Elite Bastards har gjort en mysig liten lista på tidernas mest menlösa/misslyckade features som dykt upp på grafikkort. På denna “hall of shame” hittar vi 3dfx’ T-Buffer, Radeon (R100s) tredje textureringsenhet, nVidias RT-patches och så vidare.
Det har dykt upp en hel del intressanta saker genom tiderna inom denna genre, personligen har jag ett par jag skulle vilja lägga till.
- Parhelias stöd för Vertex Shader 2.0 (och därmed äkta Displacement mapping). Matrox sket helt enkelt i att skriva drivrutiner för det.
- TRFUORM 2.0. ATi tog en feature som i princip krävde hårdvarustöd för att vara existensberättigad och skalade bort hårdvarustödet.
- PS/VS2.0 Extended. Visst NV3x hade många fina features utöver “standarden” men hur mycket används de?
- OverDrive på Radeon 9800 XT, klockar upp kortet så att man tjänar 0.5 % prestanda i genomsnitt. Är det ens lönt?
- 3dfx mjukvarustöd för HSR. Visst gick Quake 3 mycket snabbare men å andra sidan blev grafikfelen så grova att man lika gärna kunnat spela med ögonbindel.
Jag hade kunnat fortätta listan här ett tag men vill inte köra en marathonnyhet på förstsidan men mitt eget svammel.