Apple iPad 2 kommer att börja skeppas på den svenska marknaden den 26 mars och det har nu bekräftats att den nya applikationsprocessorn Apple A5 inte bara krossar föregångaren i grafisk prestanda, även Tegra 2-baserade Android-tablets lämnas i kulisserna. Något som får Epic Games att aktivera kantutjämning och högupplösta texturer i sin iOS grafimotor.
Apple A5 ska enligt de första rejäla prestandatesterna baseras på två stycken 900 MHz ARM Cortex-A9 CPU-kärnor, vilket är något långsammare än vad vi hoppats och vad konkurrerande NVIDIA klockar sin Tegra 2-krets till (1 GHz). Men CPU-prestandan ser som väntat ut att vara likvärdig, men den riktiga stjärnan i Apple A5 är grafikkretsen från Imagine Technologies, PowerVR SGX 543MP2.
Apple lovade 9 gånger högre GPU-prestanda i iPad 2 jämfört med föregångaren iPad och rent teoretiskt har den färska PowerVR SGX 543MP2 grafikkretsen nästan 10 gånger så hög beräkningskraft. Teori och praktik är dock två skilda världar och så även i detta fall. iPad 2 är i praktiska tester sällan i närheten av de teoretiska hastigheter Apple talade om, man i vissa fall är man faktiskt nära, samtidigt som man i sämsta fall fullkomligen utklassar första generationens iPad och än mer intressant Motorola Xoom, den Tegra 2-baserade Android-surfplattan. På Anandtech har man kört den nya surfplattan genom några jämförende tester och resultaten är talande, iPad 2 är den tveklöst kraftfullaste surfplattan på marknaden idag.
Extra grafikprestanda är givetvis alltid trevlig, men det mest intressanta är trots allt vad man kan utnyttja den extra prestandan till. Först ut att visa hur den nya generationens kretsar kan påverka spel och applikationer i surfplattor är Epic Games som uppdaterat sin Unreal Engine 3 grafikmotor för iOS med både kantutjämning och högupplösta texturer, något som man i tester på Anandtech bekräftat gör en närmast makalös skillnad i det redan grafiskt imponerande Infinity Blade.
Infinity Blade på iPad 1 (klicka för högupplöst bild)
Infinity Blade på iPad 2 (Klicka för högupplöst bild)
Flera bildexempel på de grafiska skillnaderna i Infinity Blade finns att hitta i Anandtechs bildgalleri.
Apple och Epic Games visar vad vi kan vänta oss framöver i form av grafiska effekter på tabletmarknaden och vi kan inte neka till att surfplattornas framtid åtminstone ser bättre ut.
Så, varför har Apple inte ökat antalet pixlar till (åtminstone) 1280×800?
Om man ska surfa/jobba/se film på den vill man ha pixlar. Ju fler desto bättre.
Om man ska spela på den vill man ha fysiska kontrollers istället för att sitta och “knacka” på skärmen. (antar jag?)
Denna ger ingetdera… så fail. Intressant dock hur mycket kraft som mobila kretsar kan ge numera, känns som de “äter upp” skillnaden mellan dessa och åtminstone consolerna ganska snabbt?
(Jag vill fortfarande inte ha en tablet en om jag fick en gratis (om jag inte fick sälja den så klart))
Det håller jag med om helt, med så pass stor skärm vill man åt en högre upplösning. Problemet för Apple är troligtvis upplösningsfragmentering ifall man skulle lansera en iPad 2 med typ 33% högre upplösning, vilket skulle lägga en större arbetsbörda på App-utvecklarna. Så min gissning är att vi får en 2x upplösning i iPad 3 med den högupplösta panel som tidigare ryktades komma till iPad 2. Jag skulle gärna ta emot en surfplatta om jag fick den gratis, ska faktiskt testa lite med en hemma nu framöver för att få en bättre känsla för konceptet. Men jag hade idag… Läs hela »
Med tanke på att en iPad kostar så mycket som den gör, hade jag satsat på en bärbar istället som kan allt det där och betydligt mycket mer vad än tablet kan.
Ja och de som har behov av en lastbil köper inte en moped. Bara så ni vet så sitter faktiskt inte tillverkarna och bockar av eventuella kunder efter inlägg som dessa. Jag har inget behov av en bröstpump men brukar mycket sällan påpeka det.
Det finns helt klart användningsområden för dessa, dock kanske inte för just er. Jag fattar inte varför man tar sig tid att följa dessa nyheter när man är helt ointresserad av produkterna?