LG Optimus 2X – Den första smarta luren med två kärnor

15
lg-optimus-2x

 TEST  Smarta lurar eller som de flesta säger, smartphones, är troligtvis de hetaste teknikprylarna i dagens läge. Utvecklingen går i rasande fart och vi kan göra mer och mer avancerade saker med våra telefoner. Nästa steg i de smarta lurarnas evoution är att gå över till en tvåkärnig processor och först ut på marknaden är LG P990 Optimus 2X.

Nvidias Tegra 2 plattform har nästan blivit det nya svarta inom telefon och tabletvärlden. Alla verkar vilja använda den. Trots att flera tillverkare presenterat flera modeller med just Tegra 2 är antalet modeller på marknaden lätträknade. LG är alltså den första tillverkaren som bakar in Tegra 2 i en smartphone och det välkomnar vi med båda armarna utsträckta. LG gör som sig bör ett stort nummer av just sin kraftfulla processorkrets i Optimus 2X, men den stora frågan är givetvis vad Tegra 2 kan tillföra för användaren och inte vad som låter bra i ett pressmeddelande och reklamfilmer.

Kraftfullare funktionalitet kräver kraftfullare plattformar

En smartphone är idag så mycket mer än bara telefon att vi knappt vet vart vi ska börja längre. I takt med att våra smartphones får ny och kraftfull funktionalitet ökar dock även kraven på de komponenter som ska driva alla denna funktionalitet.

2xinled
8 Megapixel kamera och uppspelning av 1080p video över HDMI kräver sin hårdvara.

I slutet av 2009 dök de första mobila processorkretsarna med klockfrekvenser på 1 GHz upp på marknaden och som sig bör gav den högre klockfrekvensen och optimerade grundarkitekturer ett skjuts för prestandan i våra smarthpones. Men utvecklingen på marknaden har gått i rasande takt och kretstillverkarna har insett att prestandan i våra mobila produkter måste ökas rejält, något som sker genom både ytterligare spetsade klockfrekvenser men inte minst flerkärniga processorer.

Dubbla kärnor inte alltid dubbel prestanda

Att en processor blir snabbare desto högre frekvens den arbetar vid är ganska uppenbart men det är inte lika lätt att mäta prestandan i en flerkärnig processor. Rent teoretiskt har Tegra 2 dubbelt så hög beräkningskraft med sina två stycken 1 GHz kärnor men hur stor nytta man drar av denna extra kraft beror helt på telefonens mjukvara och operativsystem, i fallet med LG Optimus 2X faller detta i händerna på Google som står för utvecklingen av telefonens operativsystem Android.

Grundtanken är att fördela arbetsuppgifterna (flertrådsteknik) över de två kärnorna och i Android kan detta ske genom att exempelvis kärna 1 arbetar med att spela upp musik från Spotify i bakgrunden medan kärna 2 kan dedikera all sin arbetskraft åt att ladda en tung hemsida i webbläsaren. Det går givetvis att utföra fler saker samtidigt även med en enkelkärnig processor men att dela resurser är långt ifrån lika effektivt och kan göra att den allmänna prestandan blir lidande.

tegra2threads
NVIDIA visar hur Tegra 2 inte bara ökar prestandan utan även kan sänka energiförbrukningen.

Google har optimerat Android för flertrådsteknik på flera sätt och inte minst bakgrundssysslor som synkronisering, musikuppspelning eller filnerladdningar kan skötas effektivt även när användaren försöker utföra mer krävande uppgifter samtidigt. Det dubbla antalet kärnor ger i teorin upp till 100% prestandaökning, men detta är givetvis sällan fallet vid vanlig användning. Tanken är att det ska finnas extra kraft tillgänglig när den behövs och genom inbakad teknik i Tegra 2-kretsen kan både spänningar och klockfrekvenser sänkas på den kärna som inte används eller som bara belastas i liten utsträckning, detta för att inte öka strömförbrukningen i onödan.


NVIDIA är ett välkänt företag för de flesta av våra reguljära läsare och tillverkaren har i alla år lagt stort fokus på grafikkretsar för både slutkonsumenter och företag. Med en allt tuffare konkurrens på grafikkortsmarknaden och ett ökat hot från Intel och AMDs processorer med inbyggda grafikkretsar har NVIDIA breddat sin kretsutveckling.

Företagets första systemprocessor (SoC), en krets som huserar alla beräkningsenheter som kan behövas, döptes till Tegra och lanserades i början på 2008. Tegra 2 är andra generationens systemprocessor från NVIDIA och även om den tillkännagavs redan i januari 2010 har de första produkterna låtit vänta på sig. Den stora nyheten i Tegra 2 jämfört med konkurrerande kretsar från Qualcomm, Texas Instrument, Samsung och andra aktörer var att man med hjälp av en licens för ARM:s Cortex-A9 processorarkitektur kunde baka in två processorkärnor i samma krets, något få tillverkare hade lyckats med så tidigt.

Tegra 2 tågar in på smartphonemarknaden

De första Tegra 2-produkterna började dyka upp på marknaden under andra halvan av 2010 men det är först under början av 2011 som kretsen på allvar börjar hitta ut på marknaden och det med bra fart. Efter att Google utsett Tegra 2 som referensplattform för sitt nya Android 3.0 operativsystem för surfplattor har vi sett en mängd tabletprodukter dyka upp med den kraftfulla systemprocessorn men nu har alltså Tegra 2 även hittat in på smartphonemarkanden.

Tegra 2 är en så kallad systemkrets (SoC) eller systemprocessor som innehåller flera olika processorer och exekveringsenheter. Dessa kopplas samman internt och bilder ett datorsystem i miniatyr och kräver mycket lite extra logik för att driva en hel dator eller i detta fallet telefon.

tegra2die
Tegra 2 tillverkas av TSMC med 40nm teknik och byggs upp av 260 miljoner transistorer.

I bilden ovan som är en kraftfull förstoring av NVIDIA:s Tegra 2-krets ser vi tydligt hur mycket funktionalitet man faktiskt tryckt in på väldigt liten yta. Hela kretsen mäter 49mm^2 och kanske mest talande är att de två Cortex-A9 processorkärnorna bara står för runt 10% av den ytan.

Vi hittar en dedikerad GeForce-klassad grafikkrets, samt separata processorkretsar för video, bild och ljudhantering. Ett delat cacheminne samt funktionalitet för USB och HDMI-anslutningar. Ett litet samhälle av kretsar som alla har sin egen roll i Tegra 2.

Förutom de uppenbara CPU och GPU-kretsarna kan vi nämna bildprocessorn (Image Signal Processor) som stödjer upp till två stycken kamerasensorer på 12 megapixel resp. 5 megapixel. Eller för den delen videoavkodaren (Video Encode Processor) som låter enheter med Tegra 2 spela in högupplöst video kodade med H.264 formatet. Videuppspelningskretsen (Video Decode Processor) i sin tur stödjer uppspelning av H.264 video med 1080p upplösning och en bitrate på 20 Mbps.

Den Tegra 2-krets som sitter i LG Optimus 2X heter Tegra 250 eller Tegra 2 AP20H.

NVIDIA inte ensamma med dubbla mobila kärnor

Under 2011 kommer mer eller mindre alla processortillverkare värda namnet lansera mobila systemprocessorer med dubbla CPU-kärnor. NVIDIA har i skrivande stund fortfarande ett försprång på Android-marknaden för både surfplattor och smartphones. Men bland annat Apple har lanserat sin egen tvåkärniga systemprocessor i surfplattan iPad 2 (Apple A5).

De närmaste månaderna väntar vi oss flera tvåkärniga systemprocessorer för den mobila marknaden och bland dessa kan nämna Samsung Exynos (Galaxy S II m.fl), Texas Instrument OMAP4 (LG Optimus 3D m.fl) samt Qualcomm MSM8660 (HTC Evo 3D m.fl). De två förstnämna använder sig av samma ARM Cortex-A9 licens för CPU-kärnorna medan Qualcomm utvecklat egna Scorpion-kärnor i sin systemprocessor. Hur dessa presterar återstår att se, men de första enheterna med de nya kretsarna väntas ut under första halvåret 2011.

Innan vi knyter ihop säcken för Tegra 2 ska vi summera den funktionalitet som NVIDIA:s systemprocessor erbjuder.

Tegra 2 Specifikationer  
Processor  
CPU Tvåkärnig ARM Cortex A9
Klockfrekvens 1 GHz, per kärna
L2-cache 1 MB
L1-cache (I/D) (32KB / 32KB) per kärna
Minne  
Klockfrekvens DDR2-667 (Tegra 250)
LPDDR2-600 (Tegra 230 and Tegra 250)
Minnesmängd Upp till 1GB
GPU  
Arkitektur ULP GeForce
Kärnor 8
OpenGL ES Version 2
OpenVG 1.1
EGL 1.4
Video (1080p)  
Uppspelning/Avkodning H.264
VC-1 AP
MPEG2
MPEG-4
DivX 4/5
XviD HT
H.263
Theora
VP8
WMV
Sorenson Spark
Real Video
VP6
Inspelning/kodning H.264
MPEG4
H.263
VP8
Ljud  
Uppspelning/Avkodning AAC-LC
AAC+
eAAC+
MP3
MP3 VBR
WAV/PCM
AMR-NB
AMR-WB
BSAC
MPEG-2 Audio
Vorbis
WMA 9
WMA Lossless
WMA Pro
G.729a *
G.711 *
QCELP *
EVRC *

* Through third party

Inspelning/kodning AAC LC
AAC+
eAAC+
PCM/WAV
AMR-NB
AMR-WB
Bildhantering  
Primär kamera 12 MP
Sekundär 5 MP
Mpixel/s 150
Digital Zoom Up to 16x
JPEG Decoding/Encoding 80MP/sec
Stillbildsstabilisering Ja
Videostabilisering Ja
Funktioner Auto Exposure
Auto White Balance
Auto Focus
Lens Shading 9th order
De-Mosaic
Sharpening
Programmable De-Noise
Skärmstöd  
Skärmkontroller 2 samtida
HDMI 1.3 1920×1080
LCD 1024×600 (Tegra 230)
1680×1050 (Tegra 250)
CRT 1280×1024 (Tegra 230)
1600×1200 (Tegra 250)
Kretsinformation  
Kretsstorlek 12×12 PoP (Tegra 230 and Tegra 250)
23×23 BGA (Tegra 250)
Tillverkningsteknik 40 nm

När vi då spikat vilken funktionalitet NVIDIA:s Tegra 2-krets stoltserar med är det dags att ta sig vidare till dagens testobjekt, LG Optimus X2.


