Det är få företag som utan någon tidigare erfarenhet kan ta sig in på datortillbehörsmarknaden men svenska Mionix har gjort just detta med sina gamingmöss och vi har tittat in bakom kulisserna.
Mionix är ett svenskt företag som har bestämt sig för att göra avtryck på marknaden för gaming-utrustning. Under hösten har nya headsets och en ny mus lanserats och mer är på gång. Visionen är inte det minsta blygsam – smålänningarna att ska bli en av de stora i branschen.
När NH möter Peter Nygren, 22 år, och Calle Conradsson, 27 år, bakom svenska Mionix (ska uttalas på engelska – Majonix) har de precis lanserat sin nya produkt, Mionix Naos 5000, som är tänkt att vara företagets absoluta high end-mus riktad till toppskiktet av gamers.
– Det är lite av en skrytprodukt för att visa att vi är två killar från Småland bakom det här företaget som kan produktutveckling, och som är att räkna med, säger Peter Nygren.
Killarna är glada över att deras företag har kunnat lansera ännu en produkt och är i stort nöjda med mottagandet, även om vissa omdömen kan svida ibland. Men mer om det senare.
Mionix är ett ungt företag som startades så sent som 2007. De två unga entreprenörerna träffades på en utbildning i Växjö. Sedan starten har företaget lanserat ett tiotal produkter riktat mot gaming-marknaden, främst möss, musmattor och headsets.
– Jag arbetade med vindkraftverk och fick kontakt med en person i Kina som tillverkade möss, och sedan träffades jag och Calle på en utbildning i Växjö, berättar Peter Nygren.
– Båda gillade att spela på datorn när vi var lediga, och på den vägen är det, flikar Calle Conradsson in.
Men det enda som känns slumpmässigt med deras företag är också just hur de hur de två träffades. I övrigt verkar de två vara oerhört drivna.
– Vi är väldigt målmedvetna, sätter höga mål och har bra partners, förklarar Peter Nygren. Så det är ingen slump utan en medveten strategi att vi kommit dit vi är.
Båda två har ekonomisk bakgrund och anser att det är grunden för allt de gör. Peter Nygren berättar att han förutom ekonomi även har sysslat med produktutveckling. Design har de inte ägnat sig åt tidigare utan det är något som de har varit tvungna att lära sig under resans gång.
Att starta företag för att producera gaming-utrustning just när det blev en rejäl svacka i världskonjunkturen har faktiskt inte varit så kärvt som det kan låta. Visserligen har 14 timmars arbetsdagar sju dagar i veckan slitit hårt, men det roliga med allt kring företaget har alltid vägt upp det jobbiga och kämpiga tycker de båda.
– Om jag hade vetat i förväg hur mycket jobb det var hade jag kanske inte startat det hela, men nu har vi kommit så långt på väg mot ett bra varumärke att det inte går att sluta, säger Peter Nygren.
För Calle Conradsson som har en annan familjesituation än Peter Nygren har det varit andra nackdelar med att starta upp företaget.
– Att få barn, att den privata ekonomin blir lidande och företagets likviditetsproblem har varit jobbigt, berättar han. Men har man roligt på jobbet så väger det upp det och produktlanseringarna har varit höjdpunkterna, då ha vi varit oerhört stolta över det vi har presenterat.
Det tog ett år från start innan företaget hade några produkter på marknaden. Först ut var mössen Saiph 1800 och Saiph 3200, som båda riktade sig mot den breda gamer-publiken och som fick ett bra mottagande.
Men att utveckla produkter utan att ha några intäkter tar tid och kostar pengar. Många unga företag får kämpa hårt för att få in riskvilligt kapital i sina företagsprojekt, något som till och med blivit tv-underhållning i programmet Draknästet på SVT. Att hitta investerare till Mionix har dock inte varit det största problemet i företagets uppbyggnadsfas.
– När vi startade var det lite av en slump att vi fick tag i kapital, men det var det faktiskt investerarna som kom till oss och frågade, berättar Peter Nygren. Idag får vi tacka nej till investerare.
Killarna vill inte redovisa de exakta ägarförhållanden i sitt bolag, men de medger att det finns andra som tror på företaget och som har varit beredda att investera i det. Enligt de två har det också underlättat att gaming-marknaden är en bransch med en årlig tillväxt på 20 procent trots den rådande lågkonjunkturen.
Produktlanseringarna
Hösten 2008 var det alltså dags för Mionixs första produktlansering. Som nytt företag i branschen var de tvungna att verkligen börja från noll. Utan upparbetade kontakter fick de i mångt och mycket förlita sig på att mejla pressreleaser och på det sättet hoppas på uppmärksamhet.
– Vi fick mejla till infoboxar, presentera företaget och försöka att ligga på, berättar Calle Conradsson. Vi höll på rätt länge för att få ögonen på oss. Men för varje produktlansering går det lite lättare.
