En av de mer engagerade montrarna på IFA hittar vi hos Creative, som slagit upp ett ljuddämpat rum bland mässmullret där vi får testa företagets nya Aurvana-serie av headset. Här ligger fokus på hög ljudkvalitet och mer musikanpassade finesser.
Creative är inte aktörer vad gäller påkostade hörlurar och headset, men merparten av produkterna i inte minst det trådlösa segmentet har riktat sig främst mot datorspelare eller mellanklassegmentet. Med de nya modellerna ur serien Aurvana vill företaget lägga allt krut på ljudkvalitet och presenterar både trådlösa och trådade modeller.
Vi tar en närmare till på toppmodellerna Platinum och Gold i den ljuddämpade montern. Platinum är den mest påkostade varianten, där ett av paradnumren är vad som kallas för Tri-mode ANC, vilket översätts till tre olika lägen för aktiv brusreducering. Headsetet kan dels anslutas med kabel och dels trådlöst över Bluetooth 4.0, med stöd för parkoppling med hjälp av NFC.
Aurvana Gold saknar den aktiva brusreduceringen, men har tillsammans med Platinum stöd för en teknik som Creative kallar Shareme. Med den kan man ansluta ett annat Aurvana Platinum- eller Gold-headset till ett ur samma serie som spelar musik, varpå musiken delas vidare trådlöst och tar bort behovet av en trådad grenkontakt.
Medan vi inte hade möjlighet att göra ett grundligt test på plats så gjorde de nya Aurvana ett positivt intryck på såväl chefredaktör Anton som vår headsetexpert Anders, och vi ser fram emot att kunna klämma ytterligare på dem och se hur de står sig mot diverse kvalitetslurar på marknaden.
Platinum-modellen får en prislapp på cirka 3 000 kronor inklusive moms, följt av 2 000 kronor för Gold och mellan 1 200 och 1 300 för den trådade modellen Life 2.