   

 

lg-optimus-2x

Specifikationer
Mått (H x B x D) 126x64x11
Vikt 139g
Skärmpanel H-IPS
Storlek och upplösning 4 tum, 480×800 pixlar
CPU Nvidia Tegra 2 (ARM Cortex-A9 med dubbla kärnor)
CPU-frekvens 2 x 1 GHz
RAM 512MB
Lagring 8GB, möjlighet att utöka upp till 32GB med microSD
GPU GeForce ULV 
Batteri 1500mAh (5,6Wh)
Kamera Baksidan: 8 MP med autofokus och LED-blixt
Framsidan: 1,3 MP  
Anslutningar microUSB, microHDMI, microSD och 3,5mm hörlurskontakt
Övrigt FM-radio
Operativsystem Google Android 2.2 (FroYo) med LG S Class gränssnitt

Det ser onekligen ut som att LG har en telefon som i dagsläget kommer slå knockout på motståndet. Det finns en del intressanta funktioner som t.ex. möjligheten att spegla telefonens skärm till en HD-tv via HDMI och videoinspelning i 1080p i 24fps. Om vi tittar på skärmen ser vi att man även valt att stoppa i en LCD med IPS-panel vilket bådar gott för betraktningsvinklar och möjligheten att visa material på telefonen utan att behöva titta på den rakt framifrån. Trots allt detta har LG lyckats pressa priset rejält vilket borde kunna få de andra tillverkarna att svettas lite.

PICT0953

Kartongen till Optimus 2X, tämligen nätt och diskret.

I kartongen hittar vi en manual, stereoheadset med 3,5mm kontakt, USB-kabel, HDMI-kabel och en laddadapter. Mycket trevligt att LG har valt att skicka med HDMI-kabeln och inte gjort som många andra tillverkare idag, snålat in på den!

PICT1038 PICT0965

Även om LG inte bjuder på något direkt utöver det vanliga får vi ge dem ett plus i kanten för HDMI-kabeln, vilket ni senare kommer få se är en ganska vital del i telefonens extra funktionalitet. Men nu kastar vi oss vidare till själva telefonen.


För att verkligen gå till den absolut första kontakten med Optimus 2X blir vi väldigt positivt överraskade. Telefonen kommer förpackad en trevlig liten låda som känns trevlig. Man får en direkt känsla av att man har och göra med en produkt i det högre segmentet.

För att gå vidare till telefonen fortsätter premiumkänslan. Telefonen är väldigt tunn och känns väldigt ren att hålla i.
Telefonens framsida täcks mer eller mindre av den fyra tum stora skärmen. Upp till finns en kamera på 1,3 megapixlar och längst ner finns de vanliga androidknapparna.

PICT1006

Framsidan och hemskärmen på Optimus 2X. Stilrent och trevligt.

När det kommer till knappar, anslutningar och annat skoj som påverkar telefonens yttre design är allt löst lika snyggt och prydligt som resten av telefonen. 
Längst ner hittar vi en microUSB-kontakt, en högtalare för samtal och andra ljud och en mikrofon. Höger sida på telefonen pryds av väldigt diskreta knappar till högre och lägre ljudvolym.
Längst upp finner vi en 3,5mm hörlursutgång, en microHDMI-kontakt som täcks av en lucka och på/av-knappen till telefonen.

PICT0969 PICT0971

PICT0977 PICT0987

PICT0980 PICT0991

Telefonen är helt gjord i plast, men känns inte det minsta plastig för det. Till skillnad mot skräckexemplen Samsungs ohyggligt Galaxy S och Nexus S. Det kanske bästa betyget för LG:s plastarbete är att vissa medier helt enkelt byggts kring en metallram, men enligt LG handlar det helt enkelt om en välanpassad design och resultatet är som sagt mycket bra. Knapparna känns väldigt trevliga och är lätt åtkomliga ytan att för den delen ha någon tendens att bli trycka på av misstag.

Baksidan pryds av en smal list av borstad aluminium vilket vi tycker ser trevligt ut och ger ett litet avbrott i den annars ganska strama designen.

Här hittar även kameran på 8 megapixlar akompanjerad av en LED-blixt. 

 PICT0985

Vadå, är det inte Apple som gör Android? Hmm…

När baksidan åker av blottas ett Li-ion batteri på 1500mAh vilket får räknas som ganska standard i denna storleksklassen. Vi har sett enstaka modeller med större batteri där Motorola Atrix är värst med sitt 1 950 mAh batteri, men detta är trots allt undantaget som bekräftar regeln. Samtidigt som nämnda Atrix även är tänkt att användas som något av en arbetsstation med större krav på batteritid. HTC Desire HD exempelvis kommer endast med ett 1 230 mAh batteri och har detta till trots inga större problem med sin driftstid.

Utöver batteriet hittar vi även SIM-kortplatsen samt och ett microSD-kort upp till 32GB. 

PICT1041 PICT1038

Överlag ger LG Optimus 2X ett riktigt bra förstaintryck. Estetisk design är alltid en personlig sak, men det går inte att klaga på telefonens kvalitetskänsla och i ärlighetens namn bryr vi oss inte det minsta om vilket material som används, så länge slutprodukten lever upp till våra förväntningar.


Optimus 2X har en 4 tum stor skärm med en upplösning på 800 x 480 pixlar. LG har valt att sätta i en IPS LCD vilket enligt undertecknad är en mycket trevlig bekantskap. AMOLED ger väldigt starka färger, men samtidigt är de oftast inte helt rätt heller. Det går givetvis att diskutera till världens ände vilken teknik som är den bästa, men LG har i alla fall lyckats väl med sitt panelval.

Något som är mycket trevligt med IPS-paneler är att man får en mycket bra färgrymd och en mycket bra betraktningsvinkel. Med dagens alla sociala medier kan det vara ganska trevligt när man vill visa bilder eller videoklipp för någon utan att behöva ha telefonen precis rakt framför sig.

Ovanpå skärmen ligger det ett “gorillaglas”, det är ett glas som är mycket reptåligt. En mycket god idé tycker vi då skärmen på en smartphone är väldigt utsatt och samtidigt väldigt central för hela telefonen. Man vill gärna inte ha en skärm som är full med repor efter några månader. Glaset ger dock en trist spegling i ljusa situationer, men det är inte värre än någon annan smartphone i dagsläget. När ska vi få en telefon med en matt yta som man inte kan spegla sig i? 

PICT1017

Glas är snyggt, men ibland vill man faktiskt se vad som finns på skärmen och inte sig själv!

Ytan är som väntat lite känslig för fingeravtryck, men den är inte mer eller mindre känslig än någon annan telefon. Den större skärmen gör dock att det kan upplevas som att man har väldigt mycket avtryck jämfört med en telefon som har en mindre skärm.

multitouchSkärmen är givetvis av kapacitiv typ och kan registerar upp till 10 fingrar eller vad man nu vill peka med. Imponerande tycker vi, men frågan är kanske när man behöver detta? Och är det ens möjligt att ha 10 fingrar på skärmen samtidigt? Njaa allt beror på hur pass stora eller små händer man har. Saken är dock klar att man bör ha ganska små händer för att fysiskt få dit alla 10 fingrar. Vi lyckades till slut, men det var desto svårare att ta en skärmdump på eländet.

Skärmen reagerar mycket bra i övrigt när man trycker på den. Det händer att den bitvis missar något om man är för snabb med fingrarna, men det är inget vi upplever som ett problem. Faktum är att detta är nog den bästa digitizern vi testat i någon Androidlur. Den ända som slår LG på fingrarna är iPhone med sin erkänta fina digitizer och mjukvara.

Om vi går vidare till kvalitén på skärmen kan vi gå in lite på hur färger, respons och ljusstyrkan. 
Tidigare nämnde vi ju att skärmen är en IPS-panel. Det är mycket trevligt att titta på skärmen och färgerna känns naturliga. Svärtan är kanske inte helt på topp, det vägs dock upp av de korrekta färgerna. Skärmen är nära på i klass med iPhones retinadisplay även om den senare givetvis har en fördel av sina högre upplösning.  

PICT1013

NHs startsida gör sig mycket bra på LGs senaste smartphone.

I Android finns det applikationer för att undersöka och mäta det mesta i enheterna som drivs med operativsystemet, däribland skärmens digitizer. Det är denna enhet som övervakar dina fingrars rörelser över skärmen och en viktig del är den uppdateringsfrekvens digitizern arbetar med. Destor fler uppdateringar per sekund (Hertz) desto snabbare rörelser kan uppfattas utan att användarupplevelsen påverkas. 

Våra subjektiva tester av skärmens digitizer blir här bekräftade där LG rapporterar en klassledande uppdateringsfrekvens på 77 Hz i Inputbenchmark. Något som tillsammans med god precision och en väldigt följsam ytbehandling gör telefonen lättnavigerad i både vanlig användning och snabba spel.


