Vi intervjuar Tim “Timpelay” Pettersson om hans senaste bygge Project Crater som han har dragit med sig till Computex 2018.
Tim Pettersson eller Timpelay som han kallar sig i moddnings sammanhang, Tim skapat sig ett namn i moddningsscenen genom att placera sig på pallplats i de flesta Svenska tävlingar.
Genom detta så har hans byggen även letat sig iväg ut i världen och inte så överraskande så hittar vi honom även på Computex med ännu ett bygge. Denna gång så har Tim jobbat med Republic Of Gamers, Deepcool och EK Waterblocks för att bygga en ny modd vid namn Crater.
Project Crater är ett maffigt system som baseras i Deepcools chassi Quadstellar, ett chassi som liknar ett futuristiskt rymdskepp. Detta tema är något som Tim har valt att spela vidare på och byggde om chassit för att ta rymd temat ännu längre.
Hela systemet är även vattenkylt och enligt Tim var just vattenkylningen en knepig nöt att knäcka trots all hans erfarenhet. I Quadstellar så sitter inte komponenterna som dem brukar i ett vanligt chassi, Quadstellar är nämligen indelad i fyra kammare som kopplas ihop genom mitten. Detta gör att grafikkorten måste installeras med PCI-riser kablar så att dessa kan placeras i varsin kammare i chassits övre delar.
Komponenterna i Project Crater kommer från Republic Of Gamers och använder Poseidon grafikkort som både kyls med luft och vatten vilket ger detta bygge ett lite annorlunda utseende från andra vattenkylda byggen.
Men som att bygget i sig inte va en stor kreativ utmaning så skulle även Tim frakta detta monster från Sverige till Taipei och tillbaka, även detta satte Tims kreativitet på test.
Hela bygget skruvades isär och packades med omsorg ner i resväskor, ”Kläder fick hamna där det fanns plats” säger Tim och nämner att han ändå knappt fick med allt han behövde.
Tim fick även kompromissa och skippade att packa den vätska som han egentligen tänkt att använda, detta resulterade i att mineralvatten från matbutiken fick färgas med röd vattenkylningsfärg och snurra i systemet. Denna lösning är inget som rekommenderas under en längre tid då alger och andra mikroorganismer kan börja växa i loopen vilket så småning om kommer hämma flödet och sänka prestandan.
Vill ni se Tims bygge så råder vi er till att besöka årets Dreamhack Summer som går av stapeln den 16 juni där han kommer att ställa upp i Moddningstävlingen. Tim har även sagt att de delar som inte kom med till Taipei kommer att vara installerade för att verkligen knyta ihop rymdskeppstemat.
Vi ser fram emot att se det färdiga systemet under Dreamhack!
Fler videoreportage från Computex 2018