Konsolkrig Del 2: Framtiden

0

Då var det dags för andra och sista delen i vår artikelserie om de kommande spelkonsolerna. Om ni läste igenom den första, eller åtminstone gav den en snabb skumning, så vet ni hur utvecklingen sett ut och varför den kommande generationen ser ut som den gör.

Då var det dags för andra och sista delen i vår artikelserie om de kommande spelkonsolerna. Om ni läste igenom den första, eller åtminstone gav den en snabb skumning, så vet ni hur utvecklingen sett ut och varför den kommande generationen ser ut som den gör.


De tre vi ska studera

Vi hann igenom i stort sett alla tidigare konsoler av betydelse i den första delen och nu i del 2 ska vi titta närmare på de kommande konsolerna; Sony Playstation 3, Microsoft Xbox 360 och Nintendo “Revolution”. Speciellt de två förstnämnda har vi skrivit en hoper av nyheter om, medan kring den sista har det varit betydligt tystare. Vi har dock försökt oss på att sammanfatta de tre så gott det går och hoppas att det ska hjälpa er något i valet och kvalet.

Vi inleder med en summering av de tre kommande konsolernas specifikationer och lite övriga fakta.


Vi tänkte att vi börjar med Sonys konsol då de är den idag ledande aktören.

 















































































































































































Sony Playstation 3


System

CPU: Cell
Hastighet: 3.2 GHz
Kärnor: 1 PPE + 7 SPE
L2 cache: 512 KB (+ 256 KB SRAM åt varje SPE)
Floating point prestanda: 218 GFlops (enbart CPU)
Transistorer: 234 miljoner
Minnestyp: Samsung XDR DRAM
Minneshastighet: 3.2 GHz
Minnesbuss: 64 bit
Minnesmängd: 256 MB
Minnesbandbredd: 25.6 GB/s

Grafik

Krets: nVidia RSX (baserad på G70)
Hastighet: 550 MHz
Upplösning: 480i – 1080p (640*480 interlaced – 1920*1080)
Floating point prestanda: 1.8 TFlops (356 GFlops programmerbar)
Transistorer: 330 miljoner
Minneshastighet: 700 MHz
Minnesbuss: 128 Bit
Minnesmängd: 256 MB GDDR3 VRAM
Minnesbandbredd: 22.4 GB/s
Pixel Shader: 3.0
Vertex Shader: 3.0
Pixel Fillrate/Pixel Pipelines: (?) / 16+(?) (48+totalt)
Vertex Fillrate/Vertex pipelines: 1.1 GT/s / 32+(?) (48+ totalt)
Shader prestanda: 154*109 operationer/s

Ljud

Kanaler: 6 (5.1)
Format: Dolby Digital 5.1, DTS och LPCM

Nätverk

Kabel / portar : Gigabit Ethernet / 3
Trådlöst: IEEE 802.11g (WiFi), Bluetooth 2.0

Handkontroll

Antal: 7
Anslutning: USB 2.0, Bluetooth 2.0, WiFi & IP protokoll

Övrigt

Ljudutgångar: Optisk & analog
Videoutgångar: 2*HDMI, komponent, s-video samt komposit
Andra utgångar / antal: USB 2.0 / 6 (4 fram + 2 bak)
Mediastöd: Blu-ray, DVD DL, DVD, SACD, CD, Memory stick (även Duo), CompactFlash I & II, SD samt 2.5″ hårddisk.
Mått: 320*240×80 mm
Pris: 5000-5500kr

Cell har 1 kärna och 7 enheter som kan “avlasta”. Priset är osäkert och känns lite underkant taget, så bli inte förvånade om den kostar mer.

Vi avslutar denna sida med en bild på handkontrollen:

Väldigt mycket siffror att bearbeta. En mer ingående analys finns efter samtliga specifikationer. Microsoft Xbox 360 härnäst.


Den konsol som kämpar om rollen som ditt nav i vardagsrummet med Sonys konsol är Microsofts Xbox 360.

 















































































































































































Microsoft Xbox 360


System

CPU:

Xenon

Hastighet: 3.2 GHz
Kärnor: 3 (två trådar per kärna)
L2 cache: 1 MB
Floating point prestanda: 115 GFlops (enbart CPU)
Transistorer: 165 miljoner
Minnestyp: GDDR-3 RAM
Minneshastighet: 700 MHz
Minnesbuss: 128 bit
Minnesmängd: 512 MB (delat med grafikkretsen)
Minnesbandbredd: 22.4 GB/s

Grafik

Krets: Xenos (ATi R500)
Hastighet: 500 MHz
Upplösning: 480i – 1080i (640*480 interlaced – 1920*1080 interlaced)
Floating point prestanda: 937 GFlops (240 GFlops programmerbar)
Transistorer: 337 miljoner (varav 105 är eDRAM)
Minneshastighet: 500 MHz
Minnesbuss: 64 bit
Minnesmängd: 10 MB eDRAM
Minnesbandbredd: 32 GB/s (GPU – eDRAM)
Pixel Shader: 3.0 (?)
Vertex Shader: 3.0 (?)
Pixel Fillrate/Pixel Pipelines: 16 Gsamples/s (vid 4xMSAA) / 48 delade
Vertex Fillrate/Vertex pipelines: 0.5 GT/s / 48 delade
Shader prestanda: 96*109 operationer/s

Ljud

Kanaler: 6 (5.1) minst
Format: Dolby Digital 5.1 samt LPCM.

Nätverk

Kabel / portar : Gigabit Ethernet / 1
Trådlöst: IEEE 802.11g (WiFi) (endast via adapter)

Handkontroll

Antal: 4
Anslutning: USB 2.0 eller trådlöst via RF

Övrigt

Ljudutgångar: Optisk & analog via olika adapterar
Videoutgångar: VGA, komponent, s-video samt komposit via olika adapterar.
Andra utgångar / antal: USB 2.0 / 6 (4 fram + 2 bak)
Mediastöd: DVD DL, DVD, CD, CD-DA, photo CD samt 2.5″ 20GB hårddisk.
Mått: 309*258×83 mm
Pris: 3995kr / 2995kr

Xbox 360 kommer i två versioner: en med enbart basenhet, en handkontroll med sladd och vanliga a/v-kablar. Den andra har en trådlös handkontroll istället, hårddisk, headset, komponent-A/V-kablar, headset samt Xbox Live! Silver. Nedan finns en lista på tillbehör och adapterar och dess respektive priser:

 

Tillbehör
Hårddisk
995kr
Minneskort
349kr
Trådlös handkontroll
449kr
Laddningsset
199kr
Laddningsbara batterier
149kr
Trådlöst nätverksadapter
799kr
Headset
199kr
Fjärrkontroll
299kr
Komponent-kablage
249kr
Faceplate
199kr
VGA-kabel
299kr

Dessa priser säger oss att köpa den billiga varianten är att lura sig själv om man tänkt använda sin Xbox 360 i någon större utsträckning. Bara en hårddisk äter upp hela skillnaden samt att spelen kommer att skrivas primärt för den varianten som har hårddisk vilket innebär att spelen kommer fungera sämre om du inte har hårddisk, samtidigt som dina gamla Xbox-spel inte heller kommer fungera till stor grad. Du får inte heller tillgång till Xbox Live! gratis.
Vi avslutar även denna sida med en bild på handkontrollen:

 

Ännu mer siffror, man börjar undra om det någonsin ska ta slut? Nu är det dock bara en konsol kvar. Nintendos maskin som än så länge fortfarande kallas Revolution.


Den sista och faktiskt den minsta i gänget är Nintendos konsol som än så länge går under namnet Revolution Det kan vara på sin plats med att börja med att säga att Nintendo har inte släppt några siffror och det har heller inte läckt några specifikationer. Anledningen? Det finns totalt tre personer på detta klot som vet hur konsolen kommer se ut till slut och ingen av dem är speciellt tända på idén att sprida informationen på webben. Nedanstående specifikationer är på inga vis officiella utan en sammanställning och vidareutveckling, och därmed gissningar, av det lilla vi vet.

 















































































































































































Nintendo Revolution


System

CPU: Broadway
Hastighet: 2.5 GHz (?)
Kärnor: 2 (?)
L2 cache: 1MB (?)
Floating point prestanda: (?)
Transistorer: (?)
Minnestyp: 1T-SRAM
Minneshastighet: 700MHz (?)
Minnesbuss: 128bit (?)
Minnesmängd: 512 MB (?)
Minnesbandbredd: 11.2GB/s (?)

Grafik

Krets: Hollywood (ATi RN520)
Hastighet: 600 MHz (?)
Upplösning: 480p (<2048x1268px)
Floating point prestanda: (?)
Transistorer: (?)
Minneshastighet: 833MHz (?)
Minnesbuss: 128 bit (?)
Minnesmängd: 256MB (?)
Minnesbandbredd: 13.3GB/s (?)
Pixel Shader: 3.0
Vertex Shader: 3.0
Pixel Fillrate/Pixel Pipelines: (?) / 32 delade
Vertex Fillrate/Vertex pipelines: 0.5 GT/s / 32 delade
Shader prestanda: 50*109 operationer/s

Ljud

Kanaler: 5.1 (?)
Format: Dolby Digital 5.1, DTS (?)

