Det har länge spekulerats i om Microsoft skulle gå samma väg som Apple och öppna egna butiker och nu är detta beslut officiellt. En man vid namn David Porter blir VP of Retail Stores och får ansvar för att genom ytterliggare en kanal ta Microsofts produkter ut till användarna. Hans första uppgift blir att bestämma var, hur och när de olika butikerna ska öppnas. Vågar man gissa på att de första öppnas i samband med lanseringen av Windows 7?
There are tremendous opportunities ahead for Microsoft to create a world-class shopping experience for our customers, I am excited about helping consumers make more informed decisions about their PC and software purchases, and well share learnings from our stores with our existing retail and OEM partners that are critical to our success.
Flertalet så kallade experter inom branschen påstår att detta snarare är ett sätt att marknadsföra sig och förbättra sin image än ett sätt att tjäna mer pengar och detta låter, i undertecknads öron, inte helt otroligt. Det är ingen oäven tanke från Microsofts sida då man i mångas ögon ses som en symbol för storföretag, girighet och bristande kontakt med sina användare. Kan detta möjlighen vara början på något nytt? Bland annat kunde vi i fredags rapportera om förmånliga uppdateringar från Vista till Windows 7 för de som köper en ny dator, kanske håller Microsoft på att bli lite snällare? Troligare är väll dock att dessa butiker kommer fungera på samma sätt som de butiker tex. bilföretag med fler har på centrala gator i stora städer. Målet med dessa är inte att sälja bilar i någon större utsträckning, utan istället vill man framförallt skapa intresse, visa nya produkter och bygga varumärke.
Oavsett den bakomliggande orsaken så ska det bli mycket intressant att se hur detta utvecklas.