Intervju med Havok om deras satsning på spelfysik

0

Small preview image

Havok har nyligen släppt sitt nya mjukvaruutvecklingskit Havok 4.0 som vi rapporterade om under gårdagen. Havok är som bekant ingen hårdvaruutvecklare utan står för mjukvarudelen där man i fråga om spelfysikeffekter redan fått stöd från både ATI och NVIDIA. På GamingNexus har man publicerat en intressant intervju med Jeff Yates från Havok där man pratar om Havoks ökade satsning på spelfysik och även hur man tror att hårdvarutillverkare kommer kunna utnyttja företagets teknik för hårdvaruaccelererad fysikaccelerering. Bland annat får vi veta att det ska vara fullt möjligt att använda fler än 1 GPU dedikerad för fysikaccelerering och ännu mer intressant är att man inte bara borde kunna använda olika grafikkort från samma tillverkare utan även kunna blanda ATI och NVIDIA grafikkort i samma system.



Eftersom grafikrenderingen och fysikaccelerationen är två vitt skilda arbeten ska man i princip kunna använda ett kort från ATI för grafiken och ett från NVIDIA för fysiken, eller tvärtom. Överlag en klart intressant artikel för dem som vill veta mer om spelfysik och i synnerhet ur Havoks ögon. Läs hela intervjun på GamingNexus.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments