Microsoft och Sony kommer utan tvekan att drabba samman ett otal gånger rent PR-mässigt när man börjar intensifiera sina reklamkampanjer för deras nästa generations spelkonsoler. De senaste dagarna har en av dessa sammandrabbningar skett då Microsoft onekligen valt rätt plats och tillfälle att smälla upp lite Xbox 360 reklam. Sonys franska avdelning öppnade nämligen en ny lokal tidigare i veckan vid namn “The Factory”. Den nya lokalen som ligger i Place de l’Etoile, Paris, är till för att visa upp företagets mobila spelkonsol Sony PSP. I ett nedrigt PR-trick passade då Microsoft på att hyra in sig hos en tvättautomatbutik tvärs över gatan.
Där smällde man upp gigantiska Xbox 360 affischer, som täckte hela butikens fönster, med följande meddelande “Gardez vos forces pour cet hiver”. Fritt översatt betyder det “Spara era krafter till vinter” och anspelar självklart på Microsofts lansering av Xbox 360. De gigantiska affischerna fanns uppe under ett dygn men blev sedan nertagna, enligt uppgifter efter att Sony pungar upp med ännu mer slantar till den lycklige tvättautomatägaren.
Vi förmodar att det varit tre vilt skilda känslor som cirkulerat under dessa dagar, Microsoft glatt hånskrattande, Sony rasande och irriterade och slutligen tvättautomatägaren som skrattade hela vägen till banken. Det gäller helt klart att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, något både Microsoft och tvättautomatägaren var. Frågan är nu bara hur lågt man kommer sjunka inför nästa PR-kupp.
Källa: Eurogamer