Small preview image

Microsoft har inte direkt sett guld och gröna skogar de senaste åren, företaget har inte gått katastrofalt dåligt på något sätt men tillväxten saknas något sällan varit ett problem inom MS. Än värre är att Micrsofts konkurrenter går allt bättre och får både investerares och kunders intresse, Google och Yahoo! är de två bästa exemplen i detta fallet. Den röda tråden har inte varit att sälja mjukvara vilket Microsoft alltid satsat på utan att sprida sin mjukvara över Internet och lita på annonsering för att få en inkomst. Facit är enkelt, Microsofts aktie har inte ökat någonting de senaste åren medan konkurrenterna fortsätter att växa. Nu verkar det som att Microsoft ska genomgå något av en extreme makeover för att tackla framtidens användning av mjukvara och lösningen ligger i Internet.



Microsoft har utsett sin nya rekryt Ray Ozzie, som bland annat är programmeraren bakom Lotus Notes, som ansvarig för detta enorma projekt vilket säger lite om Bill Gates tro på Ozzie som endast varit hos MS i två månaders tid.


Put simply, Ozzie’s assignment is to Webify everything: To intertwine Microsoft’s entire product line – software for consumers, software for businesses, Xboxes, all of it – with the vast and ever-growing power of the Net.


En av Microsofts planer för deras satsning på Internet är en onlinebaserad lagringstjänst vid namn Live Drive. Denna tjänst ska användas av konsumenter för att lagra i princip vad man vill från filmer, musik, e-post, arbetsdokument eller vad som helst. Datan ska då vara tillgänglig från alla sorters enheter, stationära som portabla. Det ska onekligen bli intressant att se vart Microsofts nya inriktning tar dem i framtiden.


Källa: CNN

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments