Kina har ännu inte ekonomin på sin sida, även om detta också är något som ser ut att ändras framöver, men landet har i särklass jordens största befolkning. Något som nu även gett utslag på PC-marknaden där man enligt undersökningsföretaget IDC nu gått om USA som det land med flest antal sålda PC-datorer, efter en stark ökning under andra kvartalet 2011.
PC-försäljningen i Kina ökade med hela 14 procent under andra kvartalet och med totalt 18,5 miljoner sålda datorer kunde landet för första gången ta sig förbi USA som under samma period föll 4,8 procent till 17,7 miljoner sålda datorer. Vilket är första gången på 30 år som någon bryter den amerikanska dominansen.
Förutom ett osäkert ekonomiskt klimat i amerika har man även sett hur inhemska PC-tillverkare börjar vackla, där IBM sedan länge dragit sig ur och nu även världen största tillverkare HP planerar att sälja av sin PC-verksamhet. Samtidigt hade kinesiska tillverkaren Lenovo, samma företag som köpte upp IBM:s PC-verksamhet, nästan fördubblat sin vinst under andra kvartalet 2011. Där analytiker nu ser hur HP:s marknadsandelar kan hänga löst om företaget fortsätter sin PC-avveckling.
– Vi tror Lenovos beprövade metoder och meritlista kan hjälpa den att vinna fler marknadsandelar utanför Kina utan att kompromissa med lönsamheten “[…]”Vi tror att de skulle knipa potentiella marknadsandelar från HP under övergångsperioden.” menade Henry King, analytiker på Goldman Sachs.
Enligt ekonomer i Kina är utvecklingen på datormarknaden rent logisk sett till landets stora befolkning, 1,33 miljarder mot USA:s 308 miljoner, samtidigt som lönerna i landet fortsätter att öka. Man drar även paralleller till bilmarknaden där Kina för två år sedan gick om just USA som största marknaden i världen.
Kinesiska Lenovo går i bräschen för den starkt växande PC-marknaden i landet.
Samtidigt märker PC-tillverkare som Lenovo hur surfplattornas popularitet ökar även i Kina. Något som enligt Lenovos vd Yang Yuanqing, fått företagets PC-tillväxt att stanna av i landet. Precis som i USA är det Apple och deras iPad som leder tabletoffensiven i Kina, men Lenovo har också gett sig in i striden där man bland annat pekat på en aggressivare prisbild.Något som kan vara påpassligt då försäljningen av surfplattor väntas öka från 20 miljoner sålda 2010 till 230 miljoner sålda under 2015.
1miljard kineser + kan inte ha fel 😉
Nä det blir ju svårt att vinna i en majoritetsröstning i alla fall.. 🙂
Om man ser till the big picture är det faktiskt ganska stora grejer i rörelse nu. Ekonomi är ju politik och tvärtom, så det blir intressant att se hur Kina och USA förhåller sig till varandra framöver, eller för den delen till lilleputtar som Sverige.
Kina är väl en av de sista länderna man vill ha som supermakt men med tanke på hur USA lyckats sabba sin egna ekonomi (bra jobbat förresten!) så ser det ut att bli nästa utgångsläge om inte allt för många år fram i tiden.
Kina ska ju ha anklagats flera gånger för att manipulera och trolla med sin valuta så det känns väldigt tryggt 😛 Undrar var tillverkningen kommer flytta framöver nu när lönerna börjar stiga för Kinas befolkning – Afrika kanske?