John Carmack har länge visat sitt intresse för mobila spelplattformar och nu har grafikgurun presenterat en mobil version av PC-titeln Rage. ID Software-grundaren visade upp en teknikdemo som på Apples iPhone 4 höll en bildfrekvens på 60 fps, mäkta imponerande med tanke på plattformen.
John Carmack menar att Apples nya smartphone ska vara kapabel till att konkurrera med grafiken i spelkonsolerna Sony PS2 och Microsoft Xbox. Samtidigt som en iPhone 4 klarar av att driva Rage-demon i 60 fps menar John Carmack att även en andra generations iPhone skulle klara av att driva detta spelet utan större problem.
Enligt uppgifter ska en första mobil version av Rage finnas tillgängligt på App Store senare under året, samtidigt som man förbereder ännu en version i samband med PC-lanseringen under 2011.
Intressant är också att Carmack nämner Apple iPad i sin presentation, vilket visar att ID Software även ser tabletmarknaden som en spelplattform med hög potential.
Tyvärr verkar inte Android-plattformen vara aktuell i dagsläget, men Carmack menade att man höll ögonen även på denna plattform. Hårdvaran lär inte vara problemet i det fallet utan helt enkelt efterfrågan. Spelmarknaden för mobiltelefoner är som sagt på uppgång, något inte bara ID Software och Carmack insett.
Källa: Joystiq
Nu börjar till och med jag bli intresserad av att spela lite på mobilen.. tyckte det var häftigt med de få spel man testade på sin nya Nexus One från att kört java-spel på sin gamla SE K810i. Men detta är ju lite värre får man ju säga. Är det någon som lirar “fps” spel på sin telefon, finns väl en del olika lir till iPhone?
Hur skall dom styra skiten, pilla på skärnen? Och hur fort kör man slut på batteriet?
Jag är osäker, därför jag frågade om någon iPhone-ägare kan ge input på andra liknande spel. De spel jag sett använder sig av touch-kontroller, alltså delar av skärmen som är avsedd för knappar. Samt att rörelsesensorn i telefonen kan användas för att titta åt olika håll osv. Batteritiden är också en bra fråga, det lär ju suga en del.
Han nämnde en batteritid på runt ~30min med alla funktioner på max. Vilket som han sade inte direkt var aktuellt. Utan snarare så att de går ner till 30fps och gör lite andra saker så batteriet räcker längre.
Just denna tech demo gjordes i OpenGl 1.1 utan några som helst shaders.
När jag lirar FPS till iPhonen så brukar det vara dual-stick kontroller som på en playstation kontroller som gäller. Ena spaken för att gå åt olika håll och andra spaken för att kolla runt.
Finns redan en del FPSer att spela från appstore, te.x; NOVA, COD: Zombies, Brothers in Arms…
Jag får 20 miljoner fps på min 386 med de här spelet från 70talet.