Microsoft bekräftar nu att spelutvecklare ska få det betydligt lättare att implementera stöd för flera grafikkort i spel drivna med Directx 12.
En av höjdpunkterna när Microsoft utannonserade Directx 12 var bland annat ett förbättrat stöd för flera grafikkort. I skrivande stund finns det fortfarande ganska få titlar med fullgott stöd för Directx 12 och utvecklare har inte direkt prioriterat stöd för flera grafikkort.
Nu säger Microsoft att man utvecklat ett nytt abstraktionslager för spelutvecklare som kort och gott ska göra det lättare att implementera stöd för flera grafikkort i DX12-spel. Med “minimal kodning” ska utvecklare kunna implementera grundstöd för multi-GPU i sina Directx 12-titlar.
Mixade grafikkort fortfarande svårlöst
Medan detta givetvis är goda nyheter är det samtidigt inte en fullständig lösning för att maximera effekten av flera grafikkort i Directx 12-spel. För att implementera Explicit Multi Adaptor-stöd som bland annat gör det möjligt att blanda Geforce- och Radeon-grafikkort samt andra trevliga funktioner kommer det fortsatt krävas en hel del jobb för spelutvecklare.
Exakt hur bra stöd för flera grafikkort som kommer att kunna implementeras med hjälp av Microsofts nya abstraktionslager är oklart. Företaget menar dock att man jobbar på att färdigställga lagret för att släppa det på Github inom en snar framtid.
Bättre stöd för flera grafikkort är alltid positivt medan AMD och Nvidia verkar arbeta med lite olika fokus i frågan. Där AMD marknadsför Radeon RX 480 som ett grafikkort med god Crossfire-prestanda medan Nvidia väljer att plocka bort SLI-stöd från sitt kommande Geforce GTX 1060.