Innan vi börjar vår testkörning av Optimus 2X på allvar ska vi kika lite närmare på telefonens kamerabestyckning. Under 2011 ser det ut att bli standard med dubbla kamerasensorer på våra smartphones där den ena sensorn (bakre) dedikeras för vanlig fotografering och högupplöst videoinspelning, medans den andra (främre) sensorn är tänkt att användas vid videosamtal eller varför inte en aktiv videospegel som LG valt att lägga in som applikation i sin nya telefon.

Primär kamera på 8 megapixel

LG har inte snålat på kamerasensorn i sitt nya flaggskepp och trist vore väl det med tanke på vilken videokrets som sitter under huven på telefonen. Med en upplösning på 8 megapixel kan telefonen ta bilder i en upplösning på hela 3 264 x 2 448 pixlar och för att bilderna ska bli dugliga i alla väder har man försett telefonen med en LED-blixt samt autofokus.

8M

Väl inne i kamera-applikationen finns det en mängd olika inställningar att använda sig av, bland annat sju olika upplösningar från QVGA upp till maximal 8MP-upplösning. Man kan även ställa in fokusfunktion, olika scenläge, IOS-inställningar (100, 200, 400 eller 800), vitbalans, färgeffekter, timerutlösning, bildkomprimering (Superfin, fin och normal), kameraljud, platsmärkning (GPS) samt en hel del olika bildlägen.

Telefonen kan ta vanliga bilder men det finns även stöd för panoramabilder samt kontinuerlig bild vilket tar sex snabba bilder i rapp följd, dock med reducerad upplösning (2MP).

camerains2 camerains

Bildkvalitén vid stillbilder är bra för att vara en mobilkamera. Upplösningen är hög och bilderna ger överlag en god skärpa. Antalet megapixlar säger dock långt ifrån hela sanningen och ska vi vara kritiska kan bilderna se något urvattnade ut, men det märks mest i en direkt jämförelse med bättre kameror. LG Optimus 2X presterar godkända bilder för att vara en smartphone, men i ärlighetens namn hade vi väntat oss lite mer av telefonen sett till dess specifikationer.

Här nedan har vi ett flertal exempelbilder tagna i olika miljöer för att visa vad LG Optimus 2X är kapabel till att producera för bilder. Märk väl att dessa är tagna helt utan några manuella inställningar, med andra ord vad användare kan vänta sig ur kartongen. Bilderna är inte efterbehandlade på något sätt och klicka för att få fram bilderna i ursprungsupplösning.

IMG001 IMG020

IMG007 IMG009

IMG011 IMG012

IMG013 IMG014

IMG016 IMG047

Sist men inte minst gjorde vi ett test av kamerans LED-blixt som faktiskt går att använda ganska bra i mörka förhållande. Ljusstyrkan är hög vilket gör det möjligt att lysa upp ditt objekt ganska bra, men samtidigt gör det svårt att fota med “blixten” på nära håll.

IMG031 IMG032

Den högupplösta kamerasensorn kan alltså även användas för att spela in högupplöst video. Med hjälp av den kraftfulla Tegra 2-systemprocessorn och dess dedikerade videokodningskrets stödjer Optimus 2X inspelning av video i Full HD. Rättare sagt 1 920 x 1 080 pixlar. Även här finner vi liknande inställningar som för stillbildskameran med olika upplösningar, vitbalans, färgeffekter och komprimeringsgrad.

Återigen känns det som att specifikationerna lovar lite mer än vad själva slutresultatet visar. Även vid maximal kvalité och upplösning ser vi i vårt testklipp att vi inte riktigt har den skärpa eller färgåtergivning vi hade hoppats på. Vid full upplösning verkar sensorn spela in 1080p vid runt 23 fps, vilket faktiskt är något under de 1080p24 som specifikationerna lovar. Vilket verkar påverka flytet i videon. Ljudet är som väntat i mono och har en bitrate på 64 kbps. 

Sekundär kamera på 1,3 megapixel

kamerafram

LG Optimus 2X har även en extra kamerasensor som hittas i framkant av telefonen, bredvid samtalshögtalaren. Här handlar det om en kamerasensor som med 1,3 megapixel är mer tänkt för lättsamma videosamtal än högkvalitativa foto eller videoklipp.

LG har försökt att nyttja sin extra kamerasensor på bästa sätt och skapat en egen applikation för ändamålet. “Spegel-appen” är precis vad det låter som, en realtids spegel där man kan kontrollera så att sminket sitter där det ska eller att man i undertecknads fall över huvudtaget lever efter en lång arbetsdag. En rolig touch från LG och en applikation som faktiskt gör det den är utvecklad för. Tyvärr finns det inga magiska filter eller liknande som ger än mer smickrande spegelbild, kanske något för LG att tänka på i framtiden?

spegel
LG lockar med interaktiv spegel som även kan ta foto.


Som musikspelare lämpar sig Optimus 2X lika bra som vilken annan mobil som helst egentligen. Vi har testat både med Spotify och den inbyggda musikspelaren. En sak vi tycker är mycket trevligt är att det finns stöd för FLAC filer. Allt för få telefoner och spelare har det stödet idag och det tycker vi är synd. Tyvärr stödjs inte FLAC över DLNA, men mer om detta senare.

Ljud är som alla vet en mycket subjektiv bedömning, men vi ska ändå våga oss på att ge ett visst omdöme angående lurens ljudkvalité. I våra subjektiva tester har vi testat ljudet med ett par Sennheiser HD650 för att inte få allt för sne ljudbild på grund av taskiga förutsättningar.

Tyvärr ger inte FLAC-stödet den ljudupplevelse vi hade hoppast på. Ljudet är ganska trist tyvärr. Det har en tendens att låta lite instängt och om vi jämför med iPhone så märks skillnaden väldigt tydligt. Ljudet känns mer korrekt på iPhone. Det trots att vi enbart testat ljudet i iPhone genom Spotify och inte haft möjlighet att spela med FLAC-filer. 

Med det sagt är det ändå godkänt. Telefoner blir aldrig några optimala HiFi-upplevelser och de flesta använder inte speciellt dyra hörlurar när man lyssnar på sin musik och då är frågan om man ens kommer höra någon skillnad. Använder man sedan tredjeparts musikspelare med equalizer går det även att skräddarsy ljudet efter sitt eget tycke och smak.

2Xspot 2Xradio

Spotify ger i det här fallet inte sämre ljud än när vi spelar upp FLAC-filer. Trött på din musik på telefonen? Gör ett avbrott med lite radio.

Det var ljudet ur en musikalisk synpunkt, nu ska vi se på det ur ett telefonperspektiv om man kan kalla det så. Högtalaren för samtal verkar nästan lida av samma syndrom som hörlursutgången. Man får en olustig känsla av att man pratar med någon som sitter i en soptunna. Nu låter det som att ljudet är riktigt uselt, så är det inte, men ljudet kunde vara lite klarare vid samtal tycker vi. Något som tyvärr är något vi stöter på allt som oftast i smartphones där telefonfunktionen ironiskt nog inte är högst prioriterat idag.

När man sätter i det medföljande headsetet blir dock ljudet bättre. Då försvinner det något oklara ljudet. En annan sak som är värd att nämna är att headsetet även används när man vill lyssna på radio. En inte allt för livsviktig men helt klart trevlig sak att ha. Antennen är inte den bästa, men bättre i vår referenslur Nexus S och är man ute i det fria är det sällan problem med mottagningen.

speaker

Den inbyggda högtalaren som spelar upp ringsignalerna, ljud från youtube, videos och musik om man nu vill är en stereoljudkrets kopplad till ett ensamt högtalar element. Monohögtalaren ger både högre och bättre ljud än exempelvis vår trotjänare Nexus One. Den senare låter rent ut sagt kasst i jämförelse, vilket dock kanske säger mer om Nexus One än Optimus 2X. I vanlig ordning förmedlar en integrerad telefonhögtalare ingen som helst ljudkvalite, ljudnivån är fullt godkänd om än inte klassledande som vi ser senare i artikeln. Men på det stora hela har man lyckats ganska väl ljudkvalitetsmässigt med Optimus 2X, det är trots allt bara en telefon vi pratar om. Trots oljud runt om sig behöver man inte vrida upp volymen på max för att höra. Skulle man få för sig att ha ljudet på högsta volym kommer det heller inget skrap eller annat oljud för att enheten vibrerar eller liknande vilket alltid är ett plus. I våra tester senare i artikeln gör vi en mer vetanskaplig bedömning av telefonens högtalarvolym.


En av de viktigaste aspekterna med en smartphone är dess kommunikationsmöjligheter. Telefonen ska uppenbarligen vara enkel att ringa med men i övrigt är en smartphone även en konsumptionsprodukt där både information och multimedia strömmar in och ut från luren.

3G-prestanda

För anslutning till de mobila telefonnäten använder sig Optimus 2X av en Infineon X-Gold XG616 krets. Infineons kretsar är välanvända på smartphonemarknaden och hittas bland annat i konkurrenterna Samsung Nexus S och Apple iPhone 4. Kretsen stödjer HSDPA/HSUPA med hastigheter på 7,2 megabit per sekund respektive 5,8 megabit per sekund. I våra egna 3G-tester som kördes över telias 3G-nät i Lund (plats och nätleverantör påverkar resultaten märkbart) nådde vi endast 1,09 Mbps vid nerladdning och 0,55 Mbps vid uppladdning, men detta kan skilja sig markant mellan mätverktyg och metod.

infinigold
Infineon X-Gold 616 (Bildkälla: TechRepublic)

Täckningen känns överlag bra och telefonen brukar hänga kvar på 3G-nätet, även när vi testar den med Tele2 som operatör där nätet generellt är något sämre. Som med de flesta telefoner sjunker signalstyrkan något om man kupar handen ordentligt runt telefonen, men trots en liknande signalkrets som i iPhone 4 lider telefonen inte av alls samma signalförlust som den sistnämnda. Detta givetvis på grund av en annorlunda antenndesign.

