Microsofts gränssnitt DirectX 12 med sitt raytracing-stöd är nu inte det enda i världen då Khronos Group och Vulkan officiellt tar sitt raytracing-tillägg från teststatus till officiellt lanserat.
Khronos Group ska nu erbjuda “industrins första öppna, plattform- och hårdvaruagnostiska raytracing-standard” med gränssnittet Vulkan. Gränssnittets officiella raytracing-expansion har under året varit i teststadiet men ska nu ha färdigställts. Detta efter en period av feedback från utvecklare och utvalda testpersoner som hjälpt tekniken nå slutmålet.
Tidigare har raytracing endast funnits tillgängligt för Vulkan genom Nvidia-skapta tillägg för företagets RTX-grafikkort. Numera är det möjligt för samtliga läger på grafikkortsmarknaden att använda tekniken i gränssnittet.
Khronos Group har även fokuserat på att göra tillägget för sitt gränssnitt lättanvänt. Detta genom att implementera stöd för många egenskaper som även finns i Microsofts DXR-gränssnitt samt ett par helt nya egenskaper. Något som förhoppningsvis innebär att spelutvecklare får en inte allt för stor utmaning att implementera tekniken.
Dessa officiella specifikationer är inte en indikation på att arbetet med tekniken är färdigt. Under de kommande veckorna kommer Khronos Group uppdatera en rad olika komponenter för gränssnittet och raytracing-stödet. Dessa uppdateringar ska sedan leda till den officiella lanseringen av utvecklarverktygen till Vulkan med samtliga raytracing-funktioner under mitten av december.
Allt som allt blir raytracing nu mer tillgängligt på marknaden. Förhoppningsvis kommer tekniken som varit en av de största snackisarna under de senaste åren också bli ordentligt omfamnad av spelindustrin. Hittills har vi haft en grafikkortstillverkare och ett gränssnitt med stöd för tekniken. Nu med lanseringen av AMD:s RX 6000-serie av grafikkort och Vulkans uppdatering dubbleras dessa siffror.