Intels Pat Bliemer – “Integrerad grafik kan konkurrera” [Exklusivt]

2
patbleimer2

I del tre av vår intervju med Intels norra Europachef Pat Bliemer går vi från tillverkningsteknik och smartphones till mer kanske traditionella samtalsämnen. Att AMD har lyckats med Llano märks av när man talar med tillverkare, men även vikten av integrerad grafik kom på tal.

Sedan Intel gav upp med deras Netburst-arkitektur och istället gick över till Conroe – Core 2 har företaget fortsatt att leverera gång på gång. AMD har fått hålla sig kvar genom att ha ett bra pris i förhållande till prestanda, men deras Llano blev den produkt de så länge behövt. Kretsen kommer med relativt bra strömförbrukning, och en klassledande grafik-del när man jämför mot samtliga integrerade grafikkretsar vi sett hittills. Llano kom inte med något nytt sett till processorprestanda, men det var tillräckligt för att få tillverkarna att flockas kring den nya plattformen. Vår fråga till Pat Bliemer om de ser att AMD ökar i något segment tack vare Llano, och i det lägre segmentet såg han hur allt fler produkter drevs av Llano men även Brazos men att allt är en fråga om pris. Han tror inte heller att AMD är särskilt nöjda över situationen de sitter i.

“AMD is and will always be a serious competitor of ours. I do think that based on where we started this discussion, particularly on the manufacturing side and the lead that we have with architecture and manufacturing that it has been alot harder to them to compete effectively against us. So therefor most of it is price driven, so I would say if there’s an area – we have to always continue to make sure we will remain competitive in the low end of notebooks right now, which is largely fueled by their Llano and Brazos products that actually go into that segment. So it’s a pricing game but I think that from a performance and experience point of view it is not much for them right now to really pleased about I think. But they will always stay competitive.”

När vi var inne på grafik frågade vi om Intel hade förhoppningarna att komma ikapp Llano med Ivy Bridge som ligger endast några månader fram i tiden, och var deras fokus på grafikfronten faktiskt ligger. Han menar på att dagens lösningar faktiskt duger för de allra flesta användare, men att problemet ligger i hur folk uppfattar integrerad grafik. För bara ett år sedan fanns det ingen integrerad grafik värd att nämna, och idag finns det.

Det svåra är att övertala konsumenterna om att dagens integrerade grafik räcker till det mesta

“I would say that the biggest thing that we’re up against is perception. And it’s not as much as actual performance or that ours is not as good as theirs or vice versa. I do think that there still is a notion with a average computer user that you need to have a discrete graphics solution and that integrated graphics is not as competitive. And I think this applies as much to AMD as it does to us right?”

Vi svarade med att vi tror det han säger stämmer – att problemet ligger i hur integrerad grafik uppfattas av konsumenter som går i gamla tankebanor och att många har svårt att se Llano som någonting man kan spela med. Han kunde inte låta bli att säga att Llano faktiskt har bra grafikprestanda (men påpekar att den är mycket bättre än AMD:s processorprestanda), han fortsätter med att dagens integrerade lösningar faktiskt duger för väldigt många spel med acceptabel bildfrekvens.

“Yeah and if there’s something, actually the graphics performance of Llano is alot better then their CPU performance. So actually again, it’s the perception that works against both and the way the market evolved and people are always looking at that and they believe that if you only have integrated graphics that you cannot play all the games that you want to play, that you cannot run the resolutions on your monitor and things that you do with the framerates – but actually that’s a myth.[…]At the other hand, I would say our graphics performance is going to continue to increase.”

Sist ut frågade vad Intels mål egentligen var med deras integrerade grafik. Vill de ha någonting som är tillräckligt för att spela upp material i HD, en lösning för gamers eller att accelerera applikationer? Det ser ut som att Intel är ute efter att leverera någonting som är tillräckligt för de allra flesta, och därför inte har några exakta mål uppsatta utan det beror på vad marknaden efterfrågar.

ivbgpuFramtidens grafik ska vara tillräcklig för de allra flesta – Bildkälla: Anandtech

“The future goal is certainly not that we have a vision or so that in a few years time there’s not going to be any external graphics solutions available any longer. We do not think that 100 percent of the market is going to go integrated. We do think that more people will realize that they, what actually they have in their default is good enough to run 99,98 percent of the things that they do. If you talk about mainstream gaming you can elegantly do it already based on GT2 [Intel HD 3000] solutions that we have. If you want to go do something like some of the real serious games that these guys are playing here behind us [at Dreamhack], then you have the need for external graphics.”

Vi kommer att publicera flera utdrag ur den timmes långa intervju vi fick med Pat Bliemer under de närmaste dagarna så håll utkik om ni vill läsa mer om Ultrabooks men även Intels vision för framtida processorer som innefattar så mycket mer än vad vi först kunnat föreställa oss.

Relaterade nyheter:

Subscribe
Notifiera vid
2 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
flopper
13 Årtal sedan

Integrerad grafik är sexigt….. 😛