Spelstudio 4A Games har nu bekräftat att den kommande speltiteln Metro Exodus blir det första AAA-spelet som använder sig av Nvidias RTX-teknik.
Nyligen avtäcktes både Nvidias RTX-teknik och Microsofts tillägg till gränssnittet Directx 12 (DX12) kallad Directx Raytracing. Dessa tekniker siktar på att leverera en ny nivå av verklighetstrogen grafik med hjälp av mer avancerade system för reflektioner och bättre ljussättningar.
Inte långt därpå har nu spelutvecklaren 4A Games bekräftat att deras kommande spel Metro Exodus, som blir den tredje installationen i serien, även blir först ut med Nvidia RTX.
We are excited to share the news that we are collaborating with @NVIDIAGeForce, using their RTX real-time ray tracing tech in @MetroVideoGame! Stay tuned for our @Official_GDC demo in the coming days! https://t.co/5LTbY7DEHv
— 4A Games (@4AGames) March 20, 2018
Utöver bekräftelsen så nämner företaget via sin Twitter att en demo som visar upp RTX i Metro Exodus kommer att publiceras inom de kommande dagarna.
Det finurliga med 4A Games tweet är att det för närvarande endast är Volta av alla Nvidias grafikarkitekturer som har stöd för RTX. Även kommande arkitekturer kommer att få RTX-stöd, men dagens grafikkort baserade på Pascal samt äldre modeller ser ut att bli utan.
Vid skrivande stund har det kommande Metro-spelet inte fått något specifikt lanseringsdatum. 4A Games har dock nämnt att det är det tredje kvartalet av 2018 som man siktar på att lansera spelet under.