Stabilitet har varit den röda tråden under Meg Whitmans första åtta månader som vd på världens största PC-tillverkare. Ett arbete som började med en 30 dagars analys av företagets PC-segment och slutade med en nysatsning på densamma med fördubblade insatser i forskning och utveckling.
När Meg Whitman intog scenen inför en samlad press i Exebition hall i Shanghai var det med pondus och självsäkerhet. Företagets nya vd som tidigare basat över storföretag som Ebay och Walt Disney svarade snabbt och välformulerat på de bitvis tuffa frågor som dök upp under det timmes långa framträdandet. Bland annat om de slitningar som funnits inom företagets ledning – något som enligt Whitman ska vara ett minne blott efter att HP bytt ut flera medlemmar och nu styras av en mer sammansvetsad ledning än någonsin.
På frågan om vad Whitman kunnat åstadkomma och fokuserat på under hennes första åtta månader på vd-posten var svaret stabilitet. Det första man gjorde var att under 30 dagar grundligt analysera företagets PC-segment, en analys som slutade med att planerna på försäljning skrotades och att HP istället vände på steken med nya friska satsningar. PC-segmentet har enligt HP potential att bli en vinstdrivande del av företaget och de rykten som cirkulerat om att HP istället ska bli ett mjukvaruföretag stämmer inte enligt Whitman. HP kommer däremot fortsätta satsa på, och hjälpa, sina kunder med mjukvara tillsammans med försäljningen av datorer och system.
Från tung koloss till snabbfotad atlet
Meg Whitman gjorde ingen hemlighet av att HP haft en tung period och att det kommer ta tid att återställa företaget. För att vända på en negativ trend har Withman satt upp ett par tydliga riktlinjer, hela HP ska förenklas där det ska bli lättare att genomdriva nya idéer, göra det lättare för företaget att sälja sina produkter och även underlätta för konsumenter att köpa produkter från HP. Ett viktigt steg i detta var att göra varje avdelning och förlängning av företaget mer självständig och få många fler personer som kan säga Ja, samt färre som kan säga Nej.
Meg Whitman och Todd Bradley på scenen under HP Influencer Summit 2012 i Shanghai, Kina.
Kanske viktigast av allt var dock ett större fokus på HP:s produkter. Det behövs rätt produkter, vid rätt tidpunkt och inte bara hårdvara utan även mjukvara samt service för kunder. Ett viktigt steg i denna satsning är en fördubblad investering inom forskning och utveckling på inte bara PC-marknaden utan även inom alla företagets segment.
På det stora hela verkar HP vilja komma ifrån de klassiska storföretagsfällorna där byråkrati och långa beslutsvägar hämmar företagens utveckling.
PC och skrivare får liknande design och bättre kommunikation
Att HP beslutat sig för att slå samman sin PC och skrivarverksamhet såg man mest bara som positivt. Förutom optimeringar i logistik och hantering av produkter som ofta är ämnade för snarlika marknader hade HP flera konkreta exempel på hur vi konsumenter ska kunna dra nytta av sammanslagningen.
Bland annat ska HP satsa på ett enat designspråk för PC- och skrivare vilket tillsammans med bättre optimerad mjukvara ska förbättra samspelet mellan tillverkarens produkter – både estetiskt och användarmässigt. Något som kommer att vävas samman med HP:s storsatsningar på molntjänster för inte minst företag men även konsumenter.
HP har under Influencer Summit 2012 visat att företaget verkligen är en av de riktiga jättarna på PC och skrivarmarknaden, vilket som bekant marknadsandelarna även bekräftar. Företaget jobbar däremot fortfarande i uppförsbacke och även om HP presenterade ett 80-tal nya produkter var det inga riktiga överraskningar eller överrumplande lanseringar som vi trots allt hade hoppats på. Även om vi ser fram emot att kika närmare på HP:s Sleekbooks och även flaggskeppet på ultrabookmarknaden HP Envy Spectre XT.
Vårt samlade intryck är att HP med Meg Whitman i spetsen har satt upp tydligare mål och planer än tidigare. Företaget är utan tvekan med på banan med 2012 års produktlanseringar men det kommer troligtvis att dröja ett tag till innan vi kan se några större effekter av HP:s omstrukturering när vi ser till produkter på butikshyllorna. Något alltså Meg Whitman själv är tydlig med att poängtera. HP har i alla fall fått en flygande start på året där man ökat sin ledning på PC-marknaden till en marknadsandel av 17,2% under första kvartalet. Ifall företagets nya utbud kan hålla trenden vid liv återstår att se, men lita på att vi kommer undersöka den nya HP-generationen här i testlabbet framöver.
Tänk om Nokias VD kunde säga samma sak 😀 Men i det fallet så är han inte så intresserad av det…