Call of Duty: Modern Warfare 3 må fått något sämre mottagande bland kritiker och media än huvudkonkurrenten Battlefield 3. Men spelutvecklaren Activisionshar återigen slagit till med nytt försäljningsrekord, 400 miljoner dollar på 24 timmar bara i USA och Storbritannien.
Call of Duty-serien har slagit nya säljrekord tre år i följd och 2011 var det alltså Modern Warfare 3 som stod på tur. Trots en tuff konkurrens från Battlefield 3 kunde Activision sälja hela 6,5 miljoner kopior av Modern Warfare 3, för lite mer än 400 miljoner dollar under det första dygnet på marknaden. Noterbart är att siffrorna endast omfattar försäljningen i USA och Storbritannien. Det tidigare rekordet hölls av Call of Duty: Black Ops som 2009 sålde för 360 miljoner dollar under sina första 24 timmar.
“We believe the launch of Call of Duty: Modern Warfare 3 is the biggest entertainment launch of all time in any medium, and we achieved this record with sales from only two territories,” sa Bobby Kotick, VD, Activision Blizzard, Inc. “Other than Call of Duty, there has never been another entertainment franchise that has set opening day records three years in a row. Life-to-date sales for the Call of Duty franchise exceed worldwide theatrical box office for “Star Wars” and “Lord of the Rings,” two of the most successful entertainment franchises of all time.”
Activision vill även visa sitt stöd för de soldater man porträtterar i sina spel, något man gjort genom att donera 3 miljoner dollar till Call of Duty Endowment, en ideell, allmännyttig sammanslutning som syftar till att ge arbetsförmedling och utbildning för krigsveteraner.