I regel har valet av spelkonsol inneburit att ditt internetspelande blivit låst till just den konsolens nätverk, även med spel som finns på andra plattformar. Nu kan den saken eventuellt ändras, när Microsoft öppnar för spel med andra nätverk.
Flera stora speltitlar släpps till både PC, Playstation och Xbox, men vill du använda flerspelarläget kan du vanligtvis bara göra det med andra som har samma plattform. Till skillnad från PC så är det nämligen inte bara utvecklare och/eller utgivare som står för spelnätverket, utan multiplayer-delen behöver gå genom Xbox Live eller Playstation Network.
“In addition to natively supporting cross-platform play between Xbox One and Windows 10 games that use Xbox Live, we’re enabling developers to support cross-network play as well. This means players on Xbox One and Windows 10 using Xbox Live will be able to play with players on different online multiplayer networks – including other console and PC networks.
Of course, it’s up to game developers to support this feature, and Xbox Live players will always have the option of choosing to play only with other Xbox Live players.”
– Chris Charla, Microsoft
Nu sträcker Microsoft ut en hand för att ändra den saken, genom att öppna Xbox Live så att spelutvecklare kan ansluta även till andra spelnätverk, i första hand PC. Det är fortfarande på utvecklarnas bord att faktiskt implementera det, men att skapa ett spel där PC- och Xbox One-användare kan spela ihop ska bli betydligt enklare.
Det öppnar även för spelande mellan konsolplattformarna, åtminstone från Microsofts sida. Sony behöver fortfarande göra samma sak med Playstation Network för att det ska bli möjligt, och det återstår att se om det är någonting de är intresserade av att göra.
Ett av de första spelen som drar nytta av den nya nätverkspolicyn är Rocket League, kommer få stöd för multiplayer mellan PC och Xbox One senare i vår.
Äntligen era feta jävlar. Nu kommer man kunna lira med vänner utan att behöva köpa nytt konsol.
Playstation har sagt för ett bra tag sedan att dem är öppna för detta och då har det varit Microsoft som tvärvägrat. Rocket League går att spela Cross-platform PS4-PC sedan jag skaffade spelet i Juni 2015.op
Det skulle vara positivt för befolkningen av servrar speciellt för spel som kanske inte har så många spelare på en plattform på en given tid men kan man då fylla på fritt mellan dom tre vore det super.