra ord ska Intels nya integrerade grafikkrets vara dubbelt så kraftfull som förra generationen, både vid spel och mediahantering.
Intel har lyckats bra med nya Sandy bridge. Synd bara att det bara är K-modellerna som går att klocka, Amd kommer nog få det tufft i höst med Bulldozer ifall intel fortsätter såhär 🙂
Ja det blev lite trångt i slutledningen kände jag, men om man ska se något negativt med hela Sandy Bridge-plattformen så är det att man gjort det onödigt komplicerat med K-modeller för överklockning, en styrkrets som inte alls går att överklocka med och inbyggda grafikkretsar som presterar bäst i de CPU:er som sällan kommer nyttja dem.
Men det gör inte 2500K och 2600K till sämre processorer för den delen, själv är jag riktigt sugen på en 2600K då jag är ganska energisnål av mig och inte känner behov av en gulftown.
Tack för en bra recension, bra jobbat!
Mycket trevligt. Nu får vi hoppas på att Bulldozer spelar i samma liga om inte bättre så det blir lite fart på priskriget till sommaren 🙂
Riktigt najs recension. 4.9GHz. :O
Tack för kritiken, i vanlig ordning är det Jonas som stått för testandet, vilket han varvat med att stå framför kameran och flasha. 🙂
[quote name=”iHannes”]Riktigt najs recension. 4.9GHz. :O[/quote]
Hehe ja det är ganska galet överklockningspotential i de här processorerna. Visst det är synd att de inte kan få ut allt med LN2 och vid extrem överklockning, men för vardagsöverklockning finns det inte mycket att klaga på.
msi gd55 och en 2500k på G här.
Känns kul med nya prylar igen.
2 år sen sist. 😆
Då var de här efter många nyheter och rykten. ska bli riktigt kul att få klämma på en sb 🙂 lite vattenkylning så borde 5 GHz vara hemma 🙂
Problemet är väl mest att det inte gör någon större skillnad med mer kylning. Åtminstone det jag testade, jag körde lite hos Intel, testade allt mellan -10 och -100c, kom inte över 4.8GHz för det, med den CPU:n. Har sett folk köra över 5.5GHz med SS däremot, så jag måste ha gjort något galet.
Lite småfel som jag lade märke till: I tabellen på sida 2 står det att Phenom II X6 (Thuban) har 751 milj transistorer och är 346 mm2. Enligt följande källor stämmer ytarean men antal transistorer sägs snarare vara nära 904 milj. [1] http://www.lostcircuits.com/mambo//index.php?option=com_content&task=view&id=81&Itemid=42[2] http://pcwizkidstechtalk.com/index.php/phenom-1075t.html[3] http://www.anandtech.com/show/3674[4] http://techreport.com/articles.x/18799 Crysis testet på sidan 19 är också ganska suspekt. Särskilt om man jämför Phenom-processorerna. Att ett spel inte stödjer fler trådar är väl inte så ovanligt, men att en ökning från 3300 MHz till 3500 MHz (6 % ökning) ger en ökning i FPS från 32,14 till 39,5 (23 %) är lite väl ovanligt… Läs hela »
[quote name=”Mean Machine”]Problemet är väl mest att det inte gör någon större skillnad med mer kylning. Åtminstone det jag testade, jag körde lite hos Intel, testade allt mellan -10 och -100c, kom inte över 4.8GHz för det, med den CPU:n. Har sett folk köra över 5.5GHz med SS däremot, så jag måste ha gjort något galet.[/quote]
upplåst pll setting i bios?
http://hwbot.org/forum/showthread.php?t=15952
UT_lol: Ja det är helt rätt med transistorantalet, skrivfelsnisse som varit i farten. Det är ändrat nu.
Angående Crysis så reagerade jag också på det resultatet, men vi har testat om det flera gånger och fått samma resultat. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att Turbo inte funkat på 1100T vilket dock låter lite skumt. Ska se om vi kan rota lite mer i det.
Vilken variant av automatisk överklockning körde ni? Via AI Suite II eller EFI? Om AI Suite II normal eller extreme?
[quote name=”Kinc”]Vilken variant av automatisk överklockning körde ni? Via AI Suite II eller EFI? Om AI Suite II normal eller extreme?[/quote]
Körde via EFI, då det inte kräver några extraprogram installerade och alla kan komma åt det utan några som helst krusiduller.
Tack för en bra recension. “Worth waiting for”.
Men ah, dumt man inte kan överklocka och köra integrerad grafik än på samma moderkort :/
Tack för den recensionen.
[quote name=”Laglorden”]Tack för en bra recension. “Worth waiting for”. Men ah, dumt man inte kan överklocka och köra integrerad grafik än på samma moderkort :/[/quote] Trevligt att det uppskattas, vi försöker som vanligt gräva lite djupare i tekniken utan att för den delen låta det bli för svårförståligt. 🙂 Jag kan inte göra annat än att hålla med. Det är faktiskt lite tragiskt att man inte alls kan överklocka med H67-styrkretsen. När Z68 lanseras känns det som att H67 borde förpassas till historieböckerna, jag kommer inte finna någon som helst anledning att förespråka den styrkretsen i alla fall. Så länge… Läs hela »
Bra recension som ger mer än bara olika number att kolla på.
Dock ser jag att på vissa ställen i era diagram står det i5 – 2600k (alla innan tester innan spelen) är det i7 ni menar eller?
Tack skamar, det är tanken. 🙂
Trodde det var fixat, det är givetvis i7-2600K vi menar men blev fel i graferna. Skulle varit uppdaterat dock så ska kika på det.
En klock för klock jämförelse skulle vara jätteintressant för att se hur arkitekturerna står mot varandra, gärna i 3,4 GHz! 8)