Xbox One har på pappret en ganska begränsad beräkningskapacitet i jämförelse med konsolkonkurrenten Playstation 4, ett gap som Microsoft nu minskar något med en frekvensökning på grafikkretsen. Från 800 megahertz till 853 megahertz, en frekvensökning på drygt 6,6 procent.
Xbox One och Playstation 4 använder sig av en snarlik kretsuppsättning från tillverkaren AMD där man parat en åttakärnig x86-processor med en kraftfullare grafikkrets baserad på AMD:s Graphics Core Next-arkitektur. Den åttakärniga processorn baseras i båda fallen på AMD:s Jaguar-arkitektur och kommer troligtvis att arbeta i runt 1,6 gigahertz i båda konsolerna.
Grafikkretsen däremot skiljer sig mer åt och den största skillnaden är antalet beräkningsenheter. Microsoft valde att nöja sig med 12 GPU-moduler för totalt 768 streamprocessorer medan Sony slog på stort och implementerade 18 grafikmoduler med totalt 1 152 streamprocessorer. Vid introduktionen av konsolerna arbetade grafikkretsarna i 800 megahertz vardera, något som i teorin gav Playstation 4 50 procent högre beräkningskraft än Xbox One.
Xbox One | Playstation 4 | Xbox 360 | |
CPU | 8 kärnor, 1,6 GHz, 4 MB L2-cache AMD x86-64 “Jaguar” |
8 kärnor, 1,6 GHz, 4 MB L2-cache AMD x86-64 “Jaguar” |
3 kärnor, 3,2 GHz, 1MB L2-cache, IBM Power-PC Xenon |
GPU | AMD Radeon HD, GCN 12 CUs, DX11.1, 32MB eSRAM | AMD Radeon HD, GCN 18 CUs, DX11.1 |
ATI Xenos, 3 CUs, 10MB eDRAM |
GPU-frekvens | 853 MHz (tidigare 800 MHz) |
800 MHz | 500 MHz |
Beräkningskraft | 1,31 Tflops | 1,84 Tflops | 240 Gflops |
Teknik | 28nm | 28nm | 45nm (90nm Gen1) |
Transistorer | 5 miljarder | ? | 500 miljoner |
Internminne | 8 GB DDR3 | 8 GB GDDR5 | 512 MB DDR3 |
Bandbredd | 68 GB/s DDR3-2133 102,4 GB/s eSRAM |
176 GB/s GDDR5-5500 | 22,4 GB/s GDDR3-700 32 GB/s eDRAM |
Hårddisk | 500 GB | Oklart vilken kapacitet | 250 GB |
Optisk läsare | Blu-ray, DVD | Blu-ray, DVD | DVD (HD-DVD) |
Nätverk | Gigabit Ethernet Wifi 802.11n Wifi Direct |
Gigabit Ethernet Wifi 802.11n |
Ethernet Wifi 802.11n |
Bluetooth | ? | 2.1 | Nej |
USB |
Flera USB 3.0 | Flera USB 3.0 | Flera USB 2.0 |
HDMI | HDMI 1.4 in/ut, 4K stöd | HDMI 1.4 ut | HDMI in/ut |
Strömförbrukning | ~100W | Oklart | ~90W (~200W Gen1) |
Rörelsekontroll | Kinect 2.0 1920×1080 upplösning 30 fps 250 000 pixlars IR-sensor Mikrofon 70° synfält Latens: 60ms |
Playstation 4 Eye Två kamerasensorer 1280 x 800 upplösning 60 fps Mikrofon (4-kanaler) 85° synfält Latens: Oklart |
Kinect 640×480 upplösning 30 fps IR-kamera 57° synfält Latens: 90ms |
Efter nya utvärderingar hos spelutvecklare har Microsoft nu beslutat sig för att spetsa prestandan i sin spelkonsol genom att alltså öka grafikkretsens klockfrekvens. Ökningen som ska vara på ganska måttliga 53 megahertz betyder att Sony numera har drygt 40 procent högre beräkningskapacitet att erbjuda utvecklare. Tillsammans med en specialoptimerad “mono driver” som är utvecklad endast för just Xbox One ska Microsoft lösgjort ytterligare kraft för spelutvecklare.
“This is the time when we’ve gone from the theory of how the hardware works – what we think the yield is going to look like, what is the thermal envelope, how do things come together – to actually having it in our hands.[…] an example of that is we’ve tweaked up the clock speed on our GPU, from 800 MHz to 853 MHz. Just an example of how you really start landing the program as you get closer to launch.” berättade Marc Whitten, chefsutvecklare för Xbox One på Microsoft, i en podcast.
Sony kommer med sin högre beräkningskraft och betydligt snabbare GDDR5-minne fortfarande vara den på pappret klart kraftfullaste spelkonsolen i nästa generation. Men om och i så fall hur mycket det kommer märkas av användare i spel är desto mindre klart.
Xbox One kommer att börja säljas i november månad med en prislapp som börjar vid 4 500 kronor.
Med andra ord så erkänner dom indirekt att ESDRAM snacket var bullshit? Då det inte funkade om dom inte klockade ner?
Spela roll, det enda som är intressant är att se vem som kommer undan med flest lögner.
Nu får NH skärpa till sig. Sämsta uppbyggda teknik sidan på nätet. Inte optimerad för läsbar text på mobil med dubbelknack och dessa och att logga in på datorn för att kommentera är ju rena tortyren. Sidan kommer aldrig ihåg en, lyckas man komma in, utan meddelandet ogiltig tiken, så hamnar man på förstasidan och får leta reda på artikeln man vill kommentera. För helvete, skärp till er!
Är faktiskt lite spänd inför höstens konsollreleaser. Kommer tids nog antagligen att köpa en av dem. Den här generationen blev det en xbox men nu verkar det ju väga över åt PS4. Kanske får Sony mer utväxling på sin hårdvara den här gången. Avgörande för Xbox tror jag faktiskt kan var hur väl Kinect fungerar på den nya konsollen. Idén med kinect är cool men det måste ju bli intuitivt att använda det också.