OMAP4430 och dubbla minneskanaler
Grundkonceptet i dagens 3D-teknik är att skapa en djupkänsla i bilden genom att visa olika bilder för våra två ögon. Detta betyder också att alla bilder eller videomaterial som visas i 3D är dubbelt så krävande som 2D material i samma upplösning.
Detta sätter givetvis stora krav på enheternas kretsar och i fallet med Optimus 3D har LG valt att alltså byta kretstillverkare från NVIDIA till Texas Instruments. Exakt vad detta beror på kan vi inte svara på. Men det faktum att Tegra 2 inte har officiellt stöd för hantering av stereoskopisk 3D bör betyda att dess högre presterande syskon Tegra 2 3D inte kommer att dyka upp på marknaden. Något det tidigare ryktats om.
HTC i sin tur håller som väntat fast vid sitt samarbete med Qualcomm och Evo 3D håller fast vid samma MSM8260 processor som vi synade i HTC Sensation tidigare i år. Klockfrekvensen ligger på 1,2 GHz och använder sig av en Snapdragon-arkitektur utvecklad av Qualcomm själva. För den som vill läsa en rejälare genomgång av MSM8260 kan vi rekommendera vår recension av HTC Sensation, men vi går nu vidare med en närmare titt på Texas Instruments krets och avslutar med en jämförelse med Qualcomms lösning.
Hur som haver väljer LG att trycka in en OMAP4430 systemprocessor i Optimus 3D och här hittar vi samma Cortex-A9 arkitektur som i Tegra 2 och Exynos 4210 med två CPU-kärnor arbetandes i 1,0 GHz. För att systemprocessorn ska ha tillräckligt med bandbredd har LG kopplat in dubbla minneschip med dubbla minneskanaler, vilket teoretiskt sätt just fördubblar minnesbandbredden i kretsen. Dubbla kärnor, dubbla minneskretsar och dubbla minneskanaler är grunden till LG:s så kallade Tri-dual-arkitektur.
PowerVR SGX540 håller fortfarande måttet
En kanske ännu viktigare komponent för att ge fullt stöd för 3D-tekniken är systemprocessorns grafikdel. Här hittar vi Imagine Technologies populära PowerVR-serie och den flitigt använda SGX540 grafikkretsen. PowerVR SGX540 hittas även i flera Cortex-A8-baserade systemprocessorer som exempelvis Samsung S5PC110. Även om grafikdelen har varit med lite längre än till exempel Adreno 220 i Qualcomm MSM8260 har Imagine Technologies ett brett mjukvarustöd och grafikdelen har gott om prestanda trots sin något äldre arkitektur. Exakt hur bra prestanda kommer vi återkomma till, men vi kan första kika lite närmare på hur OMAP4430 står sig mot konkurrenterna.
Specifikationer | OMAP 4430 |
Qualcomm MSM 8260 |
Samsung Exynos 4210 |
NVIDIA Tegra 2 |
CPU-arkitektur | ARM Cortex-A9 | Snapdragon Scorpion | ARM Cortex-A9 | ARM Cortex-A9 |
Tillverkningsteknik | 45nm | 45nm | 45nm | 40nm |
Antal kärnor | 2 st. | 2 st. | 2 st. | 2 st. |
Klockfrekvens | 1,0 GHz | 1,2 GHz | 1,2 GHz | 1,0 GHz |
L2-cache | 1 MB | 512 KB | 1 MB | 1 MB |
L1-cache (I/D) | (32KB / 32KB) per kärna | oklart | (32KB / 32KB) per kärna | (32KB / 32KB) per kärna |
Pipelinesteg | 9 st. | 13 st. | 9 st. | 9 st. |
NEON-instruktioner | Ja | Ja, 128-bit | Ja, 64-bit | Nej |
FPU | VFPv3-D16 (pipelined) | VFPv3 (pipelined) | VFPv3-D16 (pipelined) | VFPv3-D16 (pipelined) |
Out-of-order exekvering | Ja | Till viss del | Ja | Ja |
Minne | LPDDR2-800 | LPDDR2-667 | DDR3-800 LPDDR2-800 |
DDR2-677 LPDDR2-667 |
Minneskanaler | 2 st. | 1 st. | 1 st. | 1 st. |
