Steelseries produktutvecklingschef Tino Soelberg menar att den viktigaste trenden för framtidens spelhörna är trådlöshet och menar att RGB är en fluga.
Steelseries är idag en av de mest välkända tillverkarna av gaminginriktad kringutrustning. Långt ifrån lika många vet att företaget startades i Danmark år 2001 under namnet Soft Trading. Då tillverkade grundaren Jacob Wolff-Petersen och hans kollega Tino Soelberg musmattor i glas och metall. Drygt 17 år senare har företaget vuxit till en av de mest välkända kringutrustningstillverkarna inom gaming med allt från möss till headsets och tangentbord i utbudet.
Medan företagets hjärta fortfarande kan hävdas ligga i moderslandet Danmark ligger Steelseries huvudkontor numera i USA och Chicago. I somras fick NordicHardware en unik möjlighet att träffa både produktutvecklingschefen Tino Soelberg och företagets nuvarande vd Ehtisham Rabbani på Steelseries danska kontor. Ett möte som resulterade i en drygt timmes lång diskussion och frågestund om allt från produktutveckling till framtidens spelhörna och “RGB-trenden”.
Ehtisham Rabbani har varit Steelseries vd sedan 2014 och kom från en en längre tid som marknadsföringschef och general manager på Logitechs gamingavdelning. Med lång erfarenhet inom att vägleda företag inom gamingbranschen väger det tungt när Ehtisham påpekar att mycket hänt inom marknaden de senaste åren. Ett exempel är det större fokuset på e-sport där Steelseries själva kontinuerligt arbetar med spelare och e-sportslag för att utveckla nya produkter. En av de förändringar som Rabbani icensatte när han tog rollen som vd 2014 var att satsa på inte bara ta in feedback från spelare och e-sportare under slutet av en produktutveckling utan involvera dem från start till mål.
– Vi var så seriösa med vår satsning på e-sport att vi hade ett e-sportslag som hette Winterfox som tränade i vårt kontor under ett helt år, säger Ehtisham Rabbani.
Kringutrustning utvecklas tillsammans med e-sportare
Medan det snarare är regel än undantag för tillverkare av möss, tangentbord och andra speltillbehör att idag involvera och ta inspiration från de mest kräsna spelarna var det inte lika självklart för 4 år sedan. Idag har oberoende testare och feedback från skickliga spelare blivit en vital del inte bara i utvecklingsfasen av en produkt utan även för inspiration till nya produkter.
– När vi utvecklade Arctis [Headset-serien 3,5 och 7 som utvecklades 2016] hade vi en hemlig panel på 60 personer bestående av streamers och e-sportare. Vi hade en kontinuerlig diskussion under hela utvecklingsfasen där vi satte oss ner med vår panel och utvärderade varje prototyp fram tills den slutgiltiga lanseringen. Det är kul att höra fina omdömen om sina produkter men man det man verkligen vill höra är hur man kan göra produkterna bättre, berättar Ehtisham.
Enligt produktutvecklingschefen Tino Soelberg var det just ett återkommande problem för spelare som låg bakom lanseringen av gamingmusen Rival 600. Många spelare lyfter musen medan de rör den snabbt över musmattan, något många möss hade problem med. Rival 600 utvecklades med bland annat detta i åtanke och fick en separat djupmätande sensor för att kontra problemet. Soelberg avslöjar att Steelseries just idag utvecklar en mus i samarbete med det danska e-sportlaget North som väntas lanseras inom ett halvår, utan att berätta mer om musens specifika funktioner eller inriktning.
Trådlös kringutrustning är framtiden
E-sport och gaming är något som många förknippar med PC och klassiska spel som Counter-Strike Global Offensive. E-sporten har samtidigt utvecklats och breddats rejält de senaste åren vilket påverkat inte bara vilka spel man tävlar i utan även vilka plattformar man gör det på.
– Konsol och PC är närmare varandra än någonsin. Utvecklar du en bra Windows-app eller ett Windows-spel körs den även bra på Xbox, påpekar Tino Soelberg.
Exempelvis kan stortitlar som Fortnite nu spelas på inte bara PC och spelkonsoler utan även mobiltelefoner. Spelare kan även välja att spela mot vänner och motspelare som använder sig av andra plattformar. Detta har fått stora effekter för Steelseries och andra företag som utvecklar kringutrustning för spelare. Kringutrustningen ska helst fungera med flera olika plattformar och det är enligt Steelseries produktutvecklingschef bara positivt.
– Effekten blir att inte minst satsningen på trådlös kringutrustning ökar och det är något som kommer att krävas när allt fler PC-liknande spel landar på konsoler framöver. PC-gaming flyttar också in i vardagsrummet och det kommer helt naturligt att påverka kringutrustningen och tillbehören som spelare använder.
Utan att vilja bekräfta några specifika produktlanseringar öppnar Tino dörren för att trådlösa konsolinriktade tangentbord och möss kan komma att dyka upp. Det behövs speltitlar för att det ska bli aktuellt men bland annat Microsofts satsning på Xbox och gaming i Windows gör att detta bara är en tidsfråga menar produktutvecklingschefen.
– Trådlös teknik och bra batteritid är nyckelfunktionalitet för framtidens kringutrustning. RGB är något som många konsumenter vill ha idag och vi implementerar det alltid med ett fokus på användbar funktionalitet. Jag ser det samtidigt som en trend och en fluga som troligtvis kommer att dö eller stanna upp förr eller senare, berättar Tino Soelberg när vi frågar om hans vision för framtiden.
I framtiden ser Steelseries en allt mer trådlös gamingmiljö som den tydligaste trenden men det är inte bara kringutrustningen som kommer att sväva fritt. Även molnbaserad gaming kommer att bli stort menar Tino. Även detta gör det lättare för spelare att ta sina PC-spel till TV-soffan och då förändras även kraven på utrustningen.
Medan Steelseries som alla företag på den konkurrensutsatta gamingmarknaden är förtegna om detaljerna kring kommande produkter är det snart dags för nya officiella lanseringar. Steelseries kommer redan under spelmässan Gamescom den 21-25 augusti att presentera nya produkter. Om det redan då blir en tydligare satsning på trådlösa produkter är oklart men den danskättade tillverkaren verkar åtminstone ha en tydlig plan för framtiden.