Microsofts DirectX-team har bekräftat att företagets egna uppskalningsteknik för Windows kallad DirectSR kommer att presenteras officiellt vid årets upplaga av Graphics Developer Conference (GDC).
Uppskalningstekniker får allt mer uppmärksamhet och spelutvecklare förlitar sig på dessa allt mer för att erbjuda dugliga antal bildrutor per sekund i sina spel. De stora namnen idag är Nvidias DLSS, AMD:s FSR och på sitt eget hörn Intels XeSS. Microsoft har dock en egen teknik kallar DirectSR på väg som ser ut att bli en del av gränssnittet DirectX.
Tekniken går under namnet Direct Super Resolution (DirectSR) och är en del av gränssnittet DirectX. Tidigare har vi sett något kallat AutoSR dyka upp i en förhandsversion av Windows 11. Huruvida DirectSR är samma teknik eller om de två skiljer sig från varandra återstår att se. Enligt schemat för årets upplaga av Game Developers Conference kommer Microsoft officiellt visa upp tekniken den 21 mars.
Vid presentationen kommer även representanter från både AMD och Nvidia närvara. Något som förhoppningsvis pekar mot att Microsoft har ett nära samarbete med de två aktörerna för att kunna erbjuda en hårdvaruagnostisk teknik i sitt operativsystem.
Presentationen riktar sig mot utvecklare hos spelstudios och spelmotorer. Det är alltså inte ett officiellt avtäckande för allmänheten. Det återstår alltså att se ifall vi kommer få se några exempelbilder eller videos för tekniken framåt slutet av mars månad eller om vi behöver vänta lite längre än så.