Microsoft ger en förhandstitt under huven på Xbox Scorpio. Med löften om 4K-prestanda detaljeras den nya processorn och den uppgraderade grafikkretsen.
Som utlovat under gårdagen har Microsoft, i samarbete med Digital Foundry och Eurogamer, avtäckt nya detaljer om nästa Xbox-konsol. Enheten, som går under kodnamnet “Xbox Scorpio”, siktar på 4K-gaming i vardagsrummet med uppgraderad CPU, GPU och minnesdel.
Åtta nya kärnor – men inte Zen
I likhet med tidigare Xbox One-modeller, och konkurrenten Playstation 4, är det AMD som står för både CPU och GPU. Hjärtat i Scorpio är åtta skräddarsydda CPU-kärnor som körs i 2,3 gigahertz (GHz), vilket åtminstone sett till klockfrekvensen är klart snabbare än både Xbox One och Playstation 4 Pro.
Xbox One X | Xbox One S | Playstation 4 Pro | |
---|---|---|---|
CPU | 8 kärnor 2,3 GHz | 8 x Jaguar 1,75 GHz | 8 x Jaguar 2,1 GHz |
GPU | Radeon-krets med 40 beräkningsenheter 1 172 MHz | Radeon-krets med 12 beräkningsenheter 914 MHz | Radeon-krets med 36 beräkningsenheter 911 MHz |
RAM | 12 GB GDDR5 326 GB/s | 8 GB DDR3 + 32 MB ESRAM DDR3: 36 GB/s ESRAM: 204 GB/s | 8 GB GDDR5 218 GB/s |
Tillverkningsteknik | 16 nm FinFET (TSMC) | 16 nm FinFET (TSMC) | 16 nm FinFET (TSMC) |
Lagring | 1 TB HDD | 500 GB/1 TB HDD | 1 TB HDD |
Optisk enhet | 4K UHD Blu-ray | 4K UHD Blu-ray | Blu-ray |
Exakt vilka CPU-kärnor som ligger till grund framgår inte i informationen. Microsoft bekräftar däremot att det inte rör sig om Zen-baserade kärnor. Det beslutet ska i sin tur i första hand ha varit en kostnadsfråga. Att använda en äldre arkitektur bör även ha gett Microsoft mer tid att förbereda mjukvaran inför hårdvaruuppgraderingen. Rimligtvis rör det sig antingen om en modifierad version av CPU-kärnan Jaguar (som används i äldre Xbox One) eller dess efterträdare Puma.
Tillverkningstekniken som används är TSMC:s 16-nanometersteknik, inte Globalfoundries 14-nanometersteknik. Trots att det är AMD som står bakom kretsdesignen har man alltså inte valt samma processnod som används till AMD Ryzen och AMD Polaris. Samma sak gäller även för Xbox One S och Playstation 4 Pro, som använder samma tillverkningsteknik.
Mer än dubbla mängden beräkningsenheter
Grafikkretsen har fått den kanske största uppgraderingen i Xbox Scorpio. För att nå den utlovade beräkningskraften på över 6 teraflops används 40 beräkningsenheter som körs i 1 172 MHz. Detta i kontrast till de 12 beräkningsenheter som på 914 MHz som driver Xbox One S.
“Those are the big ticket items, but there’s a lot of other configuration that we had to do as well,” says Goossen, pointing to a layout of the Scorpio Engine processor. “As you can see, we doubled the amount of shader engines. That has the effect of improvement of boosting our triangle and vertex rate by 2.7x when you include the clock boost as well. We doubled the number of render back-ends, which has the effect of increasing our fill-rate by 2.7x. We quadrupled the GPU L2 cache size, again for targeting the 4K performance.”
I det här fallet framgår inte heller vilken arkitektur som används. Kretsen jämförs dock med Radeon RX 480 i klockfrekvens i källtexten, vilket antyder att det kan vara Polaris som ligger till grund. Jämförelsevis använder Radeon RX 480 totalt 36 beräkningsenheter och når 5,8 teraflops.
För att tygla den uppgraderade processorn och grafikkrets används ett uppdaterat kylsystem. Xbox Scorpio kyls med en ångkammarlösning, snarlikt vad som används i många högpresterande entusiastgrafikkort.
Mer – och snabbare – minne
CPU:n och GPU:n delar på samma arbetsminne, totalt 12 GB GDDR5. Det här är en lösning mer snarlik vad Sony använder i Playstation 4, då tidigare Xbox One-modeller har använt sig av DDR3-minne samt en mindre mängd ESRAM nära inpå processorn.
Resultatet är en betydligt högre minnesbandbredd på 326 GB/s. Det är nästan fyra gånger högre total bandbredd än DDR3-minnet i Xbox One, samt nästan 50 procent högre än Playstation 4 Pro.