Nätverk

Kabel / portar :  –
Trådlöst: IEEE 802.11g (WiFi)

Handkontroll

Antal: 4+
Anslutning: Trådlöst eller via GameCube-kontakter

Övrigt

Ljudutgångar: Optisk (?)
Videoutgångar: Komponent (?)
Andra utgångar / antal: USB 2.0 / 2
Mediastöd: DVD för spel, DVD-film via en adapter och 512MB utbytbart(?) SD(?)flashminne, .
Mått: Tre DVD-fodral hög (?)
Pris: 2000-2500kr

Enligt ett tidigt uttalande av Perrin Kaplan, vice VD Nintendo America så kommer Revolution inte ha HD-stöd. Det ska tydligen dock råda delade meningar om detta internt. Detta är dock givetvis bara ett rykte.
Det kommer troligen att finnas olika adapterar för ljud och video beroende på vad för utgångar man vill använda.

Sist men absolut inte minst har vi handkontrollen:

Revolution Controller

Det kanske roligaste med Revolutions handkontroll är nog alla påhitt som dykt upp med tiden. De ni ser nedan har cirkulerat på webben och i våra egna forum. Ni kan hitta fler här

 




 
<


 

Nu blev det inte så många fler siffror att hålla reda på i alla fall. Men vad kan vi säga om allt detta då?


Nu har vi alltså radat upp en mängd data som troligtvis inte sagt er speciellt mycket egentligen. Jämför man lite löst med de specifikationer en vanlig PC har idag ser de ju ganska bra ut, minst sagt. Men för att ge en lite bättre övergripande bild så kommer nu en jämförelse av de olika huvudpunkterna.

 

Processorerna/arkitekturerna

Vi har minst två komplexa och relativt oprövade processorer/arkitekturer vad vi vet. Det har publicerats en rad artiklar om den eventuella prestandan hos dessa och kritiken har varit lite blandad hos experterna och tyckarna, men vad man kunnat konstatera är att det finns en enorm potential hos dem båda. Problemet kan ligga i huruvida man faktiskt lyckas utnyttja den inneliggande kraften, eller ens om man kan det inom rimliga marginaler, speciellt till en början. Med tiden brukar det komma spel som faktiskt utnyttjar hela potentialen. Det tvekar jag inte en sekund på om konsolen överlever dvs. Om ni läste igenom historiedelen så borde ni nästan ha fått lite vibbar av både Saturn och Jaguar när man läser om hur komplexa både Xbox 360 och speciellt Playstation3 verkar vara. Xbox 360 har dock en relativt PC-likt uppbyggnad så det kan vara ett plus i kanten där och spelutvecklarna verkar även föredra den över Playstation 3. Mycket kommer hänga på hur väl både Sony och Microsoft har lyckats med sina SDK (software Development Kit). Det kan vara värt att påpeka igen att Playstation 2 hade en ganska avancerad arkitektur som spelutvecklarna inte alls gillade, men likväl så dominerande den ganska totalt världen över. Detta dock mycket pga. sin bakåtkompabilitet vilket även Playstation 3 kommer att ha.


Cell

Xenon

Broadway

Vad Revolution kommer att använda sig av är än så länge inte känt. Vilka hårdfakta ni än må ha läst så kan jag bara säga att inget är bekräftat. Det som verkar troligt är en PPC-baserad processor med på sin höjd 2.5GHz och två kärnor, men det kan lika gärna bli en 1.8GHz singel-core PPC. Mycket på grund av formatet som Nintendo valt med en extremt liten konsol som inte ger utrymme för mycket kylning och PPC i sint tur är inte en direkt sval sak, speciellt inte i högre hastigheter. Konsolen ska även vara tyst nämligen. Hur som helst kan vi nog vänta oss en arkitektur som är mycket enklare än de två tidigare. Nintendos VD Satoru Iwata har sagt just att konsolen ska vara väldigt enkel att skriva spel till.

 

Grafik

Svårt att säga så mycket om detta faktiskt. Vi vet att Playstation 3s RSX-chip delar samma grund som GeForce 7800, men ska vara snabbare och ha tillgång till fler pipelines, både pixel och vertex. Vi vet också att Xbox 360s R500-chip, aka Xenos, ska ha bitvis gemensam arkitektur med ATis kommande R520, men exakt hur mycket den har gemensamt vet vi inte. R500 kommer ha en uniform shader-design, vilket i stort betyder att den har 48 shaders totalt uppdelade i tre grupper om 16 pipelines var som kan jobba som antingen vertex eller pixel shaders, men inte både och samtidigt. Det enda vi vet om Nintendos chip, RN520(?), är att det utvecklas av ATi det med. De siffror som radats upp är gissade mer eller mindre.
Om ni studerade RSX och Xenos siffror så såg ni att de teoretiska prestandavärdena för RSX var 50-100% högre/bättre än för Xenos, men i slutändan så skulle jag tro detta är något missvisande, men då antalet spelbara spel till Playstation 3 är väldigt, väldigt få är det omöjligt att göra en uppskattning. Samma sak gäller för RN520. Den verkliga prestandan ligger nog mer eller mindre i par med den som RSX och Xenos har. Det ryktas även om en PPU med eget minne vilket i teorin skulle rent av göra den ännu mer kapabel än RSX och Xenos, vilket känns väldigt avlägset dock.