GPU | PowerVR SGX540 | Adreno 220 | Mali-400 MP | ULP GeForce |
GPU-shaders | 4 st. (unified) | Ej känt | Ej känt | 8 st. (4 pixel/4 vertex) |
GPU-frekvens | 300 MHz | Ej känt | Ej känt | 100-300 MHz |
OpenGL ES Version | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
OpenVG | 1.1 | 1.1 | 1.1 | 1.1 |
Videouppspelning | 1080p vid 30 fps | 1080p vid 30 fps | 1080p vid 30 fps | 1080p vid 24 fps |
Stereoskopisk 3D | Ja | Ja | Ja | Nej |
Med sin Cortex-A9 arkitektur har OMAP4430 en hel del gemensamt med både Samsung Exynos 4210 och NVIDIA Tegra 2. Men samtidigt ser vi ett par större skillnader, speciellt jämfört med just Tegra 2 som användes i Optimus 2X. Jämfört med Qualcomm MSM8260 som alltså hittas i HTC Evo 3D är skillnaderna större. Inte minst för att grundarkitekturen skiljer sig åt men även klockfrekvenser och grafikdelar är noterbara skillnader.
OMAP4430 har förvisso en lägre klockfrekvens än konkurrenten. Men med en kortare pipeline för prestandan per klockfrekvens vara högre, något vi även sett bevis på i tidigare jämförelser. OMAP4430 har även dubbla minneskanaler som kopplas till dubbla 256MB ramkretsar, vilket bör ge betydligt högre minnesbandbredd.
Dedikerade kretsar för bild och videohantering
Precis som de flesta systemprocessorer har Texas Instruments tryckt in dedikerade kretsar för video och bildhantering. Dessa är speciellt utformade för sina respektive uppgifter och där vi hittar två Cortex-M3 kretsar på vardera 200 MHz som hanterar olika videokodecs och även en generell digital signalprocessor på 466 MHz. Dessa tar över arbetat från de mer energikrävande CPU-kärnorna när de påkallas av operativsystemet. Vilket ska sänka energiförbrukningen vid exempelvis videouppspelning.
IVA 3 mediaacceleratorn stödjer i OMAP4430 kodning och uppspelning av stereoskopisk 3D i 720p upplösning. Storebror OMAP4460 med 1,5 GHz klockfrekvens krävs om man vill få ut S3D i 1080p.
På det stora hela ser OMAP4430 ut som en ganska solid krets som med samma fina Cortex-A9 processorarkitektur som de flesta konkurrenterna även höjer ribban med ett kraftfullare minnessystem. Hur kretsen presterar i LG:s regi ska vi kika på senare, också hur den då står sig i direkt konkurrens med Qualcomm MSM8260 i Evo 3D. Men men första en närmare titt på de två telefonerna.
En mycket bra recension 😀 Dock förstår jag inte den här 3D hypen 😛
[quote name=”CiiD”]En mycket bra recension 😀 Dock förstår jag inte den här 3D hypen :P[/quote]
Är det verkligen en hype? I så fall mer bland tillverkarna än kunderna. Tror iaf inte någon av dessa lurar kommer sälja i några större kvantiteter
Ne det e sant men de försöker ialf få det till en woow effekt känns det som 😀
Tack CiiD, kul att testet uppskattas! Jag håller nog med er båda faktiskt, det är en hype, men mest något tillverkarna som sagt “Måste” få in i sina produkter. Jag tror varken LG eller HTC (den sistnämna har tom erkänt det) förväntar sig några större säljvolymer för dessa telefoner.Sen tycker jag det är fel att som många gör bara döma ut 3D-tekniken på det stora hela. Jag är övertygad om att 3D är här för att stanna, men att vi behöver bättre och glasögon fria tekniker överallt för att det på allvar ska få fart. Som det är nu blir… Läs hela »