WiFi-prestanda

LG har utrustat Optimus 2X med en strömsnål BCM4329 krets från Broadcom som bjuder på stöd för både trådlöst nätverk och Bluetooth. Den förstnämna kommer med stöd för 802.11n protokollet och även om själva kretsen stödjer både 2,4 GHz och 5 GHz frekvensbanden är det bara det förstnämnda som Optimus 2X kan nyttja med sin antennkonfiguration. 

Bluetooth-stödet sträcker sig till 2.1+EDR (Enhanced Data Rate) och vi hittar även FM-radiomottagaren i Broadcoms BCM4329-krets. Själva kretsen är tillverkas med 65nm-teknik och är grunden till den trådlösa kommunikation som Optimus 2X stödjer.

Om vi börjar med WiFi-mottagningen är den överlag mycket bra på telefonen och uppkopplad mot en 802.11n router nådda vi god överföringsprestanda. Vi gjorde några snabba tester med applikationen bredbandskollen.se och såg att det endast är de större surfplattorna som kan hävda sig mot nerladdningshastigheten i Optimus 2X över WiFi.

wifi

Runt 25 Mbps nådde vi över en 802.11n Netgear-router, vilket kan jämföras med exempelvis surfplattorna Galaxy Tab och iPad som lyckades klättra över 30 Mbps. Dessa siffror skiljer sig dock markant åt mellan olika routers och ska mest tas som ett riktmärke.

Bluetooth-prestanda

För att testa Broadcom-kretsens Bluetooth-prestanda parade vi telefonen med både ett Sony Ericsson MW600 headset samt en LG 50PK950N TV. Båda parningarna gick mycket bra och både ljudkvalité samt räckvidd visade på goda värden. I vårt torrtyrtest där vi spelar upp musik från telefonen till den parade TV-apparaten kunde Optimus 2X bjuda på en en felfri insats. Trots ett avstånd på runt 8 meter och två betongväggar emellan flöt musikuppspelningen på felfritt. Vilket exempelvis Googles Nexus One inte klarade av att matcha utan tappade signal några meter tidigare.

GPS-prestanda

Alla smartphones värda namnet idag utrustas med en GPS-sändare och LG Optimus 2X är givetvis inget undantag. Även om de hårdnackade pendlarna fortfarande föredrar en dedikerad GPS-enhet täcker de flesta smartphones vanliga användares positioneringsbehov idag. 

Men som med alla andra funktioner och kretsar skiljer sig GPS-sändarna från telefon till telefon. Viktigast av allt är att man får en korrekt positionering och gärna med kvicka uppdateringar om man rör sig fort, som t.ex. i en bild där man väldigt lätt kan missa en avfart om GPS-sändaren har för trög uppdateringsfrekvens.

För att utvärdera GPS:en i Optimus 2X har vi valt att använda oss av appliakationen My Tracks som helt sonika registrerar en trevlig liten cykeltur. Vi får av detta en karta med vår teststräcka uppritad och kan i efterhand analysera hur precis GPS:en i telefonen beter sig.


Visa LG Optimus 2X på en större karta

LG Optimus 2X fungerar mycket väl som GPS och ger oss en bra återskapning av den tur vi tog med telefonen, speciellt med snabb positionslåsning. Är det några bitar vi kan klaga på är det att telefonen verkar gena vid 90 graders svängar, vilket knappast är ett större problem för vanliga användare.


LG Optimus 2X skeppas som bekant med Android 2.2.2 (FroYo) vilket förvisso är en bra version av Android men samtidigt inte den senaste. Android 2.3 (Gingerbread) har i skrivande stund funnits ute på marknaden en längre tid och förutom i Samsung Nexus S har det uppdaterade operativsystemet även hittat in i exempelvis Google Nexus One.

Den uppenbara anledningen till varför LG valt att skeppa sitt nya flaggskepp, och för den delen ännu inte rullat ut en uppdatering, är på grund av deras egna arbeta med Android-operativsystemet. LG har som väntat gett sig an Googles Android-gränssnitt med bågfil och karlsons klister där man med FroYo som grund skapat sig en ny användarmiljö, som enligt företaget är optimerad för deras användare. LG är långt ifrån den enda, eller för den delen värsta, syndaren när det gäller att ge sig på Googles operativsystem och man kan faktiskt se på det hela ur två konsumentgrupper.

homescreen
Hemskärmar: Android 2.2 (FroYo) vs. Android 2.3 (Gingerbread) vs. LG S Class (Android 2.2.2)

De smartphoneanvändare som köper en Android-telefon och inte orkar pilla med egna applikationer av ren lust eller okunskap, kontra de som köper en Android-telefon och själv vill skräddarsy sitt gränssnitt.

Google marknadsför Android som ett öppet operativsystem vilket också är dess stora styrka mot exempelvis det mer strikt hållna Apple iOS. Både plattformarna har tillgång till hundratusentals olika tredjeparts applikationer, men Android är på gott och ont betydligt lättare att skräddarsy från grunden.

LG S Class gränssnitt “förgyller” närvaron

I fallet Optimus 2X har LG beslutat sig för att skräddarsy telefonens mjukvara på flera plan. Telefonen har fått ett eget grafiskt gränssnitt, skräddarsydda widgets (interaktiva programikoner på hemskärmarna) samt egenutvecklade applikationer. Det positiva med detta är att en svenssonanvändare direkt från första stund kan njuta av en bredare funktionalitet i sin telefon än vad Googles referensversion av Android 2.2 tillhandahåller. Men för den som använder Android på det sättet Google vill, finns nästan all denna funktionalitet att hitta på Android Market och ofta i bättre utförande.

En sak som lätt kan påverkas av tillverkarnas mekande med telefonernas operativsystem är uppstarttiden. Vi bestämde oss för att göra ett enkelt uppstarttest med en mängd olika telefoner, inte bara med Android utan även iOS, Windows Phone 7 och Bada.

boot

Testresultaten visar att uppstarttiden är en kombination av hård- och mjukvara där bara vår trotjänare Nexus One tar längre tid på sig att starta än Optimus 2X. LG har sytt om hela uppstartprocessen och laddar betydligt mer applikationer direkt från start så detta blir något av en äpplen mot päron-jämförelse, men visar att det inte bara räcker med en kraftfull systemprocessor för att få en snabbstartande telefon.

lockscreen
Låsskärmens olika lägen.

Förutom en LG-logga i uppstarten av telefonen är det första som möter oss en egensnickrad låsskärm som istället för en sidosvepande rörelse (eller mönsterkod) använder sig av en närmast uppåtskjutande rörelse. Förutom detta finner vi en klocka och även möjlighet att se information och styra telefonens musikspelare utan att låsa upp telefonen. En smidig lösning, som tyvärr inte fungerar med t.ex. Spotify.

LG har slängt in en stor klock- och väderwidget på startskärmen i telefonen och den fungerar faktiskt bra på det stora hela. Lite tråkigt är det dock att man inte kan komma till alarmklockan genom att trycka på siffrorna, vilket många andra liknande widgets stödjer. 

screens
Öppnad väderwidget – 7 hemskärmar – Några medföljande programikoner

I övrigt har LG strött ut ett antal snabbgenvägar/ikoner på de 7 aktiverade hemskärmarna där vi hittar flera LG-specifika appar. Men även ett par widgets för exempelvis kalendern, socialanätverk (Facebook och Twitter) samt sms. Den förstnämnda fungerar faktiskt bra och har en ganska god översikt, men kvalitén på övriga appar är om inte dålig så lite bristfällig.

Egna appar blir i vanlig ordning en kortsiktlig lösning

LG Optimus 2X är en så kallad “With Google” smartphone. Loggan på telefonens baksida indikerar att LG skeppar sin telefon med Googles standardapplikationer som Android Market, musikspelare, YouTube osv. Men detta har alltså inte hindrat LG att utveckla sina egna kompletterande appar.

Man har matat Optimus 2X med en hel drös olika appar som skeppas med telefonen, både förinstallerade och vissa som ligger vilande redo för installation. De som redan är installerade sträcker sig från sociala nätverk till kontorspaket och antivirusprogram. 

facebooktwitter
LGs “social-widget” – LG:s Facebook App – Facebooks egen Android App

Apparna är fullt funktionella och gör det jobb de är utsatta att göra. Exempelvis de skräddarsydda applikationerna för Facebook, Twitter och anteckningsblocket. Men problemet är att de redan idag ofta saknar viss funktionalitet som man exempelvis hittar i de officiella apparna för våra sociala nätverk, en spricka som bara lär bli större då LG knappast har planer på att hålla samma utvecklingstakt som företagen själva.

Av de mer unika apparna hittar vi LG SmartShare som vi kommer att kika närmare på snart, en App för att nyttja telefonens DLNA-stöd. Spegel-applikationen gör telefonen till en realtidsspegel (med hjälp av den framåtriktade 1,3 megapixel kameran. Samtidigt som appen “Förinstallerade applikationer” innehåller en drös olika appar och spel som kan installeras utan ett besök på Android Market. 

appar

Här hittar vi bland annat demoversioner av Spider-Man: Total Mayhem HD och Shrek: Karting som både låter Tegra 2-kretsen sträcka på benen lite och där inte minst den förstnämnda faktiskt är en solid speltitel för en smartphone, något undertecknades 5-årige svärson kan bekräfta. Varning får dock utfärdas för Gamelofts SMS-baserade betalsystem som gör det möjligt för just 5-åriga spelfantaster att beställa fullversionerna av spelen med två enkla knapptryckningar…

appar2
F-Secure App – “rullgardinen/aktivitetsfältet” – Telefongränssnittet

Antivirusprogramet F-Secure skeppas med telefonen och kommer med ett 1-års abonnemang. Säkerhet är alltid positivt och förutom att övervaka telefonens filer för virus kan programmet användas för att spåra telefonen om du tappar bort den. Tyvärr scannar programmet varje ny nerladdad fil, eller för den delen när man ibland plockar bort en fil. Det gör att app-installationer tar lite extra tid och inte minst avger F-Secure en dryg och högljud signal efter varje avklarad scan. Applikationen går att stänga av, men precis som övriga LG-appar går det inte att avinstallera F-Secure.