 

Acura RSX
RSX
Xenos Vesparum
Xenos
Hollywood
Hollywood

Både Playstation 3 och Xbox 360 kommer inte ha några som helst problem med att mata ut HD-upplösningar enda upp till 1920*1080px (1080i i Xbox 360s fall) vilket givetvis ser bra ut, i texturväg i alla fall. Komplexiteten hos objekten kommer inte vara så mycket högre än vad de är hos moderna PC-spel idag. Dock finns det kapacitet för att hantera väldigt många objekt samtidigt och multiplayer med upp till 50 personer i vissa spel ska inte var några problem. Nintendo kommer att stöda 480p vad vi vet hittills även om grafikkretsen har potential för betydligt högre. Rykten säger att det ska råda oenighet kring HD-upplösning, men det säger inte oss mycket. Bandbredden är dock klart smalare än för de andra två vilket gör det hela klart tveksamt.

 

Handkontrollerna

Det känns tryggt att Sony och Microsoft valt att satsa på en säker design med handkontrollerna också. Jo, du läste rätt. Även om Sony handkontroll må se ut som banan spraymålad i silverkrom så ska den enligt utsago ge starka vibbar av de tidigare handkontrollerna. Microsoft tog till sig kritiken de fick av communitit ifråga om den groteska storleken på deras handkontroll och släppte snabbt en S-variant, som var bättre lämpad för de händer vi öster om Nordamerika är utrustade med och de har valt att bygga vidare på just denna. Xbox 360 kommer att ha versioner både med och utan sladd, men man kommer endast att kunna köpa sådana utan sladd. Playstation 3 ska ha ett liknande stöd, men vi vet inte om man kommer att kunna köpa både och, eller enbart trådlösa där med.
Sen har vi Nintendos minst sagt udda skapelse. Att det var handkontrollen som gett konsolen namnet Revolution är inte det minsta förvånande. Nintendo har helt gått ifrån det koncept som de själva en gång grundlade och vi har nu en fjärrkontrol-liknande sak och till den har vi en enhet man kan koppla till fjärrkontrollen med en analog spak. Enligt de förhandstittar vi sett hittills så kommer mycket att kontrollen att ligga i hur man håller, vrider och vinklar själva kontrollen. Den kan agera allt från kastspö eller svärd till enkel joystick. En klart intressant lösning som växer viss skepsis hos undertecknad, men eftersom det inte är första gången Nintendo lanserat något sådant här så känns det ändå ganska lugnt. Intrycken hos dem som fått chansen att prova på den har varit att man snabbt kommer in i användandet och den sedan känns helt självklar. Första intrycket känns som att man borde få en mer direkt inlevelse och större närvarokänsla med denna kontroll än det traditionella upplägget.

 

Mediaformaten

Bluray vs HD DVD, eller bara DVD egentligen, kort och gott. Sony är det ledande bolaget bakom Blu-rayformatet och valet att integrera det i sin kommande spelkonsol var nog knappast svårt. Microsoft hade inget HD-mediastöd vid starten men har gjort slag i saken och startat ett samarbete med Toshiba. Xbox 360 kommer dock inte att ha HD-mediastöd från början. Om den kommer att släppas med stöd för HD DVD senare återstår dock att se. Microsoft kan knappast gå ut med att de ska släppa en uppdaterad konsol senare och släppa Xbox 360 nu. Ingen skulle ju köpa den nu i så fall så vi får helt enkelt vänta och se vad som kommer. Kanske rent av runt lanseringen av Playstation 3 vore något? Revolution stöder inte ens DVD-film från början vilket helt enkelt är svagt, men detta är för att hålla nere priset (DVD-filmstöd finns via adapter).
Playstation 3s spel kommer att släppas på Blu-rayskivor vilket kommer att göra det svårt att piratkopiera, mycket pga att det inte finns varken brännare eller skivor att köpa idag och inte heller kommer inom en vettig framtid till vettiga priser, dvs. i alla fall inte innan konsolen kommit vad det verkar. Vi har även fått lite information om det tredubbla kopieringsskydd som Blu-ray använder och det ser minst sagt redigt och respektingivande ut.
Xbox 360s spel kommer på DVD och DVD DL, vilket troligen kommer att innebära att den drabbas av samma sak som sin föregångare med mängder av spel cirkulerande på webben. Revolution använder även den DVD-skivor så chansen är rätt stor att vi även här ser att piratkopieringen breder ut sig. Det har visat sig dessutom att spelen till Xbox 360 kommer att behöva mer än en skiva i vissa fall, vilket innebär att man någonstans kommer att behöva byta skiva mitt i spelet. Även Revolution kommer använda sig av DVD-skivor, men då den troligen inte kommer ha stöd för samma höga upplösningar kommer inte heller texturerna ta lika mycket plats och förhoppningsvis kommer de att slippa behöva släppa spel på mer än en skiva.
Både Playstation 3 och Xbox 360 kommer man att kunna bygga ut med 2,5″ hårddiskar. För Xbox 360 kommer det att finnas en 20GB HDD, medan Sonys VD har gjort uttalanden som tyder på att en hel serie hårddiskar kommer att släppas och dessa kommer dessutom att vara utrustade med ett specialdesignat linux-OS allt för att indikera at Playstation 3 är en dator. Det kan vara värt att poängteras att Linux är för att hjälpa till vid identifieringen vid kommunikation med andra “datorer” och exakt hur avancerat det kommer vara, och hur mycket dator det blir, återstår att se. Allt från 20GB till 120GB har det sagts, men vi får vänta och se hur mycket substans det fanns i det uttalandet. Nintendo har endast ett 512MB flashminne för att spara data. Huruvida detta är utbytbart eller uppgraderingsbart vet vi inte, men det ser ut som om man kommer kunna använda externa flashminnen till konsolen. Ett spel till NES och SNES tar nämligen bara upp ett par MB, medan ett N64 kan ta upp till 512MB så lite mer rum hade inte varit fel i alla fall om man nu ska kunna ladda ner spel via onlinetjänsten.

Onlinetjänsterna

Exakt vad Sony har på lut är än så länge inte helt känt, men att de kommer att göra allt de kan för att bräcka Microsoft tidigare och kommande variant är alldeles säkert. Exakt vad de kommer med vet nog endast dem dock. Microsoft har redan klart för sig och har redan presenterat sina online-tjänster: Live! Silver och Live! Gold. Silver kommer vara en gratisvariant, med i stort sett den enda begränsningen att du inte kan spela online. I övrigt kommer det erbjudas ett stort community där du kan chatta och sköta om din profil.
Spelen kommer ha en stark koppling till Xbox Live! där spelutvecklarna kan sätta sina egna regler ganska fritt. De kan göra egna teman som matchar spelet, sätta egna nivåer för vilka titlar och framgångar man gjort i spelet. Man kommer även att kunna ställa in spelprofilen så att vissa typer av spel alltid har samma typ av inställningar (inverterad y-axel, automatisk växellåda, osv.) allt för att man ska kunna jämföra sina framgångar med andra och underlätta spelandet. Om man nu känner ett starkt tvång att hävda sig mot andra.
Nintendo har annonserat att de kommer att erbjuda en onlinetjänst som skall matcha de andras med bland annat möjlighet att ladda ner gamla klassiker och spela online. Just nu finns det inget känt stöd från tredjepartsutvecklare, men bland annat SEGA har uttryckt att de skulle vilja vara med på ett hörn. Om detta nu vore sant kan ju Askungen ta sin bal på slottet och slänga sig i väggen. Med tanke på att SEGA valt att släppa t.ex. sina Sonic-spel till Game Cube gör ju att man nästan inte ens vågar tänka tanken. Tjänsten kommer vara gratis, men spelen kommer inte vara det. Några priser eller ens riktmärken finns inte ännu. Att Nintendo skulle ta ut något mer än en symbolisk summa för de äldre spelen, känns dock ganska främmande, men än en gång så måste vi vänta och se.

Super Tennis

Spelen

Vi har sett många bilder på kommande spel, framförallt till Xbox 360, men även Playstation 3 och vad vi kan säkerställa är att om man kan utnyttja de högre upplösningarna kommer man ha en härlig tid framför sig, rent visuellt i alla fall. Playstation 3 har ett starkt stöd hos tredje part och detta är ett av områdena Microsoft har jobbat hårdast på att förbättra. Exakt var Nintendo står är lite oklart, men de har uttryckt att de behöver tredjepartsutvecklarna och har varit ute och fört diskussioner med dessa. De ger sken av att det skulle ha gått bra i alla fall. De skryter även ordentligt med att de ska ha den konsol som ska vara enklast att arbeta med.
Vad vi vet kommer Playstation 3 att leva vidare på det som Playstation 2 påbörjade med full bakåtkompabilitet för över de 13000 titlar som släppts genom åren till både Playstation och Playstation 2. Mycket av det är ju i och för sig rent skräp men det är ju likväl en ganska imponerande siffra.
För Xbox 360 ser det lite mörkare ut än så länge. “Xbox 360 will be backward-compatible with top-selling Xbox games” kan betyda mycket. Det verkar som om de flesta spelen kommer att fungera, men att de måste bli profilerade först dvs. få en egen profil först så Xbox 360 vet exakt hur det ska gå till väga för att emulera spelet. Ett krav för att kunna ladda ner profiler är dock en hårddisk. Exakt vad för stöd Nintendo kommer att erbjuda är lite oklart, dvs om det rör sig om selektiv bakåtkompabilitet eller en bakåtkompabilitet rakt över, men faktum kvarstår att man kommer spela spel från samtliga tidigare generationer av Nintendo-konsoler. Hur utbudet kommer vara och om man måste ladda ner spelen eller kan använda sina egna backups återstår väl att se, men att man skulle kunna göra det känns ganska avlägset.


Xbox 360: Gears of War

Playstation 3: Devil May Cry 4

 

Kommande titlar
Xbox 360
Playstation 3
Revolution
  • Battlefield 2: Modern Combat
  • Burnout Revenge
  • Call of Duty 3
  • Dead or Alive 4
  • Dead Rising
  • Fable 2
  • Final Fantasy XI
  • Football Manager 2006
  • Forza Motorsport 2
  • Gears of war
  • Gun
  • Halo 3
  • Mutant Storm
  • Need for Speed Most Wanted
  • Prefect Dark Zero
  • Project Gotham Racing 3
  • Quake 4
  • Resident Evil 5
  • Ridge Racer 6
  • Soul Calibur 4
  • Test Drive Unlimited
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion
  • Tony Hawk’s American Wasteland
  • Tom Clancy’s Splinter Cell 4
  • m.fl.

  • Devil May Cry 4
  • Endless Saga
  • Final Fantasy VII: AC
  • Final Fantasy XII
  • Heavenly Sword
  • Killing day
  • Metal Gear Solid 4
  • Motorstorm
  • Ni-Oh
  • Phantom Saga 5
  • Quake 4
  • Resident Evil 5
  • Silent Hill 5
  • Tekken 6
  • Vision Grand Turismo
  • War Devil
  • Wild Warhawk
  • m.fl.

  • Animal Crossing
  • Castlevania
  • Donkey Kong Adventures
  • Final Fantasy CC
  • Kid Icarus
  • Killing Day
  • Mario 128
  • Metroid Prime 3
  • Pilotwings
  • Pokemon World
  • Smash Bros, Mario Kart
  • Star Fox: Galaxy
  • The Darkness
  • The Legend Of Zelda
  • Tom Clancy’s Splinter Cell 4
  • m.fl.

     

    Project Gotham Racing 3
    Xbox 360: Project
    Gotham Racing 3
    Vision Gran Turismo
    Playstation 3: Vision Gran Turismo
     

    Xbox 360 kan skylta med vapen och bilar. Lite dålig variation, men det kommer samtidigt fler spel än dessa senare, men vad jag saknar framförallt är ett eller ett par starka RPG samt platformsspel. Det räcker inte att bara konvertera FFXI, som framförallt börjar bli gammalt nu även om fortfarande lever i allra högsta grad.
    Microsoft har lovat att de ska bredda sitt utbud för att nå ut till framförallt den japanska marknaden och jag hoppas att de lyckas. Jade Empire och Baldur’s gate kom ju till Xbox så man kan ju hoppas lite i alla fall. Inte för att de är speciellt japanska, men det var ändå rollspel trots allt. För utan mer variationen på spelen kommer de inte kunna hota Sony även om de hinner ut ett par månader före. Mot Sonys topptitlar har de redan starka ekvivalenter och en hyfsad bredd bland dessa, men i utbudet i stort sett är det inte lika bra. Men för att betona det en gång till: det ska bli bättre enligt Microsoft.
    Playstation 3 har en lista med spel som inte innehåller några direkta överraskningar även om Ni-Oh och Heavenly Sword verkar riktigt fräscha. I stort sett dock givna titlar som alla har sina fan-grupper. Bara det nya Gran Turismo kommer dra hoper med köpare. Revolutions lista bör tas med en nypa salt, vad som dock kan läsas ur listan är att Nintendo gör ett ärligt försök att bredda med mer vuxna titlar bl.a. FPS som Killing Day och Tom Clancy’s Splinter Cell 4 är knappast vad man brukar kalla barnvänligt i vanliga fall. Den nya handkontrollen kommer nog att göra FPS-spelande till en klart ny upplevelse. Att det finns kraft för det verkar det som i alla fall.

     


    Xbox 360: Perfect Dark Zero

    Playstation 3: Tekken 6

     

    Design

    Vi avslutar med en helt subjektiv bedömning av det yttre skalet. Xbox 360 och Playstation 3 är i stort sett nästan exakt lika stora. Playstation 3 har en mer av DVD-spelar-look med ett något rundad överdel medan Xbox 360 är minst sagt unik med sitt Apple-vita, konkava utseende. Playstation 3 ser ut vara relativt enkel att bara placera på eller bredvid videon/DVDn och den smälter nog in ganska bra. Xbox 360 kommer nog inte smälta in lika bra tyvärr. Den har dock inte samma “stickande-i-ögonen-ont-i-magen”-design som föregångaren men den känns fortfarande inte speciellt neutral, eller ens snygg, långt ifrån clean i alla fall, vilket nog kommer märkas framförallt på den japanska marknaden. Den glipa den konkava designen skapar mellan det den står på och själva enheten är även det inte speciellt snyggt. Valet av färg är dock det som förvirrar mest, blekvit plast har aldrig ingett kvalitetskänsla i min mening.
    De så kallade “face plates” som man ska kunna köpa till kan ju lösa en del av detta, men de som Microsoft visat upp hittills har snarare gjort det värre, men det kommer väl fler förhoppningsvis. Min kristallkula säger mig att vi kommer se både ett och två mod där personer bygger in Xbox 360s hårdvara i en annan låda.
    Hur Revolution kommer att se ut i sin slutgiltiga form vet vi inte ännu, men om den kommer påminna om det vi sett hittills så kommer det nog snarare vara risk för att man städar bort den än att den fångar uppmärksamheten direkt när man går in i rummet. Lite väl liten och neutral kanske. Man vill ju att enheten ska erbjuda viss skrytstatus trots allt. Den som lyckats bäst är utan tvekan Sony med sin silvergrå platta, lite rundade design. Clean och den märks, men den sticker inte i ögonen som sagt.

     

     

    Summering

    Vi avslutar med en liten tabell över vad vi skrivit. Designen vägs dock inte in här då det är en högst subjektiv åsikt.

     

     
    Playstation 3
    Xbox 360
    Revolution
    Plus +Bakåtkompabiliteten
    +Blu-ray
    +Hårddiskstöd
    +Utgångarna
    +Spelen
    +Handkontrollen
    +Hårddiskstöd
    +Onlinetjänsterna
    +Bakåtkompabiliteten
    +Enkel arkitektur
    +Onlinetjänsterna
    +Priset
    Minus -Priset   -DVD-film endast via adapter
    -Snålt med lagrinsplats
    Frågetecken Handkontrollen?
    Onlinetjänsterna?
    Oprövad arkitektur/SDK?
    Bakåtkompabiliteten?
    HD DVD?
    Oprövad arkitektur/SDK?
    Spelen?
    Handkontrollen?
    Prestandan?

    Spelen?

    Lite kommentarer kring detta kanske vore sin på plats:

    Playstation 3 lider av ett direkt minus och det är priset vad vi vet, men det är ju en diskussionsfråga givetvis i och med att man får jen hel del för pengarna, men det går inte att frångå att prislappen är hög. Handkontrollen ser ut som en silverbanan som sagt, men den ska kännas igen från de tidigare sägs det. Onlinetjänsterna har vi inte sett eller hört något om och sist har vi valet av Cell som kan komma att spöka för dem, åtminstone till en början … kanske. Den har redan dessutom ett stort och starkt spelbibliotek som verkar bli ännu bättre.

    Xbox 360 har inget direkt minus förutom att den egentligen verkar vara precis lite sämre än Playstation 3 på mer eller mindre allt. I teorin. Priset är givetvis även här en diskussionsfråga. Det finns en variant som kostar under 3000kr vilket Microsoft lovade, men den saknar t.ex. hårddisk och gratis onlinetjänst. Och sedan har vi den som de flesta nog kommer köpa för 3995kr som innehåller både hårddisk och ett Live!-abbonemang. Varken plus eller minus med andra ord, men lite sniket känns det ju på något sätt. Att den skulle vara billigare än Playstation 3 kan man ju diskutera på så vis mycket pga. av det stora frågetecknet i HD-media-stödet. “Bra” utgångar finns dvs. om man är villig att betala för extra adapterar. Lite snålt kanske, men inget som man direkt kan ge minus för då det troligen skulle skjutit upp priset ännu mer.
    Sen har vi det där med ny arkitektur. Inte lika stort frågetecken som Sony på så vis att den inte är lika udda. Spelbiblioteket är även om det finns bakåtkompabilitet klart mindre än Sonys och kanske inte fullt lika attraktivt som Nintendos pga den lite bristande originaliteten, men jag väljer att sätta det som ett frågetecken istället för ett minus då jag vågar hoppas på att Microsoft har gjort en seriös ansträngning att bredda det.

    Revolution kommer att vara billigast, och det med råge troligen. Gissningsvis hamnar den runt samma pris som GC gjorde. Att kunna spela gamla klassiker från enda tillbaka till 80-talet är ett givet plus och det hänger ju hand i hand med onlinetjänsterna. Dessa skulle dock nästan lika gärna kunna vara ett frågetecken, men vad vi vet om tjänsten hittills är tillräckligt för att väga över. Det interna minnet på 512MB kan kanske komma att vara utbytbart, vi får se. Expanderbart verkar det dock bli. Det vore bra för 512MB fyller man upp snabbt med bredband.
    Sen har vi handkontrollen då. Jag har redan skrivit en del om den, men då jag inte haft nöjet att hålla i exemplar så är det svårt att säga så mycket. Det hela känns dock väldigt lovande och det borgar för en en helt ny upplevelse. Jag hoppas det.
    Eftersom vi inte sett de officiella specifikationerna får prestandan bli ett frågetecken.