Ett möte med ett utländskt företag visar att det inte alltid var så enkelt att bli tagna på allvar. Mötet började med att killarna satt och småpratade med företagets representant. Småpratet dog ut och det blev tyst, men inget hände. Efter ett tag frågade representanten när killarnas pappor skulle komma. Han kunde inte föreställa sig att det var de två unga männen framför honom som var Mionix.
– På våra första möten tyckte våra kunder att det här kunde väl inte gå, berättar Peter Nygren med ett leende. Men efter första nejet kom vi tillbaka och då växte intresset, och de såg att det fanns en chans att tjäna pengar. Sedan när vi fick de första recensionerna på våra produkter bidrog det också.
Glädjen när de första orderna kom in minns de både tydligt. Nu bara något år senare är läget annorlunda. När företaget är på Dreamhack med egen monter är det distributörerna som kommer till Mionix och vill prata. Enligt killarna är det många distributörer från utlandet som är intresserade och vill satsa på företagets produkter.
Båda tror att en förklaring till att de ändå lyckats komma ut och få uppmärksamhet för sina produkter är att de har fokuserat på sin vision med Mionix. Den marknadsförs samtidigt med produkterna och det är i första hand långsiktiga samarbeten de vill sälja in.
– Alla ska vinna på samarbetet; återförsäljarna, kunderna, distributören och vi själva, förklarar Calle Conradson. Kan man sälja in det får man gensvar och då lyssnar även de stora. Vi tvingar till exempel ingen att köpa in ett visst antal enheter.
För den som likt Calle Conradsson och Peter Nygren är sugen på att starta ett företag för att kanske tillverka det perfekta tangentbordet, cpu-kylare eller fläktar som knäcker Noctua finns det ett antal hinder på vägen. Ett av de viktigaste stegen att ta var enligt Calle och Peter inte ett administrativt, tekniskt eller ekonomiskt steg, utan ett mentalt – att binda sig vid sin idé, som Calle Conradsson uttrycker det.
– Du binder dig inte riktigt vid din idé förrän du har startat företaget och berättat det för andra, det är då du passerar den psykologiska blockaden att det verkligen är på allvar.
För Peter Nygren var det psykologiskt viktig att ha en kompanjon att känna ansvar inför, någon som skulle bli sviken om han inte levde upp till sin del av åtagandet i Mionix.
– Har jag inte Calle har jag ingen att prestera inför. Om jag inte går till jobbet och gör mitt jobb blir Calle lidande.
På frågan om de har några tips till de som bär på drömmen om att själva starta eget företag blir svaren först svävande. Efter ett tag enas de om att det egentligen är en omöjlig ekvation att starta eget varför man inte ska räkna för mycket på det utan istället bara köra på. Till slut enas de om att deras eget företagande består av 80 procent struktur, 30 procent ren vilja och 10 procent idé.
– Ja, det blir mer än 100 procent alltså, säger de och ett brister ut i skratt.
Samtidigt är de måna om att poängtera att det är viktigt att veta om sina begränsningar och att ta in partners till sådant som andra kan göra bättre. De använder ett it-café i Växjö för att testa alla produkter så att hållbarhet och kvalitet sätt på prov inför lansering. Dessutom är lagerhållningen outsourcead.
– Vi själva fokuserar på produktutveckling, inköp, marknadsföring och sälj, säger Peter Nygren. Hade vi haft ett lager hade vi två fått vara där halva dagarna, och då skulle vi heller inte använda vår tid på bästa sätt.
Den nya musen Naos 5000 är de mäkta stolta över och de vill mer än gärna visa upp skisser över produktutvecklingen som ska visa att det är en helt egenutvecklad mus. När musen lanserades spreds ett rykte på svenska internetforum om att den egentligen var en kopia av en annan mus. Något som tog skruv en aning.
– Med tanke på allt tid vi lagt ner och att ryktet uppstod just på hemmamarknaden så sved det, medger Peter Nygren.
– Du kommer alltid att få kritik för dina produkter, säger Calle Conradsson. Att några tycker att det påminner eller ser ut som någon annan produkt.
Annars vill de inte uppehålla sig för mycket just vid det utan såklart hellre framhålla allt som de anser gör musen till ett topprodukt; sex led-lampor, sju programmerbara knappar, möjligheten att ändra färg för olika profiler, ett viktsystem centrerat runt mitten och ställbar höjd på läsningen.
Mionix Naos 5000 i sin slutgiltiga form
Med tanke på ryktet försäkrar de båda gång på gång att allting är egenutvecklat utom lasersensorn.
Det som ligger i närmaste framtiden för Mionix är att skaffa fler kunder genom att fokusera på marknadsföring och produktutveckling, med fortsatt fokus på möss, musmattor och headsets.
– Vi kämpar mot en brist på pengar, men skam den som ger sig. Vi startade optimistiskt och vi lever fortfarande, säger Calle Conradsson.
Vad är visionen med Mionix?
– Det är att bli en av de största i världen inom gaming. Många av våra konkurrenter är unga företag; Razer, Steel Series, Roccat. Idag har det kommit rätt många till, och vi vill vara en av de stora på sikt. Det ska vi kämpa för, svarar Peter Nygren.
Peter och Calle tar sikte mot nya mål