Med siktet inställt på 4K
Med den extra beräkningskraften i ryggen menar sig Microsoft kunna leverera en bra och stabil 4K-spelupplevelse med bibehållen bildfrekvens i alla titlar som tidigare har renderats i 900p. Ett spel som tidigare kunnat köras i 900p och 60 bildrutor per sekund antyds med andra ord köras i 60 fps i 4K-upplösning på Scorpio.
Microsoft hävdar med andra ord att Xbox Scorpio åtminstone i ett antal titlar kommer klara av att rendera nativ 4K-upplösning i 60 fps – inget litet löfte. Som ett praktiskt exempel nämns Forza Horizon, som sägs kunna renderas i 4K och låst bildfrekvens på 60 fps med bibehållen detaljnivå. Vidare hävdar Microsoft att den renderingen endast belastar grafikkretsen till 66 procent, och att det därmed finns utrymme för att höja detaljnivån ytterligare.
Hur representativ optimeringen av Forza Horizon är för övriga speltitlar och spelmotorer återstår fortfarande att se i praktiken. Att Microsoft tycks vara så pass självsäkra i sina löften om Scorpio är dock som minst ett bra tecken.
Mer information på E3
Microsoft har ännu inte bekräftat ett skarpt lanseringsdatum eller pris för sin nya spelkonsol. Vi har inte heller fått se några bilder på dess externa design. Dessa detaljer förväntas snarare röjas under årets E3-mässa, som går av stapeln i Los Angeles i juni månad.
Besviken över att det bara är en upphottad jaguar med några få extra kluster på grafiken känns fortfarande bara som en instegsdator.
Det enda som är av intresse är 4k blueray men ska hålla fingrarna i styr (köpte en Xbox 360 en gång ,det misstaget gör jag ej om igen ,funkade som extender ett tag & annars användes den ca 20 timmar totalt) Så det behöver varea betydligt bättre hårdvara än så är om man ens ska fundera på en konsoll igen.
Instämmer, jag är också besviken över att det är jaguar som används. Jaja jag är då inte i någon stress att skaffa en ny konsol inom en framtid (Nintendo Switch möjligtvis) så det blir att vänta och se vad Sonys nästkommande blir när det kommer till processorsidan.
Seriöst grabbar: mår ni bra eller dåligt beroende på vad det står tryckt på kretsarna inne i konsolen?
Det viktiga är väl vilken spelupplevelse de lyckas leverera i slutändan. Det är ju resultatet som räknas.
Sedan så finns inte Ryzen tillgänglig i dag att välja som SoC (varken för Microsoft, Sony eller någon annan), så det var ett icke-beslut.
Var glad för vad som finns nu, och gråt inte över vad som kommer om en 2-4 år! 🙂
Fokusera på resultat, inte komponenter. Spela och var glad istället för menlöst gnäll! 😀
Jag mår inte dåligt, jag har ingen stress utav skaffa en konsol, nu när scorpio är avklarad så är det bara switch som är utav intresse 🙂
Absolut så kommer det bli bättre prestanda men det är ju tack vare den nya grafikkretsen, jaguarkärnorna är ju inte direkt kraftfull så dom kommer ju hålla tillbaka prestandan betydligt mer jämfört om det hade suttit en Ryzen istället.
Det främsta syftet med Scorpio är att klara spel närmare i 4K. Vill du studera märkningar på IC-chipen så är det “en annan hobby! 🙂 Har ingen tvekan att Scorpio kommer att klara av att leverera vad den är framtagen för; att klara 4K-spel och att vara den kraftfullaste konsolen. För mig är det resultatet som är intressantast, även det självklart kul att se hur de uppnåt det rent tekniskt. Du lever i en fanatsivärld där de skulle använda kretsar som inte finns. 🙂 Samma sak med många som klagar på Nintendo att de inte använde Pascal-grafik i Switchen. Svaret… Läs hela »
Som bärbar så är Switch riktigt grym! Dvs. bästa bärbara som du kan få tag på idag (Sony har helt tappat bort sig där, eller alternativt helt gett upp), men som stationär så kan den inte ens konkurrera med varken PS4 Slim eller XB1 S.
Märkligt.
För det första så är du besviken då du tycker du att kraften inte ökat tillräckligt. Fast den blir den absolut högst presterande konsolen på marknaden, och tom. en BRA bit över den nu ledande PS4 Pro (som är riktigt bra för att vara en konsol).
För det andra så är du inte intresserad av prestandan, och vill bara kunna spela upp 4K UHD BluRay. Det kan du göra redan idag och behöver inte vänta på Scorpio för. Bara att köpa en XB1 S: https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/XONES500GB/xbox-one-s-500-gb-vit (det är så jag spelar UHD BD-skivor).
This does not compute.
Ser ut att bli en grymt trevlig uppdatering! 🙂
Gillar att både Sony och Microsoft erbjuder alternativ på konsoler i lite olika prisklasser och prestandaklasser (precis som telefoner och plattor).
https://www.youtube.com/watch?v=3AiQlu7h5C4&t=153s