I sin reklamkampanj inför julhandeln och den förväntat stora Xbox One-försäljningen har Microsoft lagt upp ett fördefinierat brev på sin hemsida, tänkt att kopieras, redigeras och skickas vidare till sin partner och förklara varför det är en bra idé att införskaffa konsolen. Nu hamnar dock företaget i blåsväder då brevets innehåll tolkas som sexistiskt.
Microsoft har inte haft det lätt när det kommer till marknadsföringen av sin nya spelkonsol Xbox One. Vid utannonseringen av konsolen fick de skarp kritik för deras dåvarande policy kring kravet på internetanslutning och kravet på en ständigt ansluten Kinect. Dessa krav har senare reviderats, men har lämnat en viss bitter eftersmak i media.
Nu är nästa kontrovers en kampanj som Microsoft startat inför julhandeln. Företaget har lagt upp ett brev med diverse alternativ på sin hemsida, som förklarar fördelarna med konsolen för ens partner och argumenterar för att konsolen ska få inköpas eller fås i julklapp. Men innehållet i mallen för brevet anklagas nu hårt från många håll för att vara sexistiskt och förstärka könsroller.
“You’d rather knit than watch me slay zombies, but hear me out on this. Xbox One is actually for both of us. Seriously,” inleds brevet.
I mallen förklarar brevet till partnern hur denne hellre stickar än ser på när man dödar zombies, och det är den raden som fått mycket kritik över bland annat twitter. Många har hört av sig till Microsoft och påpekat att könsfördelningen mellan TV- och datorspelare är nästan 50 procent kvinnor, och anser att brevet förstärker rollen som mannen som den typiske datorspelaren.
Microsoft har sedan dess uppdaterat brevet och bett om ursäkt för hur det har tolkats. Många har även kommit till Microsoft försvar och argumenterat att det inte explicit nämns i brevet att det är just en kvinna som stickar och en man som spelar, utan bara två parter i ett förhållande. Andra menar att det hela är en irrelevant debatt.
Vad anser våra läsare, var det en tabbe av Microsoft att använda sig av den terminologin?