Att man tjänar pengar på de varor man säljer ser väl de flesta som en självklarhet men det går helt emot hur spelkonsolsmarknaden fungerar. Där är det spelen som ska dra in pengarna och i princip alla spelkonsoler som lanseras säljs till förlust i början på dess livstid. Så var det med Xbox 360 och i synnerhet med PlayStation 3 som är extraordinärt dyr att tillverka. När vi senast rapporterade om PS3 och dess tillverkningskostnader visade det sig att Sony förlorade som mest 306 USD på varje såld spelkonsol. Uppgifterna kom från analytikerföretaget iSuppli och samtidigt kom det rapporter om att Microsoft i sin tur förlorade runt 126 USD på sin Xbox 360-konsol. Nu påstår dock iSuppli att dessa siffror inte stämmer och att Microsoft faktiskt tjänar pengar på varje såld spelkonsol
Enligt iSupplis nya undersökning av Xbox 360 ska tillverkningskostnaden för spelkonsolen med 20GB hårddisk, Premium-modellen, ligga på 323 USD medan riktpriset ligger på 399 USD. Med andra ord en vinst på 75 USD. Det är milsvida skillnader jämfört med Sonys nuvarande situation och skulle betyda att Microsoft lyckats pressa produktionskostnaderna med nästan 40% över ett år sedan konsolen lanserades.
A year ago the total bill of materials (BOM) cost for the Xbox 360 Premium, including hard disk, the DVD drive, enclosures, the Radio Frequency (RF) receiver board, power supply, wireless controller, cables, literature, and packaging, reached $525, well above the retail price of $399, according to iSuppli. Considering the up to date BOM, Microsoft has managed to reduce the pricing of its console by over 38.5%.
Huruvida Microsoft kan göra oss konsumenter till lags med en prissänkning av sina system återstår att se. Men det står klart att Sony knappast har så mycket att komma med om det skulle bli ett priskrig mellan konsoltillverkarna.