Apples lansering av iPad under gårdagskvällen har blivit något av ett antiklimax för de flesta inblandade. Hypen kring Apples tablet har varit enorm och när lanseringen väl kom var det många som blev mer eller mindre besvikna. iPad är en typisk Apple produkt med stil och en tät mix av hårdvara och mjukvara, men det största problemet verkar vara att ingen vet exakt varför man borde använda den samt att flera nyckelkomponenter ser ut att saknas.
Som vi skrev i vår första nyhet om Apple iPad känns det ganska tydligt att Apple försökt skjuta netbookmarknaden i sank. Med sin, i Apple mått mätt, aggressiva prissättning har i alla fall instegsmodellen en möjlighet att hävda sig mot en netbook. Där man även sett till att bredda funktionaliteten på flera håll, iPad är tänkt att fungera som en multimediaenhet för spel, musik och film. Men med iWork hoppas även Apple att man ska kunna arbeta och vara kreativ med sin iPad.
De flesta är överrens om att man behöver känna på iPad för att verkligen förstå den, men samtidigt verkar även hårdnackade Apple-fantaster vara något osäkra. Det iPad ser ut att klara bäst är annars just att hantera e-böcker där Apple utan tvekan fått fram en mer spännande plattform än exempelvis Amazon Kindle DX som nu väntas få det mycket tufft på den amerikanska marknaden då prissättningen är liknande (489$ vs. 499$) men iPad erbjuder bra mycket mer funktionalitet.
Utan att själva fått känna på iPad har vi har samlat några av de intryck och åsikter som nu börjat ventileras på Internet av media och konsumenter.
Positivt:
+ Skärmen är väldigt bra trots att det är en LCD-baserad modell
+ Prestandan är mycket bättre än i andra iPhone OS-baserade enheter
+ 140 000 appliaktioner i App Store som de flesta fungerar direkt från dag 1
+ Slimmad formfaktor (13,4mm profil och ~700g vikt)
+ Välkänt användargränssnitt för iPod/iPhone ägare
+ Pris, jämfört med Kindle DX
Negativt:
– Kraftiga svarta skärmkanter
– 4:3 upplösning (1024×768) gör att filmfunktionen lider
– Ingen multitasking
– Inget flashstöd (YouTube-stöd finns)
– Ingen kamera varken för bilder eller videosamtal
– Inga USB-portar
– Pekskärmstangentbord ger obekväm arbetsställning
– Inget integrerat stöd för iPad att stå fritt
– Pris, jämfört med netbooks (3G kostar 130 USD extra)
– microSIM (inte möjligt att bytta SIM-kort med mobilen)
– Tillbehör är nästan ett måste för att få ut full funktion ur iPad
Detta är bara några av alla punkter som diskuterats sedan iPads lansering och vi ska försöka oss på en analys av Apples senaste produktkategori.
Apple iPad har i vår mening ingen direkt plats på marknaden idag. Den klarar av det mesta men verkar inte vara riktigt bra på någonting. Vill man vara elak kan man kalla den en förvuxen smartphone man inte kan ringa med, eller en netbook utan tangentbord. Men Apple är inte ute efter att skapa en ersättare för en viss sorts enhet, man vill skapa en helt ny produktkategori och även om iPad idag inte ser ut att tillföra särskilt mycket ska det bli spännande att se hur utvecklingen blir i framtiden.
De flesta minns det nog inte, men när Apple lanserade sin första generation av iPod blev både namnet och mediaspelaren ganska hårt kritiserad. Nästan 10 år senare vet vi alla hur det slutade så vi vågar nog inte räkna ut Apple ännu, särskilt inte eftersom Microsoft och andra aktörer verkar följa i deras “tabletfotspår”.