Ett undermåligt standardtangentbord

Den största nackdelen med mjukvaran på LG Optimus 2X är tyvärr en ganska stor sådan. Standardtangentbordet som den svenska telefonen skeppas med kommer utan ÅÄÖ-tangenter och är ganska dålig på att förutse att man vill få sitt A att förvandlas till ett Å respektvive Ä vid textinmatning. Genom att hålla in A eller O kan man välja våra trevliga bokstäver manuellt, men detta är givetvis inte en vettig lösning och det är i våra ögon inte godkänt att sälja en annars svenskoptimerad telefon utan ett bättre standardtangentbord.

Som tur var är detta ett väldigt lättåtgärdat problem där man i en handvändning kan ladda ner andra och mycket mer intuativa tangentbord, där SmartKeyboard Pro och SwiftKey är två av många långt bättre alternativ.

keyboard
LG:s tangentbord in action samt ett av alternativen, SmartKeyboard Pro.

Tyvärr är detta lite roten i mjukvarusatsningen LG gjort med Optimus 2X. Det finns oftast bättra alternativ att hitta på Android Market och även om vi inte kan klaga på “gratis mjukvara” finns det som bekant aldrig några gratismåltider. 

LG:s beslut att skräddarsy både gränssnitt och applikationer i Optimus 2X är garanterat en av huvudorsakerna till att telefonen inte väntas uppgraderas till Android 2.3 förrän till sommaren, något som troligtvis många hugade spekulanter hade valt framför en officiell LG-facebookapp. 

LG är långt ifrån den enda tillverkaren med detta problem, och ska vi vända på myntet gör detta telefonen lättare att ta sig an för en Android-rookie där Market kan vara en svårmanövrerad best till en början. LG har gjort sitt val och även om vi accepterar detta kan vi inte låta bli att fundera på vad Tegra 2 skulle vara kapabel med en färsk version av Android 2.3.


Optimus 2X har en av de kraftfullaste systemprocessorerna på marknaden idag för mobiltelefoner och för att på allvar nyttja kraften i NVIDIA:s Tegra 2-krets har man försökt dra nytta av kretsens kraftfulla videoprocessor.

Tegra 2 är kapabel att spela upp högupplöst video i 1080p upplösning med en bithastighet på 20 megabit per sekund och stödjer enligt specifikationerna en hel drös olika filformat och videocodecs. På pappret kan Tegra 2 och Optimus 2X se ut som en mycket kapabel, och portabel, mediaspelare. Men tyvärr fattas man ett par viktiga pusselbitar för att nå ända fram.

De två enskilt största problemen med Tegra 2 är att kretsen varken stödjer uppspelning av MKV-filer (matroska), eller stödjer filer kodade med H.264 high profile. Där det sistnämnda betyder att man tyvärr inte kan spela upp riktigt högkvalitativa HD-filmer och filer. Det förstnämnda är dock troligtvis det som ställer till störst problem för merparten av användare som funderat över att låta HTPC:n vila och istället sköta mediauppspelningen från LG:s nya smartphone. Matroska är det klart mest använda filformatet för högupplöst film och video som de flesta HTPC-användare konsumerar, oavsett om man skapar sina egna kopior eller laddar ner filmer och tv-serier från torrentsajter. Enbart det faktum att Tegra 2 och Optimus 2X inte stödjer MKV gör att vi egentligen kan avskriva telefonen som en fullfjädrad mediaspelare, samtidigt ska vi vara införstådda med att LG kommer närmare denna roll än någon tillverkare tidigare gjort.

Du kan alltid koda om dina filmklipp till passande format som Optimus 2X klarar av, men detta är en långt ifrån acceptabel lösning om vi ser telefonen som en potentiel ersättare för en stationär mediaspelare eller HTPC.

HDMI-spegling och DNLA-stöd

Optimus 2X är inte den första smartphone som kommer med en HDMI-utgång, men LG har sett till att man kan utnyttja den på flera spännande sätt. LG kallar sin teknik HDMI Mirroring, fritt översatt HDMI-spegling. När man kopplar sin telefon till en HDMI-kapabel TV eller bildskärm får man helt enkelt en exakt spegling av det man ser på telefonens skärm. Tekniken gör det möjligt att inte minst spela spel på en stor platt-TV men kan även användas för att just spela upp videoklipp eller helt enkelt surfa på en större skärm.

hdmimirror hdmimirror2

Vi har gjort grundliga tester med telefonens HDMI-utgång där vi kopplat in oss genom en Onkyo SR-508 hemmabioreceiver och sedan skickat bilden vidare till en 50-tums LG 50PK950N plasma-TV. Vi testade allt från att surfa, spela upp film och spela spel över HDMI-utgången och på det hela fungerar tekniken mycket bra.

Telefonen stödjer upplösningar på 1080p över HDMI-utgången men som en spegling av bilden på telefonens skärm är det endast en uppskalning av telefonens 480×800 pixlars upplösning vi bjuds på i våra TV-apparater. Bildkvalitén är trots allt förvånansvärt bra, speciellt vid spel och film. Men det märks trots allt ganska tydligt att man inte har en pixelperfekt bild när man surfar eller läsar text på TV:n.

Ett annat problem vid exempelvis spel är att man fortfarande styr reglage och navigering från telefonens skärm, vilket betyder att man inte har full koll på vart man har fingrarna när man istället tittar på TV-skärmen. 

smart1 smart smart3 smart2

En ytterligare fjäder i hatten för LG Optimus 2X som mediaspelare i hemmet är stödet för DLNA. Tekniken gör det möjligt att på ett enkelt och smidigt sätt komma åt media och filer utdelade av andra DLNA-enheter på ditt nätverk. Man kan även använda sin telefon för att spela upp exempelvis film eller musik på en annan DLNA-kompatibel enhet, helt trådlöst kan tilläggas. LG kallar sin teknik SmartShare och funktionen ligger inbakad i telefonen som en vanlig applikation.

dlna

dlna2 dlna3

Vi har under vår testperiod undersökt vad som är möjligt och vad som inte är möjligt att åstadkomma med en LG Optimus 2X i ett DLNA-kompatibelt nätverk och för att göra det lättare att se vad man som användare kan vänta sig i form av funktionalitet väljer vi att presentera det i lättöverskådliga punktlistor.

Detta FUNGERAR med LG Optimus 2X

  • Spela upp videofiler från en nätverksenhet (trådlöst DLNA) och visa bilden på din TV (genom HDMI)
  • Spela upp högupplösta 1080p WMA-filmer på telefonens skärm, trådlöst från nätverksenhet 
  • Använda mobilen som DLNA-spelare och trådlöst strömma 720p MKV-filmer (lagrad på mobilen) till HTPC eller annan DLNA-kompatibel mediaspelare (TV t.ex.)
  • Trådlöst spela upp videoklipp på telefonen lagrade på DLNA-kompatibla nätverksenheter
  • Trådlöst spela upp musik på telefonen lagrade på DLNA-kompatibla nätverksenheter
  • Trådlöst bläddra genom bilder på telefonen lagrade på DLNA-kompatibla nätverksenheter
  • Man kan spela spel och surfa på TV:n över HDMI-utgången
  • Spela upp YouTube-klipp på TV:n över HDMI-utgången (Finns inte stöd för HD i dagsläget)
  • Spela upp Xvid-klipp i standardupplösning (kan skilja mellan olika filer och kodningar)

 

Detta FUNGERAR INTE med LG Optimus 2X

  • Spela upp MKV-filer i telefonen eller över HDMI
  • Spela upp Högupplösta Xvid och DivX-klipp fungerar inte
  • Går inte att söka i andra enheters kataloger i SmartShare (DLNA)
  • Spela upp FLAC i SmartShare (DLNA)
  • Få ut flerkanalsljud över HDMI-porten

Det finns som synes en hel del saker man faktiskt kan göra med LG Optimus 2X om vi ser till multimedia och HDMI-spegling. Tyvärr faller telefonen på sitt dåliga filstöd när vi funderar i banorna för mediaspelare och HTPC-ersättare men HDMI-speglingen och SmartShare har sina höjdpunkter och LG gör det som sagt bättre än de flesta andra aktörer på marknaden idag.

Framöver sägs både NVIDIA Tegra 3 samt TI OMAP4 vara systemprocessorer som är kapabla att spela upp högupplöst video kodad i H.264 high profile. Om detta även betyder MKV-stöd kan vi på allvar se telefonerna som ett alternativ till stationära mediaspelare. Tidiga uppgifter gör även gällande att Samsung Galaxy S II och dess Exynos 4210 SoC kommer att stödja uppspelning av MKV-filer, om det även inkluderar H.264 high profile får vi återkomma till.


ram.lagring

Ledigt RAM och lagringsyta
Testapplikation Android systemövervakare
Testfokus Vi undersöker mängden ledigt lagringsminne och arbetsminne (RAM). Dessa värden visar på hur många program som kan installeras på telefonen och slutligen köras samtidigt.
Belastning Ingen, rent undersökande test.

I våra första tester handlar det mer om att undersöka våra enheters framförhållning. Antalet applikationer och dess komplexitet ökar för var dag som går och detta sätter inte bara stora krav på telefonernas systemprocessorer utan även deras minneslösningar.

