Utvecklare som lanserar sina PC-spel på Microsoft Store kommer att börja få behålla en större del av intäkterna efter att Microsoft valt att sänka sina avgifter från 30 till 12 procent.

Inkomstavgiften som digitala spelplattformar tar för varje såld kopia av ett datorspel är något som diskuterats friskt under de senaste åren. En undersökning som hölls i samband med årets GDC-mässa till exempel visar att väldigt få spelutvecklare tycker att det är rättfärdigat att en plattform behåller 30 procent av intäkterna. Något som både Valve med sin plattform Steam och Microsoft med sin Microsoft Store gör just nu.

Detta kommer dock att ändras. I alla fall för den senare nämnda onlinebutiken. Microsoft har bekräftat att företaget kommer att sänka sin avgift från 30 till 12 procent från och med den första augusti.

Exakt vad som fått företaget att börja behålla en mindre del av intäkterna för sig själva framgår inte. Huruvida det är Epic Games lansering av sin egen plattform med en avgift på just 12 procent som fått Microsoft att ändra sig går endast att spekulera i.

Enligt Xbox Game Studios Matt Booty ska valet ha kommit ganska naturligt. Detta då företaget enligt honom har hittat ny energi och nytt intresse för sin spelsatsning för PC. Han nämner även hur det är just spelutvecklare som företaget lyssnar på först och främst och att man vill förbättra relationen mellan Microsoft och spelutvecklare. Något som förhoppningsvis kan göras med den förändring som kommer att träda i kraft från och med den första augusti.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments