Under helgen cirkulerade rykten om att elektronikkedjan Mediamarkt lämnar Sverige. Hur drabbas konsumenter vid en eventuell flytt?

Under de senaste dagarna har det pratats om hur elektronikkedjan Mediamarkt lämnar Sverige. Ett rykte som ännu inte har bekräftats av varken Mediamarkt, dess ägare eller norska Expert som ryktas vara det företag som tar över varuhusen i Sverige.

Om det vore så att Mediamarkt bestämmer sig för att lämna Sverige. Vad skulle det innebära för svenska konsumenter med produkter som fortfarande har gällande garanti från Mediamarkt?

Mediamarkt dök upp på den svenska marknaden under 2006. Dock ska elektronikkedjan haft svårt för att verkligen slå sig in på den svenska marknaden och ryktas även ha gått med stora förluster på sin Sverige-satsning. Norska Expert fanns tidigare även i Sverige under just namnet Expert men gick i konkurs i Sverige år 2012. Det är under namnet ”Power” som Expert ryktas göra comeback på den svenska marknaden.

Vad händer med garantin?

Rent juridiskt sett slutar garantin för produkter köpta hos Mediamarkt att gälla om butikerna tas över av en ny ägare. Garantin finns hos säljaren av produkterna och inte den nya ägaren.

Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket säger till Expressen att detta oftast är något som brukar lösas mellan säljaren och den nya ägaren i liknande situationer. Det är dock ett frivilligt åtagande från den nya ägarens sida om den nya ägaren vill uppehålla garantier.

En annan lösning för konsumenter är att höra av sig till grossisten eller direkt till tillverkaren av produkten. Det kan leda till en mer utdragen process för ett garantiärende att behöva ta kontakt med tillverkaren direkt. Om det blir så att Mediamarkt lämnar Sverige och de nya ägarna bestämmer sig för att inte ta över Mediamarkts garantier, är ändå inte allt hopp nödvändigtvis förlorat.

Rubrik

Subscribe
Notifiera vid
3 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
pege63
7 Årtal sedan

När Expert klappade igen gick det till SIBA,
när SIBA klappade igen gick det till NETonNET.

Bengt-Arne Johansson
7 Årtal sedan

Det finns ännu ett allterrnativ och det är att garantier sköts av MM i Tyskland, bara för att dom drar sig tillbaka från den Svenska marknaden så blir dom inte fria från EU’s konsumentlagstiftning.
Men för att göra det enklare och billigare för sig själva (samt kund givetvis), så sluter dom troligen ett avtal med Power så att garantiärenden mer sköts som batch vid skicka.

Of topic:
Ett typexempel som SWEXIT aldrig har eller vill höra 😀

muS
muS
7 Årtal sedan

Bengt-Arne Johansson hur gick din tankegång här? Varför skulle garantin sluta gälla bara för att Sverigelämnar EU :S?
Ett av dom korkaste påståenden jag har läst här på NHW..

On topic: Man kan alltid skicka in sin produkt till distributören vid eventuella konkurser.