iPhone 4S arbetar i ~800 MHz, kraftfullast grafikdel på marknaden

6
iphone4s.graphics

Apples iPhone 4S som tillkännagavs under förra veckan ska snart börja skeppas till konsumenter. Den kommer som känt med samma systemprocessor A5 som i iPad 2, men iPhone 4S som är mindre och därmed har plats med ett mindre batteri får den lägre klockad än deras iPad 2.

Den sista pusselbiten till iPhone 4S, nämligen systemprocessorn A5 ser nu ut att ha blivit avslöjad. Det står klart att det är densamma som vi hittar i iPad 2 men prestandan antyder att den kommer med lägre klockfrekvenser. Enligt de första testerna kommer de två kärnorna med en klockfrekvens på ~800 MHz till iPhone 4S, mot iPad 2 som har sin A5:a klockad till 1 GHz.

iPhone_4S_Java

iPhone 4S står nu i linje med den Tegra 2-baserade Samsung Galaxy Tab 8.9 med Android Honeycomb 3.1 sett till prestanda och lägger sig i toppskicktet. Det är inte helt otroligt att många Android-smartphones kommer att komma ikapp när Ice Cream Sandwich släpps med nya optimeringar.

Minnesbandbredden är densamma som iPhone 4S är dock densamma som i iPad 2. Det innebär att Apple troligen använt två LPDDR2-800-minnen även iPhone 4S. Men när vi går över till spelprestanda ser vi att iPhone 4S tappar mot iPad 2 vilket tyder på att även grafikdelen är lägre klockad. Men det är inte helt till ondo, då Apple har den kraftfullaste grafikdelen på marknaden idag även till smartphones.

iPhone_4S_GLBenchmark

iPad 2 har runt ~21% högre prestanda och med tanke på den höga upplösningen är det nästan säkert att SGX 543MP2-grafiken också är lägre klockad. Men Apple lovade runt 7x högre grafikprestanda med iPhone 4S mot iPhone 4 och vi kan konstatera att det inte bara var PR-snack. GPU:n i iPhone 4S borde alltså vara mer än kapabel att spela dagens spel till iOS med fps en bra bit över 30 fps. Infinity Blade 2 blir en iPhone 4S-exklusiv titel som väntas dra full nytta av potentialen i Apples nya smartphone.

Källa: Anandtech

Relaterade nyheter:

Subscribe
Notifiera vid
6 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Anton Karmehed
Admin
13 Årtal sedan

Tycker personligen det var lite trist att Apple behåll en identisk design/skärmstorlek som i iPhone 4. Men det går ju verkligen inte att klaga på bestyckningen.. Här måste man trots allt ge Apple credit att man vågar satsa på en så högpresterande GPU som ingen annan ännu vågat/kunnat implementera i varken surfplattor eller telefoner.
Det förklarar också varför Epic och andra spelutvecklare satsar på iOS i första hand.

Silvervinge
13 Årtal sedan

Det är väl lite av en ond cirkel. Android är rätt förfördelat vad gäller spelutveckling och då känns saftiga grafikdelar lite slöseri.

Spännande att Apple så ofta svingat “spelnördsargumentet” mot PC-användare och i sina iOS – produkter använder just spel som en stark motivation.. 😉

petepan
13 Årtal sedan

Hur kommer den nya nexus:en stå sig mot 4s:en? Finns det spekulationer på det?

Annars är det lite trist att det inte blev 4″ m.m.. Även om det finns ganska starka skäl att behålla 3,7..

Barehipster
13 Årtal sedan

[quote name=”petepan”]Hur kommer den nya nexus:en stå sig mot 4s:en? Finns det spekulationer på det?

Annars är det lite trist att det inte blev 4″ m.m.. Även om det finns ganska starka skäl att behålla 3,7..[/quote]

iPhone 4 har en 3.5 tums skärm, och inte 3.7.

UT_lol
13 Årtal sedan

[quote name=”petepan”]Hur kommer den nya nexus:en stå sig mot 4s:en? Finns det spekulationer på det?

Annars är det lite trist att det inte blev 4″ m.m.. Även om det finns ganska starka skäl att behålla 3,7..[/quote]

Nej, spekulera inte tack! 🙂