Stöd för HDR är något som vi PC-användare får vänta på för tillfället även fast det redan finns tillgängligt i utvecklingstekniken. Vi frågar Crytek hur de ser på HDR-spel till PC och vad vi kan förvänta oss av virtuell verklighet i framtiden.
Crytek är som många säkert redan känner till en storaktör på spelmarknaden med spelmotorn Cryenginge och de ligger bakom titlar som till exempel Cyrsis, Warface och Farcry.
Vi kikade in hos dem under Gamescom-mässan och fick chansen till att testa lite nya VR-titlar som de har på gång men även ställa lite frågor angående HDR-stöd för PC-användare samt hur de ser på VR-teknik under den närmsta framtiden.
Creative Director Cryengine, Frank Vitz svarar på våra funderingar om hur de ser på HDR till PC och Executive Producer, Elijah Freeman fyller i med Cryteks visioner om VR.
Frank menar att den enda egentliga begränsningen till att HDR-stöd hos PC-spel dröjer är på grund av att det i nuläget inte finns några PC-skärmar som stödjer det. Han berättar även att alla Cryengine-spel renderas i HDR redan idag men nedsamplas senare till 8-bit för att dagens skärmar inte klarar av det.
När det gäller företagets VR-satsningar så menar Elijah att de nära samarbetet spelutvecklings teamet har med själva spelmotorn ger dem en fördel i att leverera VR-upplevelser som känns naturliga. Dock så hänger inte riktigt hårdvaruutvecklingen med i VR-branschen då vi saknar stöd för högre upplösning i VR-skärmar samt flera input-enheter för att kunna integrera mer i VR-världen.