Moddare låser upp stöd för 8K-upplösning i Crysis 3

0
crysis3_717.jpg

I och med den växande skaran skärmar och TV-apparater med 4K-upplösning på marknaden så är hög upplösning i allra högsta grad i fokus. En grupp moddare har dock sträckt sig ytterligare några steg längre och fått igång det redan svårdrivna spelet Crysis 3 i hela 8 000 x 3 333 pixlar.

På den stationära marknaden så har upplösningen länge stått och stampat runt 1 920 x 1 080 men 2 560 x 1 440 har även blivit en vanligare syn bland entusiaster de senaste åren samtidigt som 4K/ultrahd-skärmar nu börjat hitta ut i handeln. I det sistnämnda fallet så lider tekniken fortfarande av barnsjukdomar och är samtidigt för dyrt för de allra flesta. Trots detta så har en moddare vid namn K-putt nu gett oss ett hum om vad framtiden har att erbjuda genom att producera stillbilder i Crysis 3 med den extremt höga upplösningen 8 000 x 3 333 pixlar vilket ger en total mängd bildpunkter på ungefär 26,6 miljoner eller, om man så vill, cirka 13 gånger mer bildpunkter än 1 920 x 1 080.

För att lyckas med bedriften har moddaren använt sig av en injektion av nya kommandon till spelets kommandotolk via Onthefly samtidigt som SweetFX tillhandahåller förändrade och anpassade/förbättrade shaderinställningar. Som bilderna visar är resultatet minst sagt imponerande men knappast spelbart – moddaren skriver själv att endast 2 bildrutor per sekund uppnås med ett överklockat Radeon HD 7950-grafikkort.

Crysis_8K

Detta innebär i sin tur att upplösningen inte är möjlig att driva runt vid acceptabla bildfrekvenser ens med de kraftigaste grafikkortslösningar som går att uppbåda idag. Bristen på flyt är dock knappast överraskande med tanke på att redan 4K-upplösningar närmast är ospelbart med annat än extremt kraftfulla grafikkort. I upplösningen 8 000 x 3 333 pixlar pratar vi om drygt 3 gånger så många pixlar att pumpa ut till skärmen – en idag övermäktig uppgift.

Med tanke på hur långt borta skärmar och projektorer som klarar av att leverera 8K-upplösningar är från att produceras i större kvantiteter så blir problemet dock akademiskt – vi på redaktionen väntar med entusiasm för att liknande kvalitet skall vara uppnåligt för gemene man men samtidigt konstaterar vi att det är lång väg dit.

Orginalbilderna finns att beskåda på K-putts Flickr där densamme även laddat upp andra lika högupplösta bilder från Dark Souls II och Unreal Engine 4.


Relaterade artiklar

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments