Molntjänsten Google Stadia ska leverera högupplösta spel till nästan vilken enhet som helst. I en uppdaterad FAQ svarar nu Google på frågor om multiplayer-spel, mobil gaming och om köpta spel kan försvinna.
I en uppdatering av en stor FAQ har Google svarat på flera intressanta frågor om Google Stadia. En av frågorna handlar om ett återkommande problem för digitala mediatjänster. Frågan är om användare som har köpt ett spel på Google Stadia kan bli av med det om det skulle tas bort av utvecklaren eller av Google. På den frågan meddelar Google att alla köpta spel alltid kommer att vara tillgängliga, med reservation för eventuella ”oförutsedda händelser”. Det ligger i linje med hur många andra digitala speltjänster fungerar.
Litet stöd för mobiler
Google bekräftar också vilka mobila enheter som får stöd för tjänsten. Svaret är alla mobiler i Googles Pixel 3-serie av smartphones samt surfplattor som drivs av Chrome OS. Det gör det lite klurigt för svenska konsumenter eftersom Pixel-serien inte säljs officiellt i Sverige. Listan kommer gissningsvis att expanderas men till en början är stödet för mobil gaming alltså ganska litet.
Ett annat förtydligande handlar om speltjänstens nya handkontroll som kan anslutas direkt till Wi-Fi-nätverk för att ha en så kort väg som möjligt till den molnbaserade tjänsten. Google förtydligar att handkontrollen konfigureras via Bluetooth men påpekar att den också kan anslutas med en USB Typ C-kabel till smartphones, surfplattor och datorer.
Lokal multiplayer
När det gäller multiplayer-spel har Google tidigare skrutit om tjänstens möjlighet att minska svarstider och spelarantal-begräsningar för multiplayer-spel så som Battle Royal-spel. Nu bekräftar dessutom Google att Stadia kommer att ha stöd för upp till fyra lokala spelare men att stödet givetvis också måste finnas i spelet.
Google Stadia kommer att lanseras i Sverige i november och kommer till en början bara vara tillgänglig som en Premium-tjänst med spel i upp till 4K-upplösning med 60 bilder per sekund. Trots Googles ganska omfattande FAQ finns det många frågor kvar att besvara om exakt hur tjänsten fungerar. Alla svar kommer förhoppningsvis lagom till lanseringen.
För alltid är väldigt lång tid. Vad händer om systemet blir en flopp?Vad händer när tekniken utvecklas och google måste uppdatera sina system? Om nu stadia Free versionen ska hållas igång för alltid för att ett antal oldschool gamers vill spela stadia för evigt Peter helt orimligt. Skillnaden är å då att om jag köper ett xbox/playstation/nintendo spel så har jag ändå en skiva eller kassette som är min som jag kan stoppa in i em fungerande konsol och spela om hundra år.
Förutom att du inte kan göra det om hundra år… För ingen TV kommer finnas som kan ta emot signalen med kablaget du har. Och TV’n kanske inte kommer funka pga skillnad i ström leverans. Och sen förstås det lilla faktum att elektronik degraderar bra mkt snabbare än 100 år… ?