DLSS, Ray tracing & nya Streaming Multiprocessorer
När Turing väl landar och börjar processen med att ta över stafettpinnen från drygt två år gamla Pascal-arkitekturen är det många som frågar: Vad är skillnaden?
Ofta kan man räkna med ökad transistortäthet och en handfull ändringar i arkitekturernas uppbyggnad när det vankas en ny generation tillverkad på en ny tillverkningsteknik. Skillnaden mellan Turing och Pascal är dock mycket större än så.
De Turing-baserade grafikprocessorer som huseras i grafikkort ur RTX-serien har mer än ett ess i rockärmen jämfört med tidigare generationer. Det har enligt Nvidia själva tagit tio år att utveckla den grafikteknik och de grafikkort vad som den 20 september kommer att landa på butikshyllorna.
Quadro RTX 8000 | RTX 2080 Ti | RTX 2080 | RTX 2070 | GTX 1080 Ti | |
---|---|---|---|---|---|
Grafikprocessor | TU102 | TU102 | TU104 | TU106 | GP102 |
Streaming Multiprocessorer (SM) | 72 | 68 | 46 | 36 | 28 |
CUDA-kärnor | 4 608 | 4 352 | 2 944 | 2 304 | 3 584 |
Tensor-kärnor | 576 | 544 | 368 | 288 | 0 |
RT-kärnor | 72 | 68 | 46 | 36 | 0 |
Videominne | 48 GB GDDR6 | 11 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 | 11 GB GDDR5X |
Minnesbuss | 352-bit | 352-bit | 256-bit | 256-bit | 352-bit |
Minneshastighet | 14 Gbps | 14 Gbps | 14 Gbps | 14 Gbps | 11 Gbps |
ROPs | 96 | 88 | 64 | 64 | 88 |
Texturenheter | 288 | 272 | 184 | 144 | 224 |
TDP | 260 W | 260 W | 225 W | 185 W | 250 W |
Tansistorer | 18,6 miljarder | 18,6 miljarder | 13,6 miljarder | 10,8 miljarder | 12 miljarder |
Tillverkningsteknik | 12 nm FFN | 12 nm FFN | 12 nm FFN | 12 nm FFN | 16 nm FinFET |
Kretsstorlek | 754mm2 | 754mm2 | 545mm2 | 445mm2 | 471mm2 |
Grafikprocessorerna i RTX-serien kommer utrustade med både nyutvecklade och omtalade RT-kärnor ämnade specifikt för Ray tracing samt Tensor-kärnor som utvecklats för maskininlärning. Dessa bidrar med egenskaper som markant särskiljer Turing från tidigare arkitekturer.
Deep Learning Super-Sampling
Om vi börjar med tensor-kärnorna som vidareutvecklats från Volta-arkitekturen för att matcha för konsumentprodukter har de förmågan att utföra en rad olika uppgifter. Det som Nvidia nämnt mest i sina presentationer är att kärnornas maskininlärningsgåva kan användas för den nya kantutjämningstekniken Deep Lear Super-Sampling (DLSS).
DLSS är en teknik som i korta drag kan beskrivas som att Tensor-kärnorna lärs sig hur bilder i spel renderas. Sedan används kärnorna för att hjälpa resten av grafikprocessorn med belastningen och även jämna ut kanter på objekt i spelen utan att vara lika prestandakrävande som tidigare tekniker. Nvidia har visat att DLSS kan bidra med upp till två gånger bättre prestanda i Epics demo för Unreal Engine kallad “Infiltrator”, jämfört med kantutjämningstekniken TAA. Även populära spel som Shadow of the Tomb Raider, PlayerUnknown’s Battlegrounds och Final Fantasy XV: Windows Edition visar enligt Nvidias egna siffror goda förbättringar i prestanda med DLSS aktiverat.
Tekniken fungerar på så vis att Nvidia matar sin superdator Saturn V med miljontals bilder från ett specifikt spel vid hög upplösning. Saturn V lär sig sedan hur spelet i högupplöst format ska se ut. Superdatorn kan sedan återskapa dessa bilder med kantutjämning i lägre upplösningar som ska matcha den högre upplösta bilden på bästa sätt.
På så vis har Nvidia och spelutvecklarna skapat en profil för ett specifikt spel som officiellt får DLSS-stöd. Detta kan sedan nyttjas av Turing-baserade RTX-grafikkort som kan rendera bilder med jämnare kanter snabbare och mer effektivt tack vare att en stor del av arbetet redan utförts på annat håll.
I dagsläget är det omkring 25 olika speltitlar som utvecklas med stöd för DLSS. Detta betyder att det sannolikt inte kommer att bli något som precis alla Turing-användare kommer att kunna ta del av. Däremot kommer biblioteket med DLSS-kompatibla spel sannolikt bara att öka med tiden.
He he Reviwes har börjat dyka upp och än så länge är RTX ingenting som jag tänker köpa i alla fall. Får kolla in fler 4K bench innan jag gör slutgiltiga beslutet men det jag sätt hittills ser inte ut att vara värt det.
Vi har precis börjat bencha Morkul och det är utan tvekan kraftfulla kort (Vi har ännu bara 2080 inne) men ja det kostar onekligen…
Det blir att återkomma till detta snart och då med ett fokus på inte bara siffror utan faktiska upplevelser när man använder korten. 🙂
Vad jag har sett på de benchs som släppts idag så är ju 2080 ungefär som 1080ti och 2080 ti betydligt bättre men inte bra nog för att motivera det höga priset. Värt att tänkta på att jag endast tittat på 4K prestandan resten intresserar inte mig. Många skriver också om hur stressad denna release måste varit ifrån nVidias sida. Som det är nu finns det inga spel som stöder Ray Tracing i dagsläget och kommer dröja bra länge innan det finns så att det går att göra ordentlig analys. Sedan ska tilläggas att åtminstone en av de största testarna… Läs hela »