Ljudkortsprestanda i Counter-Strike: Source

0

Vi har redan haft lite diskussioner kring det inte fullt så imponerande ljudstödet i nya speltitlar likt Doom3 och Half-Life 2. För att bygga vidare på detta kan vi nu rapportera om ett något ovanligt test på The Tech Report där man testat ljudkortens inverkan i Counter-Strike: Source (Som använder Half-Life 2 motorn).


Då Source-motorn till skillnad från t.ex. Doom3 stödjer 3D ljudaccelerering borde ljudkortet kunna påverka frameraten. Detta genom att avlasta systemets CPU från att hantera ljudavkodningen.
Frågan är då hur mycket man kan tjäna på att använda ett ljudkort med hårdvarubaserad 3D ljudacceleration och om det är någon större skillnad mellan olika kort med liknande egenskaper.


På TheTechReport har man testat nio olika ljudkort i Counter-Strike: Source för att se vilka prestandaskillnader man kan få beroende på val av ljudkrets.
Det står snabbt klart att man kan tjäna en hel del i prestanda på att välja rätt ljudkort då man mäter upp prestandaskillnader på runt 10% i vissa fall.
Vilken tillverkare som klarar sig bäst är knappast något överraskning dock.


“What can I say? Creative may not be popular among PC enthusiasts, but it’s hard to deny the Audigy and Audigy2’s prowess when it comes to hardware 3D audio acceleration, at least in the Counter-Strike: Source Beta. Then again, Creative doesn’t have much competition when it comes to 3D audio.”


Läs hela artikeln på The Tech Report.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments