Med bara lite mer än en vecka kvar tills lanseringen av Mass Effect: Andromeda går Bioware-anställda ut på Twitter för att lugna PC-spelares nerver.
Efter att det framkommit att de rekommenderade systemkrav som satts av Bioware för Mass Effect: Andromeda visade vad man skulle behöva för hårdvara för att driva spelet i 1 920 x 1 080 med 30 bildrutor per sekund har nu en Bioware-anställd tagit till Twitter för att klargöra att spelet faktiskt är väl optimerat. Samtidigt delar Nvidia med sig av skärmdumpar från den nya stortiteln.
De rekommenderade systemkraven är ett AMD Radeon RX 480 med 4 gigabyte (GB) VRAM eller ett GTX 1060 med 3 GB VRAM tillsammans med 16 GB RAM-minne för 30 bildrutor per sekund (fps) i 1080p och detaljnivån “high”. Processorkraven för 30 fps i denna upplösning är också en FX-8350 från AMD eller en Core i7-4790 från Intel.
Skräddarsytt för PC
Det verkar dock som att Bioware har valt att ställa lite högre krav än vad som faktiskt krävs i praktiken. Michael Gamble, en producent hos Bioware som jobbat på alla Mass Effect-spel försäkrar via Twitter att Andromeda inte är en konsolport. PC-versionen av det nya Mass Effect-spelet är utvecklat från grunden för PC och använder sig av Frostbite-motorn, framtagen av svenska DICE.
Även Nvidia själva visar med en bild hur väl deras grafikkort visat sig prestera i Mass Effect – Andromeda. Vi kan se att GTX 1060 når ganska så nära 60 fps i 1080p-upplösning.
Mass Effect: Andromeda kan spelas i 4K med 60+ fps med GTX 1080 Ti
En annan fråga som ställdes via Twitter var huruvida Nvidias nya värstingkort GTX 1080 Ti kan klara av att leverera hög bildfrekvens i 4K-upplösning med grafikinställningarna satta på “Ultra”. Michael Gamble svarar: “lol yes. 60+”.
Mass Effect – Andromeda lanseras till Windows, Playstation 4 och Xbox One den 21 mars (Nordamerika) samt den 23 mars (Europa). Har man skrivit upp sig för så kallade EA Access på Xbox eller Origin Access på PC så kan man börja spela delar av spelet redan den 16 mars. Dock är den bonusen bunden till max 10 timmar speltid och spelaren kan inte lämna den första planeten innan den skarpa lanseringen.