I sin senaste kvartalsrapport tilldelar strömningstjänsten Netflix VD Reed Hastings en känga till den Europeiska Unionen och dess kommande regler om innehållskvotering hos strömningstjänster.
Under början av oktober månad stod det klart att strömningstjänster som etablerat eller planerar på att etablera sig inom EU:s gränser kommer behöva möta ett nytt krav. Mer specifikt rör det sig om att krav där en viss mängd av det tillgängliga innehåller hos tjänsterna måste vara europeiskt.
Förslaget som röstades igenom i början av oktober ställer ett krav på strömningstjänster som Netflix, HBO och liknande som säger att minst 30 procent av tjänsternas utbud måste härstamma från EU. EU-parlamentet hävdar att det nya kravet ska ha ställts för att stödja utvecklingen av film- och serieskapande innanför EU:s gränser.
Netflix känner sig säkra i att de kan möta kravet utan större problem. Däremot nämner tjänstens VD Reed Hastings i företagets senaste kvartalsrapport att ett visst missnöje finns över EU-parlamentets beslut.
“We are heavily investing around the world to share stories broadly and to strengthen local production
capacity and opportunity. We’d prefer to focus on making our service great for our members, which
would include producing local content, rather than on satisfying quotas,”
Hastings menar att företaget redan investerar i olika produktioner världen över och hellre fokuserar på att försöka leverera så bra innehåll som möjligt till sina användare än att behöva möta kvoteringar.
Netflix förväntar sig att denna innehållskvotering endast kommer att drabba den generella kundbelåtenheten minimalt. Detta då den europeiska publiken inte utgör någon majoritet av Netflix-användare. Hastings fortsätter däremot med att nämna hur kvoteringar som denna kan påverka både användarupplevelser och kreativitet på ett negativt vis. Stycket om det nya kvoteringskravet avslutas med att nämna hur Netflix anser att det finns bättre och mer effektiva sätt för länder att stödja inhemsk serie- och filmproduktion.
We anticipate that a regional content quota which approximates the region’s share of our global membership will only marginally reduce member satisfaction.
Nonetheless, quotas, regardless of market size, can negatively impact both the customer experience and creativity. We believe a more effective way for a country to support strong local content is to directly incentivize local content creators, independent of distribution channel.
Den lag som EU-parlamentet röstade igenom i början av oktober förväntas träda i kraft under december månad. Efter detta har medlemsländerna 21 månader på sig att införa de nya reglerna i sina lagstadgar och börja sätta press på strömningstjänster.
Vad resultatet av denna innehållskvotering kommer att bli i slutändan återstår att se.
Så typiskt att man inte bara kan rätta sig in i leden utan att gnälla
Helre en sv/v rulle från Bulgarien än en multivariant-sliskig-USA-såpa!
Risken är väl uppenbar att resultatet av regeln blir som närradion. När närradio infördes i Sverige i mitten på 80-talet kom det snabbt nationella aktörer som köpte utrymme och körde samma program i hela landet, så att det i praktiken blev privata riksradiokanaler (vilka då fortfarande var förbjudna). Då infördes en lag om att en viss andel av programutbudet skulle vara lokalproducerat. De stora aktörernas väg runt den begränsningen blev att som vanligt köra på med rikstäckande program där man hade programledare, men ersatte tidigare sändningsuppehåll med att en automatisk skivspelare spelade musik de delar av dygnet då det ändå… Läs hela »
Det finns ju ett annat sätt att komma upp i 30 % lokalproducerat och det är att begränsa innehåll från andra regioner. T.ex. istället för 30 timmar från EU och 700 timmar från övriga världen får vi 30 timmar från EU och 70 timmar från övriga världen. I grunden är kanske tanken bra, men inte genomförandet. Det är ju lätt att ta reda på vad folk tittar på, varför inte ha ett mål på att X % av det som ses inom EU ska vara producerat inom EU. Når man inte upp till det får man en varning och måste… Läs hela »