Microsoft arbetar på efterträdare till cookies

7
ms

De cookies som används för allt från att spara en användares uppgifter för automatisk inloggning på en hemsida till att hålla koll på antal unika visningar på en annons har varit med på internet väldigt länge, men nu uppges både Microsoft och Google arbeta på en ersättande teknik – men detaljerna är få.

När du väljer att spara dina inloggningsuppgifter för en hemsida så att den automatiskt loggar in dig på ditt nästa besök sker det oftast med hjälp av cookies – en fil anpassad för hemsidan i fråga sparas på datorn och skickas till målservern när du besöker sidan nästa gång.

När din skärm visar en reklamruta på en hemsida kan även cookies användas för att avgöra om annonsen laddats i din webbläsare tidigare, men även användas för att ta fram statistik över dina vanor vid besök på hemsidor. Exemelvis kan cookies då ge information om hur ofta sidan besöks, vilket material som visas, vid vilka tider på dygnet och så vidare.

Till följd har de flesta webbläsare en funktion för att deaktivera cookies, och webbsidor behöver meddela om de använder sig av tekniken eller inte, även om inte alla sidor följer den riktlinjen.

Enligt källor till Adage arbetar Microsoft på en teknik för att ersätta traditionella cookies som ska fungera på såväl en traditionell PC som en mobiltelefon eller surfplatta.

“We agree that going beyond the cookie is important. Our priority will be to find ways to do this that respect the interests of consumers.”
– Talesman från Microsoft till Adage 

Däremot är det väldigt tunt om detaljer om hur tekniken kommer se ut. Och framför allt väcker det frågan om vilken part Microsoft har i åtanke under utvecklingen, och därmed om tekniken är tänkt att främst underlätta för användare eller för reklamföretagen. Men enligt en en talesman från Microsoft har de för avsikt att ha användarens intressen i fokus.

Även Google uppges arbeta på sin egen teknik som kan fylla kakornas skor, men även här är det väldigt tunt om information gällande hur tekniken fungerar eller hur den är primärt tänkt att användas. Det återstår även att se om något av dessa företag kan ta fram en standard som får genomslag nog att helt eller till större delen ersätta de cookies som använts under så många år.

Källa: Adage via Cnet


Relaterade nyheter

Subscribe
Notifiera vid
7 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Tempel
11 Årtal sedan

NSA vill ha mer info mao.

Santa-san
11 Årtal sedan

Sälja mer annonser är vad allt handlar om. (som vanligt) 😕

Gamer88
Gamer88
11 Årtal sedan

Korrekturläser ni inte era artiklar?
“nu uppges både Microsoft arbeta på en ersättande teknik” Både Microsoft och vem då? “Éxemelvis kan cookies då..” Éxemelvis är i min värld inget ord i det svenska språket..
Tråkigt att ni inte ens kan stava rätt.

Tobberian
11 Årtal sedan

Och Gamer88 kunde lätt hållit sig mycket mer kortfattad och kanske undvikit – 😆 (inte mitt).

Jakopp
Jakopp
11 Årtal sedan

[quote name=”Gamer88″]Korrekturläser ni inte era artiklar?
“nu uppges både Microsoft arbeta på en ersättande teknik” Både Microsoft och vem då? “Éxemelvis kan cookies då..” Éxemelvis är i min värld inget ord i det svenska språket..
Tråkigt att ni inte ens kan stava rätt.[/quote]

Det är väl socbidragssnyltaren Viking som korrekturläser artiklarna och då blir det tyvärr såna här missar.

Santa-san
11 Årtal sedan

Google lever ju i illusionen att världen kommer att bli fantastisk om vi bara accepterar lite reklam i vårt liv. Om man som dom flesta blockerar skiten, försöker dom bara komma på ett annat sätt att spamma oss med “sånt vi kanske kan vara intresserad av”. Det enda Google m.fl kommer att fylla kakornas skor med är reklam och ännu mer reklam. Disqus har också börjat med nåt “content discovery” skit upptäckte jag just

Jum-Jum
Jum-Jum
11 Årtal sedan

Google är ju beroende för sin försäljning att man har koll på de som använder Google. Det är ju det NSA och andra informationsköpare betalar för. Och med webbläsare som automatiskt raderar cookies efter varje session så behövs nått nytt.
För att inte intäckterna ska minska.