NVIDIA har redan fått en bra spridning på sin första och för den delen smartphonemarknadens första dubbelkärniga systemprocessor Tegra 2. Arbetet fortsätter på uppföljaren som under utvecklingsnamnet Kal-El ska bli en fyrkärnig SoC med kraftfullare GeForce-grafikkrets. Tillverkaren har nu visat upp ett grafikdemo som bjuder på bland annat dynamisk ljussättning och fysikeffekter.
NVIDIA har med sina år inom grafikkortsbranschen lärt sig hur man gör effektfulla demonstrationer av sina kommande kretsar, en erfarenhet man nu tar med sig till den ultramobila marknaden. Kal-El kommer att lanseras under hösten och ska bli marknadens första fyrkärniga systemprocessor för surfplattor och smartphones.
Specifikation | Kal-El (Tegra 3) | Tegra 2 |
Tillverkningsteknik | 40nm | 40nm |
Kretsstorlek | 80mm2 | 49mm2 |
CPU | Fyrkärnig Cortex-A9 vid 1,5 GHz | Tvåkärnig Cortex-A9 vid 1,0 GHz |
L2-cache | 1MB delad | 1MB delad |
NEON FPU | Ja | Nej |
GPU | GeForce ULP Gen 2 med 12-kärnor | GeForce ULP med 8-kärnor |
Kretsen som troligtvis döps till Tegra 3 kommer även att stoltsera med en betydligt kraftfullare GPU, vilket ska göra Kal-El till den troligtvis kraftfullaste systemprocessorn på marknaden. Detta är något NVIDIA vill poängtera och man har därför utvecklat grafikdemot Glowball som i slutändan ska dyka upp i spelbar version på Android Market. Systemkraven är minst en Kal-El utrustad surfplatta.
I den video tillverkaren nu publicerat på Youtube ser vi hur man i Glowball nyttjar alla fyra processorkärnorna i Kal-El samt grafikkretsen för att skapa häftiga ljuseffekter och inte minst fysikeffekter som vi tidigare inte sett i ultramobila enheter. Bland annat rör sig tygskynken med gravitationen när man lutar och rör surfplattan för att få bollen att rulla.
NVIDIA visar också att testet inte klarar av att drivas ordentligt med endast två kärnor aktiverade, vilket skulle bevisa att det faktiskt krävs en Kal-El SoC för att hantera dessa tunga effekter. Videon är gjord i real-tid med en utvecklingsplattform av Kal-El baserad på Android 3.0 (Honeycomb) där man även väntar sig att produktsfärdiga kretsar ger upp till 25% bättre prestanda.
Glowball är ett imponerande grafikdemo för våra ultraportabla plattformar och visar vad vi kan hoppas på för grafikeffekter under året. Samtidigt är det en annan femma att föra över dessa effekter till riktiga speltitlar, vilket vi sett otaliga gånger på PC-marknaden. Men att denna scen renderas i realtid av en surfplatta som troligtvis lanseras senare i höst är imponerande hur man än vrider och vänder på det hela.
Imponerande prestanda. Sen att den färdiga produkten kommer ge upp till 25% mer prestanda är riktigt bra. Undra hur de andra ARM tillverkarna ska kontra detta? Tror ni dessa kan släppas på mini-ITX brädor eller är det bara för smartphones och tablets? Är Kal-El tillverkad i 40nm eller 28nm?
Det glömde jag att detaljera, Kal-El tillverkas med 40nm precis som Tegra 2. Kretsen är också rejält mycket större, som väntat. Jag har lagt till värden för detta i specifikationstabellen.
NVIDIA säger faktiskt 25-30% högre prestanda för produktionskisel så uppdaterar nyheten med det också.
[quote name=”Swedish Berserk”] Undra hur de andra ARM tillverkarna ska kontra detta?[/quote]
Här är en hyfsat aktuell lista på konkurrenternas svar på Kal El – de rödtextade processorerna i listan: [url]etn.se/53229?via=nhw[/url]
Jan Tångring, etn.se (ogenerad egenreklam 🙂
Ser som sagt väldigt imponerande ut, frågan för mig är hur den ökade prestandan och kretsytan kommer att översättas i strömförbrukning?
[quote name=”smartidiot89″]Ser som sagt väldigt imponerande ut, frågan för mig är hur den ökade prestandan och kretsytan kommer att översättas i strömförbrukning?[/quote] Nu kommer alla att tro att jag är du, men jag har förstås skrivit en artikel som svarar på frågan: http://www.etn.se/53755?via=nhw Svaret är att strömförbrukningen ökar via högre frekvens och ökad chipsyta (vilket enligt en enkel tumregel ökar strömförbrukningen). Att den senare ökar lärde jag mig när jag läste Karmheds text ovan, från 49 mm2 till 80 mm2. Observera dock att chipet förmodligen kommer att släppas i olika frekvenser. Man kan teoretiskt tänka sig en variant av Kal… Läs hela »
NVIDIA har faktiskt kommenterat strömförbrukningen i Kal-El, om än inte med några detaljerade siffror. Man har sagt så mycket som att man med effektivare strömsparfunktioner och finslipad tillverkning ska fått ner strömförbrukningen i Kal-El på samma nivå som Tegra 2 vid likvärdig belastning.Men som Jan skriver är ju strömförbrukningen direkt relaterad till kretsens storlek och frekvenser, även spänningar, så vid full belastning kommer givetvis Kal-El dra mer ström. Precis som Samsung Galaxy S II drar mer ström än andra smartphones vid max belastning, helt enkelt för att prestandan är högre.Kal-El är primärt lämpad för surfplattor, även om det mycket troligt… Läs hela »