Vi börjar med att undersöka hur mycket arbetsminne (RAM) som telefonerna har tillgängligt från att de hittar ut ur produktkartongen. Mängden arbetsminne avgör inte bara hur många applikationer man kan ha aktiva samtidigt utan kan även påverka prestandan i applikationer när data inte får plats i minnet utan istället måste lagras och hämtas från lagringsminnet som är mycket långsammare.

ram

LG har totalt 512MB RAM men en hel del av denna tilldelas grafikkretsen och andra komponenter, varför vi bara ser 372MB minne tillgängligt när vi startar telefonen. En del av denna tilldelas direkt operativsystemet och vi har ungefär 240MB kvar att leka med för övriga applikationer, vilket är på par med de telefoner och surfplattor vi jämför med.

Nu är det dags att undersöka hur mycket lagringsminne som är tillgängligt efter telefonuppstart. Detta avgör hur många applikationer, och hur stora, vi kan installera på telefonen. Andriod har idag stöd för installation av applikationer på SD-minneskort, men långt ifrån alla apps stödjet detta och även här riskerar vi att få sämre prestanda vid programuppstarter och liknande.

storage

Jämfört med förra generationens Android-smartphones är Optiums 2X i en egen liga. Samsungs färska Nexus S hänger med ganska bra men det är bara surfplattan Galaxy Tab som erbjuder större lagringsutrymme för dina applikationer. Med 1,3 GB ledigt utrymme för appar lär de flesta stå sig en lång tid framöver.


surftester

Surfprestanda 
Testapplikationer Sunspider JavaScript Benchmark 0.9.1
Rightware BrowserMark
GUIMark 2 Mobile Vector test 
Testfokus Telefonernas prestanda vid Internetsurfning uppskattas genom mätning av JavaScript och Flash-prestanda. Lägger belastning på processor och telefonernas webbläsare, ska inte ses som ett definitivt resultat för surfprestanda men ger goda indikationer.
Belastning Fokus på processorbelastning, stöd för flera kärnor och Flash.

Här undersöker vi enheternas prestanda vid Internetsurfning. De två första testerna Sunspider och Browsermark fokuserar på hantering av JavaScript, något som används flitigt på sajter som exempelvis Facebook. Prestandatesterna är syntetiska och således visar de inte exakt hur telefonen uppför sig när du surfar på dina favorithemsidor, men låter oss på ett effektivt sätt jämföra deras prestanda i viktiga testsviter. Sist men inte minst har vi även grafiska webbläsartester där vi undersöker enheternas hantering av Flash och HTML5, format som ofta används för video eller onlinespel på Internet.

sunspider

Sunspider är inte ett riktigt flertrådat prestandatest men Androids webbläsare kan fördela arbetet effektivare och med en kraftfullare grundarkitektur (Cortex-A9) har Optimus 2X inga problem att slå övriga konkurrenter på fingrarna.

browsermark

Går vi vidare med Browsermark som likt Sunspider fokuserar på JavaScript är det återigen knockout från Optimus 2X sida. Ingen av de övriga enheterna har skuggan av en chans och samtidigt ser vi hur webbläsaren också spelar stor roll där Samsung Galaxy Tab och inte minst Omnia 7 med Windows Phone 7 tappar extra på grund av sina sämre optimerade webbläsare.

flashvector

GUIMark 2 finns i en mobil testversion och då flera av våra mobila enheter stödjer flash testade vi om det fanns någon märkbar prestandaskillnad. Så var inte fallet och varför vi inte ser några märkbara skillnader mellan våra testtelefoner beror troligtvis mer på testet än deras hårdvara. Det skulle även kunna bero på någon form av gräns för uppdateringsfrekvensen, något vi i skrivande stund inte kunnat verifiera. Flashprestandan är i alla fall god på Optimus 2X och vid surfning på vanliga sajter med flera tunga Flash-element kan vi märka skillnad mot övriga telefoner i testet. Vilket troligtvis kan härledas till webbläsarens flertrådsoptimering. 

html5vector

HTML5 spås av de flesta, även Google, bli en direkt ersättare för Flash. Men här finns det fortfarande optimeringar att göra. Optimus 2X tar täten och följs av Samsung Nexus S. Surfplattan Galaxy Tab ger både dålig prestanda och kraschar titt som tätt under testernas gång, vilket kan tillskrivas den allt annat än lysande standardwebbläsaren.


systemcpu

Processor och systemprestanda
Testapplikation SmartBench 2011
SystemBenchmark
Benchmark Pi 
Testfokus Syntetiska tester för att undersöka enheternas systemprestanda och vad man kan vänta sig för upplevelse vid vanlig användning. Stort fokus på generella belastningar för CPU men även andra kretsar påverkar resultatet.
Belastning Merparten av testprogrammen lägger stor vikt vid CPU-prestanda men belastar även minne, grafikkrets och lagringsmedia för att ge en totalbild av telefonernas prestanda.

Vi samlar här testresultat från våra testsviter som lägger belastning på enheternas systemprocessorer. CPU-prestanda men även prestanda för minne och lagring är högsta prioritet. Testerna ger en god indikation på hur enheterna presterar vid vanlig användning som programstart och installationer.  

pi

Benchmark Pi är ett flertrådat prestandatest som kort och gott räknar ut talet Pi med ett givet antal decimaler. Ett rent CPU-test där LG Optimus 2X sopar banan med konkurrenterna. Noterbart är även att Qualcomms egenutvecklade ARM-kärna visar prov på kraftfullare flyttalsprestanda än den i Cortex-A8-baserade Samsung S5PC110-kretsen.

systembenctotal

Systembenchmark är ett brett prestandatest som mäter allt från lagringsminnet till processorprestandan. Notera att det minneskorten även spelar in på den slutgiltiga poängen i testet. även I den sammanslagna poängen krossar återigen LG konkurrensen med sin dubbelkärniga CPU. 

systembenchcpu

De CPU-inriktade testerna visar också vad som ligger bakom Optimus 2X storseger i den sammanlagda poängen. Samtidigt som Qualcomms arkitektur återigen slår Cortex-A8 på fingrarna i flyttalsprestanda. 

systembenchmem

Tegra 2 må nöja sig med en ensam minneskanal men prestandan räcker och blir över för att knäcka förra generationens systemprocessorer. Minnesprestandan är nästan dubbelt så hög som i Samsungs Hummingbird (S5PC110) SoC och mer än dubbelt så hög som i Qualcomm QSD8250. Samtidigt ser vi att Optimus 2X inte har den bästa I/O-prestandan, vilket troligtvis beror på ett inte fullt så snabbt minneskort. Google Nexus One som i sin tur testats med vårt testvinnande SanDisk Class 4 MicroSDHC-minneskort visar på imponerande god I/O-prestanda.

smartbench

Smartbench är ytterligare en testsvit med många olika belastningar. De CPU-belastande testerna samlas i en produktivitetssvit som vi presenterar slutpoängen för här ovan. Smartbench 2011 är flertrådsoptimerat och med en till råga på allt effektivare grundarkitektur har de övriga telefonerna inte mycket att säga till om här, i detta test krävs det en dubbelkärnig CPU för att man ska vara konkurrenskraftig.


speltester

Spel och 3D-prestanda
Testapplikation Nenamark1
Neocore 3D
Quake 3 (Kwaak3)
GLBenchmark
SystemBenchmark
Smartbench 2011 
Testfokus Uppskattning av enheternas prestanda vid 3D-grafik som spel, grafiska gränssnitt eller andra applikationer där grafikkretsen får arbeta.
Belastning Tung belastning på enheternas grafikkretsar men även CPU och minne spelar en viktig roll.

Dagens mobila enheter är inte bara utrustade med kraftfulla processorkärnor. De kommer även med avancerade grafikkretsar för både uppspelning av media och för hantering av 3D-grafik. Här fokuserar vid på det sistnämnda och samlar de grafiktester som hittas i våra testsviter. Bland annat ser vi vilken prestanda man kan vänta sig i krävande 3D-spel, samtidigt som vi även få indikationer om prestanda i 2D-miljö, exempelvis rendering av text och liknande.

systembenchgrafik

Vi startar med grafiktesterna i System Benchmark. Här ser vi faktiskt att Tegra 2 och dess GeForce ULP grafikkrets inte är kapabel att skaka av sig Samsung-enheterna och dess PowerVR SGX540 GPU. Man är förvisso rejält mycket snabbare i 2D, men i 3D är det faktiskt PowerVR SGX540 som drar längsta strået. Qualcomms Adreno 200 GPU däremot hänger inte alls med i 3D-testerna.

nenamark

Nenamark använder sig av OpenGL ES 2.0 grafikbiblioteket för att pressa grafikkretsarna i våra smartphones och här distansierar sig äntligen Optimus 2X från konkurrenterna. Vi ser också hur Galaxy Tab med sin högre ursprungsupplösning tappar mot sitt syskon Nexus S, trots att systemprocessorerna är demsamma.

neocore

I Neocore3D ser vi hur Tegra 2 och GeForce ULP verkligen flyger fram. Man distansierar sig rejält från även PowerVR SGX 540, för att inte tala om de Adreno 200-bestyckade telefonerna.

glegypt

GLBenchmark är ett av de första seriösa 3D-testerna för smartphones och surfplattor som även detta använder sig av OpenGL ES 2.0. I inledningstestet Egypt ser vi hur Optimus 2X med sin GeForce ULP GPU kan fortsätta hålla stånd mot konkurrenterna men att Nexus S och PowerVR GSX 540 GPU:n hänger ganska bra med.

glpro

Går vi vidare till Pro-testet som faktiskt är det mindre krävande av de två ser vi att tätstriden ser liknande ut som tidigare. Galaxy Tab tappar fotfästet på grund av sin högre grundupplösning medan Adreno 200 helt enkelt är en generations för gammal för att kunna hävda sig.

quake3

De senare versionerna av testprogrammet Kwaak3 (portning av Quake 3 för Android) verkar vara väl optimerat för Tegra 2 och ger betydligt högre resultat än de äldre versionerna. Återigen visar man prov på fin OpenGL-prestanda och det faktum att vi sitter och driver Quake 3 i nära nog 70 fps på en smartphone är trots allt lite kittlande.


multithread

Flertrådsprestanda
Testapplikation Sunspider JavaScript Benchmark 0.9.1
Rightware BrowserMark
Quake 3
Spotify
Dropbox 
Testfokus Genom att köra flera applikationer samtidigt ser vi hur enheternas systemprocessorer klarar av en bredare belastning, så kallad flertrådad prestanda eller multithreading. Högsta prioritet ligger på verklighetstrogna användningsscenario.
Belastning De olika testerna belastar allt från CPU till GPU men även minne, lagringsenheter och WiFi-kretsarna. Med flera samtida belastningar på olika kretsar i systemprocessorn blir arbetet svårare för enheterna.