    Vad ska man säga om allt detta då? Vad ska man köpa? Jag kommer att avvakta tills jag sett mer. Vi har sett väldigt få, eller rättare sagt knappt något alls, spel spelas i realtid. Vi har sett en uppsjö av bilder och videoklipp av både det ena och det andra. De ser alla nästan häpnadsväckande ut, men de säger verkligen ingenting om hur det kommer se ut hemma på de vanliga 24″-32″ TV-apparater de flesta har. Inte heller säger det ett skvatt om hur bra eller roliga spelen är heller. Antalet “nya” spel är dessutom inte så många heller, speciellt inte originella sådana. Jag ser nästan bara gamla idéer i nya former vart jag än tittar. Jag väntar spänt på att få se lite sann kreativitet som verkligen visar vad dessa konsoler kan som inte föregångarna kunde, HD-upplösningar i alla ära, men det säger inte ett skvatt om hur kul jag kommer ha med spelet.

     

     
    Playstation 3
    Xbox 360
    Revolution
    Processor Cell
    3.2 GHz 1 PPC-kärna + 7 SPE
    Xenon
    3.2 GHz 3 kärnor (2 trådar per kärna)
    Broadway
    2.5GHz 2 kärnor
    Grafikkrets RSX
    550MHz
    Xenos
    500MHz
    Hollywood 600MHz
    Grafikminne 256MB 700MHz 10MB 2GHz eDRAM 256MB 833MHz 1T-SRAM
    Upplösning 1080p 1080i 480p
    Minne 256MB @ 3.2 GHz XDRAM 512MB 700MHz (delat) GDDR-3 RAM 512MB 700MHz 1T-SRAM
    Total Bandbredd 48GB/s 54.4 GB/s 24.3 GB/s
    Ljud 5.1+ 5.1+ 5.1+
    Handkontroller 7 4 4
    Pris 5000-5500kr 2995/3995 2000-2500kr

    Så var landar vi då? I en stor röra som troligen inte kommer se så speciellt mycket annorlunda ut jämfört med tidigare år. Sony kommer nog att fortsätta vara störst men jag hyser hopp om att Nintendo lyckas återta en del eller rent av mycket de förlorade marknadsandelarna, medan Microsoft kan hamna var som helst egentligen och kommer nog att hamna både i toppen och botten på olika marknader vid olika tidpunkter. I ett antal undersökningar jag läst om vilken konsol folket i Japan hoppas mest på så varierar siffrorna starkt, i alla fall mellan Nintendo och Sony. Microsoft får ständigt finna sig i att vara klart sist där. De tuggar verkligen skorpor i motvind just nu även om en del undersökningar de gjort har visat på ett ökat intresse för konsolen på senare tid så säger det inget direkt om hur de står sig direkt mot den andra två.
    Xbox 360 kommer ut först och den kommer nog sälja rätt bra då den är först, om det kommer finnas tillräckligt med konsoler. Det verkar bli brist på dom trots att vi blivit lovade motsatsen. Men frågan är om de kan bygga upp en sådan hype kring sin konsol, och samtidigt ha ett så pass bra spelbibliotek, att de rent av kan konkurrera direkt med Sony och var Nintendo kommer stå det får vi se. Jag vågar inte spekulera knappt. Reaktionerna och känslorna den väckt i vårt eget forum har ju varit ganska överväldigande positiva
    Jag trodde först att Nintendo kommer få det något tufft då de kommer att lansera sin konsol sist och speciellt om man inte lyckas få fram mer spel som riktar sig mot en mer vuxen publik, men om nu spellistan stämmer så har jag inga direkta tvivel på att de kommer lyckas. Och handkontrollen kommer nog göra sin del den med.

    De tunga korten är dock spelen: Gran Turismo, Mario 128, Halo 3 för att nämna några. Jag kan inte påstå att ens en bråkdel av de spel vi sett hittills tilltalar mig även om de har sett väldigt imponerande ut grafiskt, men vi är ju alla intresserade av olika saker så ska jag vara helt ärlig så tycker jag ni ska totalt ignorera alla de fakta och jämförelser jag spenderat fruktansvärt många timmar med att sammanställa och satsa 100% på den konsol som känns rätt för just dig. Köp med hjärtat och strunta högaktningsfullt i vad för hårdvara som finns innanför skalet. Du kommer inte ha speciellt roligt annars.

    Subscribe
    Notifiera vid
    0 Comments
    äldsta
    senaste flest röster
    Inline Feedbacks
    View all comments