Micron har jobbat med utvecklingen av grafikminnesstandarden GDDR6 under en längre tid och nu börjar man fasa ut de äldre minnestyperna.
2018 ser ut att kunna bli ett stort år för grafikkretsar. Nvidia väntas lansera grafikkort baserade på sin nya Volta-arkitektur och AMD spekuleras ha sin nästa arkitektur “Navi” redo under året.
Exakt vad för minnesstandarder som dessa arkitekturer kommer att nyttja är vid skrivande stund oklart.
Både AMD:s Vega-arkitektur och Nvidia Titan V använder sig av High Bandwidth Memory 2 (HBM2) minne och det spekuleras kring att båda tillverkarna kan komma att använda sig av HBM3 på sina kommande grafikkort.
Men är det istället GDDR6 som står på schemat för ena eller båda grafikkortstillverkarna så har nu Micron börjat förbereda massproduktionen för den nya minnestypen inför en utfasning av GDDR5 och GDDR5X.
Micron GDDR6
Idag så hittar vi det snabbare GDDR5X-minnet på Nvidias grafikkort GTX 1080 Ti som använder sig av 11 kretsar GDDR5X-minne med en bandbredd på 11 gigabit per sekund.
Microns Kristopher Kido säger dock i en intervju med VentureBeat att det är dags för nästa steg för att det grafikminne som finns tillgängligt ska hålla jämn takt med grafikprocessorer som blir allt snabbare.
“As GPUs crank out more bandwidth over time, the memory needs to keep up or it’s going to get stuck. Our partners will decide how fast to run it. But it’s clear that performance has to keep increasing for deep learning, autonomous vehicles, and other workloads.” – Kristopher Kido
GDDR6 kommer med en bandbredd mellan 14 och 16 GB/s. Dock kommer dessa siffror inte att spikas innan produkten har börjat lämna rullbanden hos Micron och hittat sin väg till partners som ska nyttja minnestypen. Något som kommer att ske inom de kommande sex månaderna.
Ska bli intressant hur det blir om det blir Gddr6 eller hmb minnen på nästa gen. Grafikkort.
hbm2 blev ju lite av en besvikelse dyrt, dålig tillgång & knappt snabbare än gen1 efter problem i tillverkning dessutom så är väl Gddr6 snabbare än hbm2 minnena om man tar ett vanligt grafikkorts layout