De flesta mobila plattformar är idag förberedda för så kallad multitasking där man som användare kan köra fler program samtidigt. Exempelvis lyssna på musik medan man surfar i webbläsaren. Detta ger en tyngre belastning på processorkretsarna i våra enheter och vi vill här undersöka vilka prestandaskillnader vi kan se, inte minst med nya dubbelkärniga kretsar där systemprocessorn kan dedikera arbetskraft för flera applikationer samtidigt. Vi försöker hålla oss till trovärdiga användningsscenario där bland annat surfning, musiklyssning och 3D-spel finns på menyn. 

sun.spot

Optimus 2X presterar som väntat bäst av våra kombatanter och tappar även minst prestanda när vi slår igång Spotify i bakgrunden. Samtidigt ser vi ganska tydligt att den extra belastningen som musikuppspelning ger knappast är tillräckligt för att få dagens enkelkärniga processorer att gå på knäna då de på sin höjd tappar upp mot 10% i prestanda.

right.spot

Mönstret från Sunspider visar sig återigen i Rightware Browsermark där LG fortsätter att imponera med sin dubbelkärniga Tegra 2-processor.

q3.spot

I ett försök att höja insatserna något laddade vi upp vårt populära speltest Quake 3 samtidigt som Spotify rullade i bakgrunden. Här ser vi överlag ännu mindre prestandaförluster och detta kan mycket väl bero på att 3D-testet just ger mer belastning på grafikkretsen än själva CPU-kärnorna. 

q3.drop

För att ytterligare öka påfrestningen drog vi även igång en filnerladdning från Dropbox i bakgrunden vilket gör att vi nu har tre olika belastningar som stressar våra telefoner. Prestandan sjunker något mer överlag och faktiskt ser vi att Optimus 2X nu börjar tappa mer procentuellt än t.ex. konkurrenten Nexus S. Exakt vad detta beror på är oklart, men saker som snabbare filnerladdning (större belastning på kretsarna) samt att GeForce ULP är kraftfull nog att göra processorn till en större flaskhals. 

Det viktigaste vi kan urskönja är i alla fall att även om en dubbelkärnig processor utan tvivel kan nyttjas i en smartphone så är det precis som på PC-marknaden, det är långt ifrån i alla lägen man behöver eller märker av den extra kraften. 

Men i takt med att operativsystemen och applikationerna blir bättre optimerade för flera kärnor desto större kommer skillnaderna att bli.


multithread

Högtalarvolym
Testapplikation Standardmusikspelare
Tasker (Android endast)
Testfokus Vi undersöker den maximala ljudvolymen hos telefonernas integrerade högtalare. Både samtalshögtalaren (den du håller örat till vid samtal) samt den externa högtalaren som spelar upp ringsignal samt musik.
Belastning Vi använder oss av tre förutbestämda ljudfiler av mp3-format. Den första en klassisk ringsignal, den andra skärt brus (simulerar musikuppspelning) samt den tredje en digital datorröst (simulering av ett vanligt telefonsamtal).
Deltester 1. Mätning med decibelmätare placerad 1 meter från telefonens högtalare (i rak riktning mot ljudet)
2. Mätning med decibelmätare placerad 3 centimeter från samtalshögtalaren 

En smartphone är idag så mycket mer än bara telefon att många tillverkare väljer att prioritera andra funktioner. För de flesta användare är det trots allt fortfarande viktigt att man hör telefonen när den ringer, eller för den delen hör den man talar med i ett vanligt samtal. Målet här är att på ett relativt vetenskapligt sätt undersöka telefonernas högtalarvolym. Vi testar den externa högtalaren på alla telefoner och även samtalshögtalaren på våra Android-enheter. Ljudmätningarna sker med en vanlig decibelmätare och sker i ett tyst rum och alla värden är genomsnittliga efter 3-5 testrundor.

Vi börjar med den externa högtalaren som vi får förlita oss på när vi får samtal eller vill använda telefonen som boom-box.

speaker

LG har ett ganska välbalanserat ljud i sin högtalare men om man vill nå maximal decibel vid uppspelning av en gäll ringsignal är det Samsungs Nexus S som når högst mätvärden. Men skillnaderna är ganska små, även om det bara krävs en ökning på 6 dBA för att fördubbla ljudstyrkan. Kikar vi på musikuppspelningen är det faktiskt Samsung Wave II som tar hem pokalen. Högtalaren är ganska dov och klarar inte alls att reproducera gälla ringsignaler, men vid uppspelning av musik (i detta fallet gestaltat av skärt brus) går det mycket bättre. Även Galaxy Tab visar på imponerande ljudvolym vid musikuppspelning. Medan LG hamnar i mitten på fältet. Gamla trotjänaren Nexus One har det tyngre, särskilt vid uppspelning av musik.

Själva ljudkvaliten går inte att utvärdera genom enkla decibelmätningar men här ligger faktiskt LG ganska bra till. Ljudet i exempelvis Nexus S känns något skarpare och det är även anledningen till att vi når en högre volym vid ringsignalen men samtidigt ligger ganska jämt vid uppspelning av musik. Så i jämförelse med Nexus S får vi säga att Optimus 2X vinner kvalitetsmässigt.

Vi går nu vidare till att mäta samtalshögtalaren, alltså den man sätter örat vid på telefonen. Här begränsas vi tyvärr till bara Android-telefoner och eftersom Galaxy Tab inte är utrustad med någon dedikerad samtalshögtalare (det är ju trots allt en surfplatta) har vi lite färre referensvärden här.

call.speaker

Återigen drar Samsung det längsta strået men LG är inte särskilt långt efter. Undertecknad blir inte heller överraskad av den dåliga insatsen från Nexus One, en på det hela mycket bra smartphone men som aldrig varit mycket av en taltelefon. Vi ser i alla fall att utvecklingen verkar gå på rätt håll vad gäller ljudvolymen.

Samtalskvalitén är som också tidigare avhandlats inte någon höjdare heller i LG Optimus 2X, vilket vi hoppas är nästa steg i utvecklingen bland smartphonetillverkarna.


multithread

Batteritest
Testapplikation mVideoPlayer
Sothink Video Converter (Android MP4 640×368 preset)
Testfokus Målet är att mäta hur lång belastning telefonerna klarar innan deras batterier tar slut, en väldigt viktig faktor för många smartphone och tablet-användare.
Belastning För att kunna använda vårt batteritest på flera plattformar använder vi oss av videouppspelning som loopas tills batterierna tar slut. Något som kan ses som en ungefärlig normalbelastning där strömslukande WiFi och Bluetooth-kretsar stängs av.

Batteritiden är något av det viktigaste i våra mobila enheter och inte minst i smartphones som ofta används flitigt under en dag. Dagens extremt kraftfulla systemprocessorer och inte minst gigantiska skärmar drar betydligt mer ström än vad våra äldre monokrona mobiltelefoner och detta är den största eftergiften vi gör för all den kraft och funktionalitet vi får i dagens smartphones.

Vårt batteritest går ut på att tömma våra telefoners batterier genom att loopa ett videoklipp i mediaspelaren. Tyvärr har Windows Phone 7 och Bada väldigt spartanska mediaspelare utan stöd för upprepad uppspelning varpå vi endast presenterar batteritester från våra Android-enheter.

Genom applikationen MySettings tvingar vi telefonernas skärmar till en ljusstyrka på 50% och stänger av skärmnedsläckning. Vi ställer slutligen telefonerna i flygplansläge och stryper ljudvolymen till 50%, allt för att få så konsekventa testresultat som möjligt. Filmklippet är i upplösningen 640×368 pixlar och kodat med Android-preset i MP4-format.

battery

Dagens smartphones närmast skrattar åt videoklipp i standardupplösning och LG Optimus 2X låter oss rulla vårt The Event avsnitt i nästan 8 timmar och 20 minuter. Trots att vårt filmklipp till stor del utspelar sig på dagen med ljusa miljöer finns det en del mörka inomhuscener som specifikt gynnar Super AMOLED-skärmen i Samsung Nexus S. I vår mening är detta avsnitt trots allt ett ganska typiskt film/TV scenario och visar helt enkelt att Super AMOLED ofta har en fördel vid uppspelning av video.

Noterbart är att referensljusstyrkan på skärmarna kan skilja något (och påverka resultatet) samt att vårt testexemplar av Google Nexus One har över 1 år på nacken och ett något slitet batteri. Helt klart är dock att den nya generationens systemprocessorer med sina effektivare systemprocessorer i 40/45nm teknik är både kraftfullare och strömsnålare. 

Vi kommer att fortsätta utvärdera batteritester för att stressa fler komponenter i telefonerna och de siffror vi fått ut här ska endast ses som riktmärken, om man nu inte gör något annat än spelar videoklipp på sin telefon.

Det är trots allt positivt att den extra kärnan i Tegra 2 inte verkar påverka strömförbrukningen märkbart vid lättare belastning. Man har helt enkelt extra kraft när det behövs, utan att den kräver några direkt extra resurser vid mildare användning.

