Apple har länge varit härskare på mediaspelarmarknaden med sin iPod familj och när man sedan tog sitt designkoncept till mobiltelefonsmarknaden med iPhone var det många som hade stora förhoppningar. Men att Apple såhär snabbt skulle kunna slå sig in på den väletablerade mobiltelefonsmarknaden var det nog inte så många som trodde. Enligt en marknadsundersökning gjord av Charlie Wolf på Needham har Apple roffat åt sig hela 16.6 procent av den globala smartphone marknaden under det tredje kvartalet 2008.
Den enda aktör som har större marknadsandel är Nokia med 43.6 procent som trots detta är den helt klart största förloraren. Nokia hade nämligen 63.3 procent av smartphone marknaden för ett år sedan så man har tappat närmare 20 procent enheter under ett år, större delen till nykomligen Apple. Charlie Wolf går så långt som att påstå att Apples introduktion av iPhone 3G vad som hållt smartphone marknaden från att tappa fart det senaste året.
Apple’s relaunch has been strong enough that it ultimately masked a potential stall in the overall smartphone market. While the rate of growth was flat between spring and summer at 28.6 percent, Apple’s presence has been the “only reason” the market didn’t slow down significantly, Wolf says.