Vid vanlig användning är Optimus 2X som de flesta smartphones på marknaden idag. Man klarar en dag av vanligt användande med lite samtal, musikspelning och surf. Men om man låter timmarna rulla över WiFi-uppkopplingen eller glömmer stänga av Spotify i bakgrunden slukas batteriet ganska snabbt. Men värt att poängtera är att detta är ett mönster vi ser i de flesta smartphones idag och jämfört med undertecknads Google Nexus One klarar sig Optimus 2X betydligt längre på en full laddning.


LG har de senaste åren gjort mycket för att stärka sitt tidigare något skamfilade rykte. Vi låter vara osagt om det låg något bakom kritiken mot företagets dåliga kvalitetskontroll, men faktum är att LG som varumärke växt ordentligt de senaste åren, inte minst i Sverige. Mest kända är man kanske idag för sina TV-apparater men företaget har även tagit sig i kragen på andra områden och inte minst den marknad vi påbörjat vår djupdykning i idag, smartphones.

LG Optimus 2X är det sydkoreanska företagets ledstjärna på smartphonemarknaden 2011 och som den första mobiltelefonen någonsin med en dubbelkärnig systemprocessor är det en produkt som helt klart sticker ut hakan.

Design och kvalité

När vi nu detaljstuderat LG:s nya Android-flaggskepp kan vi konstatera att vi verkligen inte kan klaga på telefonens kvalitetskänsla. Design är alltid en smaksak, men att göra en plasttelefon så pass robust som Optimus 2X faktiskt är får nästan ses som en bedrift och något vi vill ge tillverkaren ett plus i kanten för.

Ser vi till telefonens bestyckning har LG inte lagt några fingrar emellan. Den 4 tum stora IPS-skärmen står sig väl mot dagens konkurrenter och har parats med en riktigt rapp och finkänslig digitizer. En 8 Megapixel kamera med stöd för 1080p inspelning samt 8GB integrerat lagringsminne gör också telefonen till ett bra komplement till digitalkameran på semestern. Vi säger komplement då vi trots allt gärna hade sett lite bättre bildkvalité vid både foto och filmning.

Funktioner och mediaspelar-ambitioner

LG har även gett sig ut på lite nya funktionsområden genom sitt stöd för HDMI-spegling och på det stora hela fungerar tekniken riktigt bra. Visst handlar det om uppskalning till 1080p, men vid film och spel är det sällan man märker någon större skillnad. Även om det fortfarande inte är något vi personligen hade använt särskilt ofta hemma.

Stödet för DLNA och 1080p uppspelning över HDMI gjorde telefonen till en intressant mediaspelare på pappret. Tyvärr föll man på upploppet med för dåligt filstöd, men vi får trots allt ge LG en eloge för att man är så pass tidigt ute med denna sorts funktionalitet. 

Funktioner som GPS, WiFi och Bluetooth fungerar mycket bra i telefonen och är det något vi gärna hade sett bättring vid så är det nog ljudkvaliten vid vanliga telefonsamtal. Volymen är det inget fel på och även om telefonen givetvis går att prata med så hade LG kunnat lägga lite mer krut på samtalskvalitén som är lite burkig.

Android 2.2 med LG S-Class gränssnitt

Som väntat har LG inte nöjt sig med att skeppa sin telefon med en vanlig standardversion av Android-operativsystemet. Man har utvecklat ett eget gränssnitt, S-Class, samt egna appar och widgets. För en Android-novis som inte är särskilt intresserad av att pilla med det till en början svindlande Android Market är detta på det stora hela en bra lösning.

Men den entusiastmålgrupp som onekligen intresserar sig för världens första dubbelkärniga smartphone kan det istället bli ett irritationsmoment med långsamma OS-uppgraderingar och påtvingade appar. En vettig lösning skulle i våra ögon vara en upplåsbar bootloader för att enkelt roota sin telefon och installera en annan version av operativsystemet på egen hand. En lösning som andra tillverkare börjat kika på.

Optimus 2X visar imponerande prestanda

När det börjar bli dags att knyta ihop säcken på allvar kommer vi så till LG:s största trumfkort, telefonens prestanda. LG är alltså först i världen med en dubbelkärnig smartphone och även om vi i våra tester kunnat konstatera att man som användare klarar sig gott och väl med en ensam kärna i de flesta scenario är det inget tvivel om att Tegra 2 besitter rejäl beräkningskraft. 

LG Optimus 2X plockar hem segern i lejonparten av våra prestandatester och även där inte de dubbla kärnorna får spela ut sitt fulla register ser vi att Cortex-A9 arkitekturen inte har några problem att skaka sig av telefoner med förra generationens Cortex-A8 baserade kretsar. 

Även systemprocessorns grafikdel imponerar och slår den erkänt kraftfulla PowerVR SGX540 kretsen på fingrarna i nästan alla tester. Vilket såklart lovar gott inför framtiden där spel och 3D-grafik börjar bli allt viktigare även på smartphonemarknaden.

Det bästa av allt är att energiförbrukningen inte verkar bli märkbart lidande. Den extra processorkärnan går effektivt i vila när tillfälle ges och klockfrekvenserna lägger sig på lagom nivå beroende av belastningen.

Utan att ha testat alla smartphones på marknaden idag kan vi kanske inte hävda med 100% säkerhet att LG Optimus 2X är den snabbaste i sitt slag. Men efter våra grundliga prestandatester och vetskapen om att det inte finns någon annan telefon i butiker med en dubbelkärnig Cortex-A9 processor är slutsatsen ganske enkel att dra. Men som vi alla vet är smartphonemarknaden i konstant rörelse och det känns som att vi ser nya generationsskifte närmast varje vecka. I skrivande stund är flera konkurrerande modeller på väg ut på marknaden och det är en trend vi sett generellt det senaste året.

LG Optimus 2X är på det stora hela en väldigt bra smartphone. Den springer åttor runt konkurrenterna i de flesta av våra prestandatester och serveras i en högkvalitativ kostym som även rymmer finesser som HDMI-spegling och 1080p in/uppspelning. Batteritiden ligger på par med konkurrenterna i klassen och med en prislapp runt 4 000 kronor är det faktiskt väldigt mycket man får för pengarna.

Smolket i bägaren är att Optimus 2X fortfarande får nöja sig med Android 2.2 och att dess hemsnickrade gränssnitt lär ligga både konsumenter och tillverkaren i fatet vid varje ny Android-uppdatering.

LG som nyligen avslöjade att man framöver ska bygga sina egna ARM-baserade systemprocessorer har fått en smakstart på smartphone-året 2011 och vi ser fram emot att följa deras utveckling på marknaden. I slutändan är LG Optimus 2X en riktigt intressant telefon för dem som är ute efter en riktigt kraftfull Android-modell, telefonen är inte perfekt men för de som är öppna för att roota sin telefon kan man komma bra nära.

lgslut

LG Optimus 2X

Positivt:
+ Mycket hög prestanda
+ Bra byggkvalité
+ H-IPS-skärm med bra digitizer
+ HDMI-utgång för inkoppling till HDTV
+ Stödjer in- och uppspelning av 1080p video
+ S-Class gränssnitt väl förberett för ovana Android-användare
+ Bra WiFi och Bluetooth-prestanda 

Nackdelar:
– Inget stöd för MKV-filer eller H.264 high profile
– Android-uppdateringar som drar ut på tiden
– Dåligt standardtangentbord
– Inte den bästa “samtalstelefonen”
– Sämre foto/video kvalité än vi hoppats 

Lägstapris på Prisjakt.se:

Subscribe
Notifiera vid
15 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Jacob Hugosson
13 Årtal sedan

Utomordentligt bra recension Anton! Ser ut som en trevlig leksak och det känns verkligen som att telefonen håller på att bli den nya datorn.

Aster
13 Årtal sedan

Bra recension som alltid 🙂
tror dock att den kommer vara jämbördig i 3D men vara märkbart sämre i det som hänger på cpu:n i testerna mot S G II.
Men helt klart den mest intressanta telefonen hårdvarumässigt som finns att köpa just idag.

Aster
13 Årtal sedan

[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”Aster”]Bra recension som alltid 🙂tror dock att den kommer vara jämbördig i 3D men vara märkbart sämre i det som hänger på cpu:n i testerna mot S G II.Men helt klart den mest intressanta telefonen hårdvarumässigt som finns att köpa just idag.[/quote]Jo rent specifikationsmässigt och av de tidiga tester vi sett är ju det den rimliga utgången. Troligtvis därför Samsung valde att bumpa klockfrekvenserna precis innan lanseringen, man ville helt enkelt sticka ut lite mer prestandamässigt. Men jag ser fram emot en regelrätt och djupare prestandajämförelse, det vi sett hittills av den varan har varit med tidigare… Läs hela »

Andreas G
13 Årtal sedan

Ett otroligt kraftpaket verkligen och det finns rätt mycket kul man kan göra med den.

Det gör ju det hela än mer bittert att den faller på några ganska viktiga saker för multimedia (s. 10).

Kul att det är LG också. Det behövs lite fler störra aktörer som verkligen försöker sticka ut.

Gambit_2K
13 Årtal sedan

Ett STORR plus alla tycks glömma är att telefonen kostar 3900 kr, en säkning på 1000 kr på en månad. Ingen annan top of the line smartphone har sjunkit så fort och så lågt vad jag kan minnas.

Tempel
13 Årtal sedan

Två A9 cortex och en A7 cpu? Sjukt stor del som videodecodern tar i förhållande till annat.

Tempel
13 Årtal sedan

Lite Amiga över det där chippet mao 😆

Rogerpontare
13 Årtal sedan

Trevlig läsning! Blir dock ingen sån här telefon för mig, hade högre förhoppningar på kameran bland annat…